مامای همراه شما / پرگ

اهمیت مشورت در دوران بارداری

بسیاری از نارسایی و مشکلات در قبل از «دوران بارداری» قابل رفع هستند، در بسیاری از موارد خانوم ها در «بارداری» اواسط هفته هشتم برای اولین بار به دکتر مراجعه می‌کنند، این در حالی است که در این بازه زمانی امکان به وجود آمدن مشکلات جبران ناپذیری شود، بیشترین نارسایی ها و مشکلات در «هغته دوم بارداری» تا «هفته هشتم بارداری» شکل میگیرد. برای داشتن یک بارداری سالم، بهتر است از یکسال قبل برنامه ریزی شود. تغییر در رژیم غذایی، بدست آوردن و نگه داشتن وزن ایده آل و تنظیم سبک زندگی از جمله کارهایی است که می توان در این زمان انجام داد، اما بازهم میگم افراط در این مسائل خطرناک تر است تا بی توجهی کردن پس مراقب خود باشید،

برخی مسائل و بررسی های اولیه:

  • فاکتور سن: سن پایین یا بالای مادر در طی بارداری می‌تواند با عوارض مختلف بارداری همراه باشد. بارداری در سنین نوجوانی (بین ۱۹- ۱۳ سال) با عوارض زیادی همراه است. کم خونی مادر، کم وزنی نوزاد، زایمان زودرس، مرگ و میر شیرخوار در این گروه سنی بالا می‌باشد. احتمال بیماری‌های منتقل شونده از راه جنسی در این گروه سنی بالاتر است و بارداری در این سنین اکثرا” ناخواسته می‌باشد چون این مادران هنوز در حال رشد هستند بایدکالری بیشتری مصرف کنند.
  • مشکلات طبی: سلامت فعلی و هر نوع داروی مورد مصرف بررسی و در مورد قطع مصرف دارو، جایگزینی و یا ادامه مصرف تصمیم گرفته می شود. مثلاً برخی از داروها مانند اکوتان (داروی درمان آکنه) که به طور رایج تجویز می‌شود، در چربی بدن ذخیره می‌شوند و ممکن است ماه‌ها در آنجا باقی بمانند.

– وزن: چاقی و اضافه وزن بالا می‌تواند سبب نازایی شود. احتمال بروز فشار خون، پره اکلامپسی، دیابت بارداری، زایمان مشکل، بارداری بعد از موعد، سزارین،درشتی جنین، مرگ و میر جنین و نوزاد، ناهنجاری‌های ساختمانی جنین در خانم‌هایی که وزن بالا دارند بیشتر است. توصیه می‌شود که خانم‌هایی که قصد باردار شدن دارند، قبل از بارداری BMI خود را به سطح نرمال برسانند.

در آینده بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

برچسب ها: ,

Back to top