با به دنیا آمدن نوزاد، ممکن است مادر به دلیل تغییرات هورمونی دچار استرس و اضطراب هایی شود که پیش درآمدی برای افسردگی پس از زایمان است.

 

در اولین روزها و هفته های پس از زایمان، مادر ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کند. او ممکن است احساسات مختلفی از جمله ترس، شادی، خوشبختی یا احساسات ناخوشایندی از جمله غم و اندوه را تجربه کند که افسردگی پس از زایمان را به وجود بیاورد.
احساسات بد و گریه کردن بعد از زایمان نوعی حالت افسردگی به مادر داده و ممکن است این حالات در عرض مدت زمان کوتاهی کاهش یابد. در واقع باید گفت که این نوع افسردگی و بروز غم و غصه اغلب بر اثر تغییرات هورمونی چشمگیری است که افسردگی پس از زایمان تشدید می شود.
حدود یک تا هفت زن پس از زایمان ممکن است دوران افسردگی را داشته باشد. این زنان، اغلب دچار احساس ناراحتی، اضطراب یا نگرانی هستند که می تواند برای ارتباط با کودک کمی مشکل ساز باشد.
در صورتی که افسردگی پس از زایمان طولانی مدت شده و تشدید پیدا کند، می تواند بر توانایی مادر در انجام کارهای روزمره توجه و مراقبت از کودک تاثیرگذار باشد.
با توجه به نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری افسردگی پس از زایمان (CDC)، بیست درصد از مادران جدید یک یا چند علایم افسردگی پس از زایمان را تجربه می کنند.

 

افسردگی پس از زایمان، مانند تمام افسردگی های دیگر می تواند علائم مختلفی داشته باشد از جمله:

۱– احساس افسردگی و غم و اندوه به مدت چند هفته یا بیشتر

۲– احساس و میل به  جدا شدن از خانواده و دوستان

۳– عدم علاقه به فعالیت های زنانه از جمله رابطه جنسی و نزدیکی

۴– تغییرات زیاد در مصرف مواد غذایی و عادات خواب

۵– احساس خستگی بیشتر در طی روز

۶– احساس عصبانیت یا تحریک پذیری، احساس اضطراب، نگرانی، حملات هراس یا افکار نگران کننده.

 

زمان افسردگی بعد از زایمان

به طور کلی می توان گفت که افسردگی پس از زایمان معمولا در ۴ تا ۶ هفته اول پس از زایمان اتفاق می افتد و بعید نیست که خود به خود بهتر شده و بهبود پیدا کند. علائم افسردگی بعد از زایمان ممکن است در چند هفته اول پس از زایمان شروع شود و گاهی اوقات این علائم حتی تا چند ماه پس از تولد نوزاد شروع نشود.

 

راههای درمان افسردگی بعد از زایمان

در صورتی که دچار علائم افسردگی پس از زایمان هستید با پزشک یا متخصص بهداشت و روان صحبت کنید. پزشک شما ممکن است مشاوره روان درمانی مخصوص یا مصرف داروهای ضد افسردگی را به شما توصیه کند.

اغلب هر دو نوع درمان برای افسردگی پس از زایمان توصیه می شود. در موارد کلی می توان گفت که افسردگی پس از زایمان معمولا به طور خود به خود بهبود یافته و علائم هم معمولا با کمک دارو و گفتار درمانی سریع تر از بین می روند.

تغییرات در شیوه زندگی می تواند به کاهش برخی نشانه های افسردگی پس از زایمان کمک کند.

مادرانی که در دوران بارداری ورزش هایی مانند یوگا انجام می دهند کمتر دچار افسردگی نیز می شوند. استراتژی های زیر می تواند در کاهش استرس تاثیر گذار بوده و توصیه می شود به عنوان راه های درمانی در نظر گرفته شود:

خواب کافی، فعالیت، ورزش، یوگا و زمان کافی برای تمرین آنها، قرار گرفتن در محیطی با حمایت خانواده و دوستان، مصرف مواد غذایی مناسب، قرارگیری در کنار فرزند و مراقبت از او و همچنین کمک گرفتن از گروه های پشتیبانی کننده از طرف بیمارستان ها، متخصصان بهداشت زنان و قرارگیری در محیطی برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود با حمایت دیگر زنان که می تواند بسیار موثر باشد.

به طور کلی راه های درمان افسردگی علاوه بر دارو درمانی می تواند به صورت مشاوره درمانی باشد که تاثیر زیادی بر روند بهبودی دارد.

 

مکمل ها

– مصرف اسیدچرب امگا ۳، در انواع مواد غذایی مانند ماهی باعث کاهش التهاب شده و در پیشگیری و درمان افسردگی موثرند. برای مصرف مکمل حتما به دوز مصرفی آن توجه کنید.

– مصرف ویتامین D یا درمان  با نورخورشید.  تغذیه با شیر مادر.

– مصرف کلسیم و منیزیم

– مصرف اسید فولیک از طریق  مواد غذایی یا ویتامین

– جوشانده گیاهانی مانند مریم گلی و مرکبات باعث افزایش روحیه می شود، بنابراین استفاده از این اسانس ها در روغن ها با ماساژ و حمام بسیار تاثیرگذار است.