مامای همراه شما / پرگ

برنامه غذایی برای وزن گیری جنین

یکی از مسائلی که مادران باردار نگران آن هستند وزن جنین است که باید در این دوران برای وزن گیری و رشد جنین به نکاتی توجه کنند و یک برنامه غذایی مناسب و کامل داشته باشند.

چگونه می توان در دوران بارداری وزن جنین را زیاد کرد؟

لحظه ای که تصور می کنید آن را به دنیا می آورید یک معجزه است ؛ زن مثل این است که بذری را با خون, گوشت و از همه مهم تر عشقش پرورش می دهد. او برای نوزادش زندگی می کند و کارهایی مثل انتخاب غذا و تمام افکار و هر جنبه ای از سلامتی او بر کودکش را در نظر می گیرد.

وزن گیری جنین در دوران بارداری یکی از دغدغه های مادران باردار است که باید زیر نظر متخصص مربوطه انجام شود. یک پارامتر کلیدی برای ارزیابی یک بارداری سالم, اندازه گیری وزن جنین است، پس از هر اسکن سونوگرافی که دارید رشد وزن جنین اندازه گیری و برای مراجع ثبت می شود و اگر به شما گفته شده است که وزن جنین کم تر از آن چیزی است که باید باشد چه کاری باید کرد؟ این چیزی است که شما باید بدانید.

وزن جنین چیست؟

به منظور ارزیابی وزن جنین در دوران بارداری, از فرمول های بسیار پیچیده ای برای طراحی متوسط وزن ایده آل نوزادان در مراحل مختلف بارداری استفاده شده است، زیرا همه بارداری ها منحصر به فرد هستند و همه نوزادان به میزان مختلف رشد می کنند. فرد مناسب برای کمک به شما در این زمینه, متخصص زنان است و نیازی به نگرانی نیست.

راه وزن گیری جنین در ماههای آخر بارداری

چگونه می توان در طول ۷ ماه اول بارداری وزن نوزاد را افزایش داد؟

۷ ماه اول بارداری, شروع سه ماهه سوم و نهایی بارداری است. هرچه بیشتر به زمانی برسید که کودک در آغوش شما باشد, مراقبت بهداشتی و سلامتی بهتری باید داشته باشید.

  • زمانی که در سه ماهه اول بارداری هستید, رژیم غذایی شما باید بر روی نوزاد متمرکز شود. برای رشد مناسب و سالم جنین باید هر روز حداقل کالری بیشتری داشته باشید.
  • کلید در این بخش از نکات دوران بارداری خوردن در حد اعتدال است, زیرا رحم به پر کردن فضا در شکم ادامه می دهد. رژیم غذایی سه ماهه شما باید سرشار از آهن و پروتئین باشد و موادغذایی حاوی کلسیم, منیزیم, فیبر, اسیدفولیک و dha دارند. از غذاهای پر نمک, پر چرب, شکر و آن هایی که به شما کالری خالی می دهند اجتناب کنید که هیچ فایده تغذیه ای ندارند.

چگونه می توان در طول بارداری وزن جنین 8 ماهه را افزایش داد؟

کودک شما بیشتر وزنش به عنوان گوشت و پوست در دوران بارداری و سه ماهه اول بارداری است.

  • در این مرحله رحم حتی بزرگ تر می شود، اما شکم فضای بسیار کوچکی دارد. خوردن وعده های کوچک هرچند ساعت یک بار مفید خواهد بود. برای مبارزه با هرگونه خونریزی در هنگام زایمان, غذاهایی بخورید که دارای مقادیر بالای ویتامین و مواد معدنی، آهن و کلسیم هستند.
  • مقدار زیاد پروتئین, کربوهیدرات, چربی و فیبر دریافت کنید. مطمئن شوید که بخش های کوچکی از مواد غذایی برای جلوگیری از سوزش معده و هاضمه داشته باشید.
  • از غذاهای پر چرب, کافئینی و پنیرهای نرم, تخم مرغ خام یا نپخته و غذاهایی که در دوران بارداری مضر هستند اجتناب کنید.
  • این ماه, زمان بسیار حساسی برای شما است و خوردن غذاهایی با ارزش غذایی بالا برای تامین حداکثر تغذیه نوزاد مهم و ضروری است.
  • همان طور که هفته سنگینی را شروع می کنید, مطمئن شوید که ورزش ملایمی مانند پیاده روی, یوگای آرام و در عین حال فعال را انجام می دهید.

