بارداری و کمر درد

«کمر درد بارداری» یکی از مشکلاتی است که مادران را در طی «دوران بارداری» می‌تواند مشکل ساز باشد. کمر یکی از مشکلات رایج بین ماردارن است، برخی از مادران این مشکل را جدی و غیرمعقول می‌داند برخی دیگر هم اصلا به این مشکل توجه نمی‌کنند.

کمر درد دوران بارداری اگر مورد توجه قرار نگیرد می‌تواند برای مادران بعد از زایمان مشکل ساز شود یا اگر توسط مادر بسیار مهم تلقی شود می‌تواند استرس زا باشد.

به همین خاطر ما سعی کردیم چند راه حل برای رفع این مشکل به شما توصیه کنیم.

پنج نکته درباره کمردرد بارداری به مادران باردار توصیه می شود برای مدت طولانی در یک حالت ثابت قرار نگیرند تا خستگی بر آنها غلبه نکند؛ مثلا اگر برای مدت طولانی ایستاده اند، مکانی را پیدا کنند و بنشینند و یا اگر برای مدت طولانی نشسته اند (مثلا پشت میز کار)، برای مدتی بایستند و یا تغییر وضعیت دهند. دوران بارداری، دوران خاص و متفاوتی برای هر مادر می باشد که به علت تغییرات هورمونی و تغییرات ناگهانی در وزن ممکن است با مشکلاتی مواجه شود

یکی از مشکلاتی که مادران باردار، به خصوص در ماه های آخر که وزن جنین بیشتر می شود، با آن مواجه می شوند، کمردرد می باشد

 با انجام یک سری کارها می توان این کمردرد را کاهش داد و دوران بارداری راحتی را تجربه کرد. به مادران باردار توصیه می شود:

۱- در تمام طول دوران بارداری خود از کفش های طبی و مناسب استفاده کنند

  کفش هایی با پاشنه های کوتاه به همراه حفظ قوس داخل پا (کفی مناسب) انتخاب کنند تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات حین راه رفتن کم شود و مشکلات ناشی از اضافه وزن مادر، به ستون فقرات او آسیبی نزند. مادران باردار هنگام خوابیدن بالشی را بین پاهای خود قرار دهند تا اگر احساس کمردرد می کنند، این درد در خواب از بین برود

۲٫برای مدت طولانی در یک حالت ثابت قرار نگیرند تا خستگی بر آنها غلبه نکند؛ مثلا اگر برای مدت طولانی ایستاده اند، مکانی را پیدا کنند و بنشینند تا به کمردرد ناشی از ایستادن طولانی دچار نشوند و یا اگر برای مدت طولانی نشسته اند (مثلا پشت میز کار) و خسته شده اند، برای مدتی بایستند و یا تغییر وضعیت دهند

۳- به مادرانی که در سه ماهه اول بارداری قرار دارند توصیه می شود برای رهایی از کمردرد این تمرین ورزشی را انجام دهند: به پشت روی زمین دراز بکشید و زانوهای خود را خم کرده و به پشت خود کمی فشار بیاورید

 این حالت را برای مدت ۲ ثانیه حفظ کرده و سپس برای چند ثانیه استراحت کنید

این حرکت را ۱۰ بار پشت سر هم و حدود دو تا سه بار در روز انجام دهید.

۴- هنگام خوابیدن بالشی را بین پاهای خود قرار دهند تا اگر احساس کمردرد می کنند، این درد در خواب از بین برود

 در طول سه ماهه دوم و سوم نیز می توان با قرار دادن بالشی نازک در زیر شکم احساس راحتی و آرامش کرد. البته بالش های مخصوص دوران بارداری نیز در مراکز فروش وسایل پزشکی وجود دارد (تصویر کناری).

۵- روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی آرام را در محلی مناسب و به دور از آلودگی هوا انجام دهند

 پیاده روی با کفش مناسب علاوه بر کاهش کمردرد بارداری، فرصتی را به مادر می دهد تا بتواند با نوزاد خود صحبت کند

اگر پیاده روی در پارک و در فضای سبز انجام گیرد، روحیه ای چند برابر به مادر می دهد و مادر می تواند زیبایی های بصری خود را به جنین نیز منتقل کند.