مامای همراه شما / پرگ

اجتناب از برخی تغذیه ها در بارداری

اجتناب از برخی تغذیه ها در بارداری :

بانوان «باردار» باید به این نکته توجه داشته باشند که نباید همه نوع خوراکی را در «دوران بارداری» مصرف نمایند چراکه برخی از تغذیه ها هستند که برای «دوران بارداری» مناسب نمی باشند و حتی در پاره ای از موارد ضرر هم دارند . اگر بخواهیم برای نمونه برخی از تغذیه ها را که برای بانوان «باردار» ضرر دارند نام ببریم می توانیم به جگر و دل اشاره نماییم . شاید بهتر است بگوییم که مصرف زیاد این نوع خوراکی ها مناسب نیست .

به طور کلی هر نوع خوراکی که دارای ویتامنA هست برای خانم های «باردار» چندان مناسب نیست و مصرف زیاد آن  ضرر دارد . دل و جگر هم از آن سو برای «دوران بارداری» مناسب نیست که دارای ویتامین A می باشد .

اگر مادران «باردار» به این موضوع توجه نداشته باشند باید این نکته را بدانند که زیاده روی درمصرف این نوع ویتامین خطرات زیادی برای جنینشان به همراه خواهد داشت .

استفاده نمودن الکل در «دوران بارداری» هم فوق العاده برای مادر«باردار» و جنین خطر به همراه دارد پس از مصرف نمودن الکل در «دوران باردای» جدا پرهیز کنید .

از جمله عوارض مصرف نمودن الکل در «دوران بارداری» می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم :

بروز ناهنجاری های جسمی

ناتوانی های ذهنی

مشکلات روانی در کودکان

اغذیه هایی که دارای کافیین می باشند هم برای خانم های «باردار» باید محدود شود چراکه برای جنین اصلا مناسب نیست .

اگر در طی «دوران بارداری» بیشتر از چهار عدد فنجان در روز میل شود عوارض خیلی خطرناکی ممکن است در پیش باشد . مانند :سقط جنین یا حتی متولد شدن نوزاد با وزن پایین در پاره ای از موارد مشاهده شده است که با مصرف بیش از حد چای ممکن است مرده زایی پیش آید .

از جمله خوراکی هایی که حاوی کافیین می باشند را می توانیم در چای و نوشابه و شکلات جستجو نماییم .

به خانم های «باردار» پیشنهاد می شود که به جای مصرف نوشیدنی های کافیین دار جوشانده های بدون کافیین را جایگزین نمایید .

به جای این نوشیدنی‌ها بهتر است شیر، آب‌میوه‌های طبیعی و حتی خود آب به همراه چند قطره آبلیمو را به‌ عنوان نوشیدنی انتخاب کنید. در ضمن یادتان باشد که از مصرف شیر و پنیرهای غیر پاستوریزه نیز پرهیز کنید، چراکه احتمال بروز بیماری‌های واگیردار متعاقب مصرف آن‌ها وجود دارد.

 چگونه از یبوست در بارداری جلوگیری کنیم؟

یبوست یکی از مشکلات شایع دوران بارداری است که متعاقب تغییرات هورمونی (مخصوصاً افزایش پروژسترون) اتفاق می‌افتد. ضمن این‌که متناسب با رشد جنین، رحم روی روده‌ها فشار می‌آورد و مسیر عبور غذا را تنگ می‌کند. مصرف قرص‌های آهن نیز مزید بر علت می‌شود و یبوست را در زنان باردار تشدید می‌کند. پزشکان و متخصصان تغذیه، توصیه‌های آسانی برای مقابله با این وضعیت دارند:

تا می‌توانید، فیبر بخورید: میوه‌ها و سبزی‌های تازه، حبوبات و آلو.

زیاد آب بخورید. مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در روز توصیه می‌شود. نوشیدن آب‌ آلو نیز بسیار کمک‌کننده است.

از ورزش‌های سبک غافل نشوید. با ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه می‌توانید حرکات روده را افزایش و یبوست را کاهش دهید.

اگر بعد از به کار بستن این توصیه‌ها مشکلتان رفع نشد، می‌توانید با تجویز پزشکتان از دارو استفاده کنید. هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، زیرا مصرف داروها در دوران بارداری، بسیار حساس و خطرناک است.

● چگونه از تهوع در بارداری جلوگیری کنیم؟

تهوع یکی از مشکلاتی است که ممکن است خانم‌های باردار را شدیداً یا به طور خفیف آزار دهد. اما این‌جا هم می‌شود به کمک تغذیه مناسب با این مشکل مبارزه کرد:

ـ غذاهای کم‌چرب بخورید و از خوردن غذاهای سرخ‌کرده پرهیز کنید.

ـ کنار رختخواب مقداری نان خشک بگذارید و قبل از بلند شدن از رختخواب مقداری از آن را مصرف کنید.

ـ گرسنه نمانید. خیلی از خانم‌ها اگر معده‌شان را با خوراکی‌های سبک پر کنند، می‌توانند تا حدی از بروز حالت تهوع جلوگیری کنند.

ـ تهوع موجب کاهش حجم مایعات بدن می‌شود. توصیه می‌شود برای جبران آن به اندازه کافی مایعات بنوشید.

● رژیم گرفتن، قدغن!

رژیم گرفتن خانم‌ها در دوران بارداری برای سلامت جنینی‌ که در حال رشد است، خطر دارد. بسیاری از رژیم‌های لاغری باعث فقیر شدن بدن از نظر آهن، اسید فولیک و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز می‌شود. یادتان باشد که اضافه‌وزن یکی از بارزترین نشانه‌های سلامت در دوران بارداری است. خانم‌هایی که در دوران بارداری تغذیه خوب و مناسبی دارند و به مقدار لازم وزن می‌گیرند، نوزادهای سالمی به دنیا می‌آورند. بنابراین نگران چاق شدنتان نباشید.

شاید دوست داشته باشید بدانید !

برچسب ها: ,

Back to top