برای جابجایی وسایل از دیگران کمک بگیرید

مشارکت از جمله کارهایی است که در «بارداری» زیاد دیده می شود. در این دوره «مادران باردار» به دلیل شرایط خاص بدنی خود به کمک دیگران برای انجام بعضی کار های روزمره نیاز دارند. در این مقاله نگاهی به برخی از این کارها و شیوه ی عملکرد «مادران باردار» انداخته ایم.

بهتر است در دوران بارداری برای حفظ سلامت خود و کودکتان از همکاری و مشارکت همسر و خانوادۀ خود در کارهای خانه استفاده کنید و نسبت به خطرات احتمالی برخی از کارهای خانه در بارداری آگاهی داشته باشید. در این مطلب با کارهای خطرناک امور خانه و نکاتی برای راحتی بیشتر در انجام آنها آشنا خواهید شد.

کارهای خطرساز مربوط به امور خانه

دوران بارداری برای شما همراه با اضافه وزن و مشکلاتی است که می تواند انجام امور روزمرۀ خانه را برای شما کمی سخت کند. اما بسیاری از زنان به این موضوع توجه نمی کنند و مثل قبل به انجام کارهای خانه ادامه می دهند. باید توجه داشته باشید که برخی از کارهای خانه می تواند برای سلامت شما و جنین خطرناک باشد یا مشکلاتی را برای شما به دنبال داشته باشد. برخی از فعالیت هایی که بهتر است در دوران بارداری از آنها پرهیز کنید، در زیر آمده است:

بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین:

وزن و اندازۀ مشخصی برای بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین در بارداری وجود ندارد. در دوران بارداری شما با رشد کودک و افزایش وزن خودتان، کشش و فشار زیادی بر روی کمر احساس خواهید کرد. بلند کردن نوزاد خردسال، بلند کردن کیسۀ برنج، جابه جا کردن مبلمان یا حمل خرید های روزمره می تواند فشار بیشتری به کمر شما وارد کند و این امر می تواند باعث وارد آمدن آسیب جدی به کمر شما شود. برخی از پزشکان احتمال می دهند که بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین ممکن است باعث زایمان زودرس، خونریزی یا پاره شدن کیسه آب شود.

جابجا کردن وسایل سنگین و حتی کشیدن آنها باعث ایجاد کشش در عضلات خانم باردار شده و احتمال بروز درد در شکم، کمر و پشت را افزایش می دهد. برای جابجایی وسایل از دیگران کمک بگیرید. حرکت دادن وسایل منزل در ۳ ماه اول بارداری بلامانع است اما از حرکت دادن وسایل سنگین پس از این دوران خودداری کنید. در ۳ ماه دوم و سوم از بارداری، کشیدگی عضلات و درد پشت به علت حمل جنین بوجود می آید بنابراین جابجا کردن وسایل سنگین باعث افزایش کشیدگی عضلات و وارد آمدن صدمه به پشت شما می شود. همیشه چمباتمه و قوز کردن از خم شدن به طور کامل و برداشتن اجسام بهتر است. این کار از پشت و کمر شما را در طول دوره بارداری محافظت می کند.

ایستادن طولانی مدت:

بعضی از کارهای خانه مثل آماده کردن غذا یا شستن ظرف ها نیاز به ایستادن طولانی مدت روی پاها دارد. بهتر است در دوران بارداری از انجام این کارها پرهیز کنید. شاید پختن غذاهایی که نیاز به ایستادن طولانی مدت کنار اجاق گاز را نداشته باشد، جایگزین مناسبی برای این دوران باشد. همچنین برای شستن ظرف ها یا انجام سایر کارهای آشپزخانه می توانید از یک صندلی استفاده کنید تا هنگام کار کردن روی آن بنشینید.

کار روی نردبان یا چهارپایه:

بالا رفتن از نردبان برای درآوردن پرده ها یا رفتن روی چهارپایه برای برداشتن یک ظرف از داخل کابینت در دوران بارداری اصلاً کار عاقلانه ای محسوب نمی شود. همۀ کارهایی که نیاز به حفظ تعادل دارند در دوران بارداری خطرناک است، زیرا وضعیت و مرکز ثقل بدن شما در این دوران تغییر کرده است و همین موضوع، حفظ تعادل را برای شما سخت تر می کند. افتادن از روی نردبان یا چهارپایه ممکن است خطر جدی برای شما و جنین به دنبال داشته باشد.

مواد شویندۀ خانگی:

شست وشو و نظافت خانه موضوع مهمی است. اما باید توجه کنید که برخی از شوینده ها در دوران بارداری می تواند خطراتی را برای شما و جنین داشته باشد. بهتر است تا حد امکان، کار با شوینده های قوی مثل جرم گیرها یا لوله بازکن ها را به همسر خود بسپارید و زمان استفاده از سفید کننده ها و سایر مواد شوینده، مقدار کمی از آنها را به کار ببرید. همچنین هنگام مصرف، از ماسک و دستکش استفاده کنید و پنجره ها را نیز باز بگذارید تا جریان هوای کافی وجود داشته باشد.

در هر صورت به این نکته توجه کنید که همسر شما بهترین شخصی است که می تواند در کارهای خانه به شما کمک کند. البته این موضوع به میزان وقت آزاد او در طول روز مرتبط است. با این حال، بهتر است هر درخواستی را که از همسرتان دارید، مستقیم و واضح به او بگویید و صبر نکنید تا خودش متوجه شود که شما به کمک احتیاج دارید. اگر همسر شما علاقه ای به انجام دادن کارهای منزل ندارد، مواردی مثل درد کمرتان را برایش توضیح دهید که شاید از آنها اطلاعی نداشته باشد. به او بگویید که قادر نیستید خودتان بعضی از کارها را انجام دهید و نشان دهید که چقدر مشارکتش می تواند در حفظ سلامت بارداری شما و سلامت جنین مؤثر باشد