آفتی به نام جوش صورت در زنان باردار

دوران «بارداری» برای بسیاری از خانم هایی که در دوران نوجوانی و جوانی شان مشکلات پوستی داشته اند، خوشحال کننده خواهد بود زیرا در این دوران آن ها پوستی  صاف و شفاف خواهند داشت و بالعکس خانم هایی که پوستی صاف و شفاف داشته اند ممکن است در این دوران پوستشان پر از جوش و آکنه شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد به این موضوع بپردازیم که در این دوران چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز چنین عوارض پوستی وجود دارد.

خانم نرگس. از جمله افرادی است که می گوید در نوجوانی دچار آکنه یا جوش های پوستی نبوده است اما در ۳ ماهه سوم بارداری جوش های سرسیاه روی صورتش ظاهر شد. او طی تماسی تلفنی با دفتر مجله خواسته در مورد این مشکل پوستی صحبت کنیم و او را راهنمایی کنیم که از چه درمانی استفاده کند. امیدواریم نظرات متخصصان عزیز برای این خانم و شما مفید واقع شود.

● بخور نخورهای آکنه ای

در مورد ارتباط تغذیه با آکنه و آکنه بارداری تحقیقات ضد و نقیضی وجود دارد. برخی مطالعات این ارتباط را تایید کرده اند و برخی دیگر خیر. البته این موضوع تا حد زیادی به نوع تحقیق و نوع موادغذایی به کار رفته نیز بستگی دارد. مثلا در مورد شکلات برخی مطالعات نشان داده که شکلات در بروز یا تشدید آکنه موثر است و برخی دیگر این موضوع را رد کرده اند. اما در مجموع مرور تحقیقات ۴۰ ساله نشان داده در جوامعی که رژیم غذایی گیاهی دارند افراد کمتر به آکنه دچار می شوند و این که ۸۰ درصد خانم های مبتلا به آکنه متابولیسم گلوکز غیرطبیعی دارند یعنی رژیم غذایی شان پرکربوهیدرات است. تغییرات هورمونی دوران بارداری و وراثت، قطع مصرف قرص های ضدبارداری، استفاده از لوازم آرایشی و مصرف برخی دارو ها در کنار نوع تغذیه سرشار از قند و چربی در بروز آکنه موثرند. به تمامی افرادی که دچار آکنه هستند توصیه می شود در برنامه غذایی روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر بگنجانند. این فیبر در سبزی و میوه ها و غلات سبوس دار موجود است. داشتن رژیم غذایی کم چرب و عدم مصرف غذاهای سرخ شده، ایجاد محدودیت در دریافت نمک و حذف غذاهای کنسروی که اغلب چرب هستند، حذف نوشابه، آب نبات و شیرینی و شکلات می تواند در پیشگیری یا بهبود آکنه موثر باشد. افراد مبتلا لازم است زیر نظر پزشک مکمل کروم، امگا۳، کلسیم، ویتامین A و B۶ دریافت کنند.

● چند توصیه به آن ها که استرس دارند

آکنه بارداری مسئله ای نیست که تمام خانم ها درگیر آن باشند. بنابراین نمی توان گفت این بیماری تنها تحت تاثیر تغییرات هورمونی طبیعی دوران باردرای قرار دارد. به نظر می رسد متهم اصلی استرس مادر و واکنش بدن نسبت به تحریکات بیرونی عصبی و اثری باشد که بر هورمون های بدن می گذارد.

برای خانم های بارداری که استرس بالایی دارند و شاید این استرس سبب مشکلاتی مانند آکنه در آن ها شده چند توصیه برای کاهش فشارهای عصبی و روانی داریم:

۱ از سیستم های حمایتی عاطفی و عملی استفاده کنید.

همسر خانم باردار باید از نظر عاطفی و اقتصادی همسر خود را حمایت کند. لازم است خانم باردار اگر دچار مشغولیت های ذهنی در مورد آینده فرزند شده آن را با همسر خود در میان گذاشته و همسر و نزدیکان او را حمایت کنند.

۲ روابط مناسب را ادامه دهید.

برقراری ارتباط تلفنی یا نزدیک با افرادی که احساس های خوشایندی منتقل می کنند در کنترل استرس موثر است.

۳ بخندید.

خنده فرد را از فضای استرس زا دور می کند. گفتن طنز یا حتی دیدن یک فیلم کمدی می تواند تا حد زیادی سبب خوشحالی خانم بادار شود. خنده سبب ریلکس شدن عضلات صورت شده و در کنترل استرس موثر است.

۴ ورزش کنید.

۵ هدفتان را بشناسید.

یک خانم باردار قرار است فرزندی را به دنیا آورد و او را تربیت کند. پس باید سالم بوده و اعتماد به نفس بالایی داشته باشد.