مامای همراه شما / پرگ

از این خوردنی‌ها استفاده نکنید

از این خوردنی‌ها استفاده نکنید

رعایت اصول صحیح تغذیه در «بارداری» یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. مصرف برخی از مواد غذایی و مکمل ها در طول «دوران بارداری» منع شده است و ما سعی کرده ایم برخی از آن ها را در این مقاله برای «مادران باردار» قرار دهیم.

استفاده از برخی از مواد غذایی و مکمل‌هایی که پیش از بارداری زیاد استفاده می‌کردید یا تماس با آنها حالا و در دوران بارداری می‌تواند خطرهایی را به دنبال داشته باشد. در زیر برخی از مواد غذایی آورده شده که ممکن است سلامت شما و جنین را تهدید کند:

مکمل‌های ویتامین A: حتی مصرف اندک مکمل‌های ویتامین A، خطر نقص‌های مادرزادی یا سایر مشکل‌ها را در کودک شما افزایش می‌دهد. بدترین زمان استفاده در سه ماهۀ اول است. مصرف منابع طبیعی ویتامین A مشکلی ندارد، بلکه غذاهایی مشکل‌ساز است که به ‌صورت مصنوعی تهیه شده و متاسفانه اکثر غذاها به این شکل است. شما باید برچسب روی بسته‌بندی مواد غذایی را مطالعه کنید تا مطمئن شوید که مقدار زیادی ویتامین A مصرف نمی‌کنید. سایر ویتامین‌های اشباع‌شده با چربی مانند ویتامین D ،E و K نیز می‌تواند در بدن و بافت‌های کودک جمع شود. باید در مورد مصرف دُزهای بالای قرص‌های مکمل با پزشک مشورت کنید.

ماهی‌های دارای جیوه: مصرف ماهی در دوران بارداری نه تنها ممنوع نیست، بلکه توصیه نیز می‌شود. اما برخی از ماهی‌ها ممکن است میزان بالایی جیوه در بدن آنها باشد که مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند بسیار خطرناک باشد. جیوه تأثیر نامناسب بر رشد مغزی و سیستم عصبی جنین می‌گذارد. معمولاً ماهی‌های بزرگ که در اقیانوس یا دریاها زندگی می‌کنند مانند کوسه‌ماهی یا ماهی تن مقدار بیشتری جیوه جذب می‌کنند. درحالی‌که ماهی‌های رودخانه و پرورشی به دلیل عمر کوتاهی که دارند، معمولاً جیوۀ بسیار کمی خواهند داشت.

مصرف گوشت خام یا نیم‌پز: از تماس و مصرف گوشت خام و نیم‌پز به شدت خودداری کنید. همچنین بهتر است از لمس تن گربه‌های خیابانی، تمیز کردن ظرف غذای گربه‌ای که از سلامتش اطلاعی ندارید یا عوض کردن خاک گلدان‌ها با دست بدون دستکش خودداری کنید. این موارد، به خصوص استفاده از گوشت‌خام یا نیم‌پز خطر عفونت توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) را افزایش می‌دهد که موجب سقط جنین و ایجاد نقص‌های مادرزادی خواهد شد.

چای، قهوه و نوشابه: تصور بر این است که مصرف کافئین در دوران بارداری موجب افزایش احتمال ابتلای کودک به دیابت می‌شود. چای، نوشابه، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا دارای کافئین هستند. بهتر است از مصرف این نوشیدنی‌ها در دوران بارداری پرهیز کنید. می‌توانید نوشیدنی‌های مناسب دیگر را جایگزین این موارد کنید.

برچسب ها: , ,

Back to top