زنان در «دوران بارداری» برای تولد کودکی سالم باید از راهنمایی ها و اطلاعات متخصصان پزشکی و تغذیه ای برخوردار شوند. این مشورت ها کمک می کند شرایط روانی و جسمانی خوبی برای مادر و پدر پیش از «تولد نوزاد» فراهم شود. مادر دید بهتری نسبت به وضع حمل و مرحله ی تازه ی زندگی خود داشته باشد. تغییرات را بهتر درک کرده و برای آن ها آماده باشد. مجموعه مواردی که به  آمادگی هرچه بیشتراین دوران می انجامد تحت دو عنوان مطرح می شود. «آمادگی های پزشکی و مراقبتی»، «آمادگی های تغذیه ای».

اگرچه ۸۰ ٪ از بارداری ها بدون مراجعه به پزشک می تواند بدون مشکل پیش رود، با این حال مهم است که زنان باردار به یک دکتر و یا «ماما» مراجعه کنند و به طور منظم آزمایشها و معاینات را پیگیری به طوری که اگر مشکلی بود در اسرع وقت شناسایی شود.

مادرانی که سن آنها کمترا ز ۱۸ سال یا بالای ۳۵ سال می باشد وهمچنین افرادی که سابقه سقط جنین و یا نوازد کم وزن داشته اند، معتاد به سیگار هستند ، وزن بیش از بارداری آنها خیلی کم یا خیلی زیاد بوده است و یا بیش از ۴ بارداری داشته اند، بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر می باشند . این افراد باید تحت نظارت پزشک زنان و متخصص تغذیه باشند.

نظارت بر بارداری

شش تا هفت معاینه ممکن است توسط یک«متخصص زنان» و یا ماما انجام شود.

به طور کلی، معاینه اول در هفته یازدهم یا دوازدهم بارداری صورت می گیرد. شما تحت یک معاینه دقیق (آزمایش خون ، بررسی سرطان دهانه رحم) قرار گرفته و باید به سوالات عمومی در مورد سلامت خود پاسخ دهید.

معاینه های بعدی طبق روال هستند: وزنتان، فشار خون، میزان سلول های قرمز خون شما، رشد رحم اندازه گیری میشود. ضربان قلب و موقعیت بچه نظارت می شود. در این روال همچنین ۲ معاینه سونوگرافی معمول است.

شریک زندگی شما حق دارد که در تمام «معاینات بارداری» شما حضور داشته باشد.

مهم

بیمه پایه معاینات کنترل شما را پوشش می دهد، حتی ملزم به پرداخت فرانشیز بیمه هم نیستید، بیمه موارد زیر را پرداخت میکند:

-۶ معاینه نزد یک ماما یا ۷ معاینه نزد دکتر

-۲ سونوگرافی و برخی از معاینه ها

-هزینه های زایمان در بخش عمومی و هزینه های ماما یا مراکز زایمان.

-۱۰ روز مراقبت توسط ماما (بدون در نظر گرفتن جایی که شما زایمان کرده اید).

-مراجعه به دکتر یا ماما بین ۶ و ۱۰ هفته پس از زایمان

-۳ جلسه راهنمایی برای شیردهی مادر

تغذیه

مهم است که «تغذیه سالم» و متعادل داشته باشید. هرم غذایی را مطالعه کنید.

از مواد غذایی کنسرو شده و فست فود اجتناب کنید، زیرا آنها اغلب حاوی طعم دهنده و نگهدارنده هستند که مناسب برای زنان باردار نمی باشد. به طور منظم آب معدنی، شیر پرچربی، چای گیاهی یا آب میوه رقیق بنوشید.

اگر هوس ناگهانی دارید، سعی کنید آنها را با غذای سالم و غذاهای مقوی تامین کنید. به یاد داشته باشید که زمان بارداری رژیم غذایی لاغری انتخاب درستی نیست.

دارو

شما نباید هیچ نوع دارویی بدون مشورت با دکتر خود مصرف کنید.

دود، الکل، مواد مخدر

نیکوتین، الکل یا مواد مخدر برای جنین مضرر است. پس از آنها بپرهیزید! و در مورد آن با دکتر یا مامای خود صحبت کنید .

کلاسهای آماده سازی برای زایمان

با حضور در «کلاسهای آمادگی زایمان» در دوران بارداری، شما به آسانی تمرینات بدنی و تنفس برای کمک به آرامش شما و سهولت زایمان یاد می گیرید. بهتر است شروع این کلاسها بین هفته ۲۵ و ۳۰ بارداری باشد. البته کلاسها معمولا بین ۷ و ۱۰ هفته طول می کشد. اغلب از پدران خواسته می شود که در بخش از کلاسها شرکت کنند.

جلسه آموزشی برای والدین

در طول سال، درمانگاه ها و بیمارستان ها که بخش زایمان دارند معمولا جلسه آموزشی متعددی برای پدر و مادر برگزار میکنند. از دکتر یا مامای خود کسب اطلاع کنید.