چگونه می توان وزن جنین را در ماه آخر افزایش داد؟

وزن نوزاد متولد نشده به سرعت از سه ماهه سوم به بعد افزایش می یابد. در طول ماه آخر بارداری, توجه خود را به خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مناسب به عنوان اضافه وزن کودک متمرکز کنید.

با این حال, وعده های غذایی شما ناخودآگاه افزایش خواهد یافت. غذاهای غنی از فیبر، کلسیم و آهن و میوه هایی که غنی از ویتامین Aو C هستند، مفید می باشند. ماه آخر بارداری می تواند بسیار دردسرساز باشد, وقتی که شما به سختی حرکت می کنید, اما روزی دو بار در روز برای تسهیل کار کمک می کنید.

از یبوست و سوزش معده با خوردن سالم و در بخش های کوچک تر جلوگیری کنید. از کافئینپنیر غیر پاستوریزه و غذاهای لذیذ و سرخ شده دوری کنید.

توصیه های ساده برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری:

  • رژیم غذایی متعادل و مغذی بخورید، تا وزن بهینه ای برای مرحله بارداری خود به دست آورید.
  • ویتامین های کودک را به طور مرتب مصرف کنید آن ها در مصرف مواد غذایی شما هیچ فاصله ای را جبران نمی کنند.
  • میوه های خشک و آجیل را در رژیم غذایی خود قرار دهید یک مشت از آن ها برای یک روز کافی است.
  • حتما به اندازه کافی استراحت کنید و خواب خوبی داشته باشید. اگر در خواب مشکل دارید، به این فکر کنید که یک چای بابونه بنوشید یا کتاب مورد علاقه خود را بخوانید.
  • آسوده و ریلکس باشید و در تمام اوقات مثبت بمانید، تا تنش را به حداقل برسانید

اقدامات احتیاطی برای افزایش وزن جنین در دوران بارداری:

  • غذاهای سرخ شده و پر چرب را به حداقل برسانید، نه فقط در طول دوران بارداری بلکه همیشه. در غیر این صورت، شما خود و بارداریتان را در معرض خطر قرار خواهید داد چون آن ها می توانند منجر به افزایش کلسترول و فشارخون شوند.
  • از سیگار کشیدن، مواد مخدر، الکل و کافئین و آب میوه ها و نوشیدنی های حاوی شکر مصنوعی اجتناب کنید. همه آن ها تاثیر منفی بر سلامت جنین دارند.

چگونه می توان داشتن وزن ایده آل در بارداری را تضمین کرد؟

مطالعات نشان می دهد که افزایش وزن ممکن است منجر به مشکلات زایمان و کاهش وزن کم شود. همانطور که قبلاً گفتم، وزن مادر، وزن جنین را تعیین می کند. بنابراین به دست آوردن مقدار مناسب از وزن نیز مهم است.

افزایش زیاد وزن و یا افزایش وزن زیاد می تواند به شما و کودک آسیب برساند. افزایش وزن بارداری باید مطابق با BMI مادر در زمان لقاح باشد. اگر مادر به تناسب وزن داشته باشد، به عنوان نشانه ای از رشد طبیعی جنین در نظر گرفته می شود. اما با وجود افزایش نرمال وزن آن ها، برخی از زنان با این مساله کم تر از وزن مورد انتظار خود روبرو هستند.

بنابراین می بینیم که آن ها چه کاری باید بکنند و انجام دهند تا مطمئن شوند که هیچ سردرگمی وجود ندارد. بنابراین چگونه وزن کودک را از طریق درمان های طبیعی افزایش دهید؟ آیا رژیم غذایی سالم می تواند به افزایش وزن کودک در طول دوره بارداری تاثیر بگذارد؟

غذاهایی که به کودکان کمک می کنند در بارداری وزن بدست بیاورند:

در رحم پایه و اساس بهداشت و سلامتی برای کودک شروع می شود. شما باید از نوزاد مراقبت کنید در حالی که او در رحم است و داشتن یک وزن تولد سالم یکی از مهم ترین پارامترها برای سلامت کودک است.

یک سلامت روانی, انتخاب های سبک زندگی, سطوح استرس, عادات و غیره در حالی که در رحم قرار دارد, در کودک منعکس می شوند. اگر پزشک شما مشخص کرده است که کودکتان برای یک هفته خاص در دوران بارداری کم تر وزن دارد, وقت آن است که عادات غذایی سالم را به کار بگیرید.

استراحت کافی داشته باشید, از استرس و اضطراب دور بمانید و رژیم غذایی متعادل و طبیعی داشته باشید. از آنجا که این یک دوره از ساخت و ساز است – نوزادتان در حال رشد در درون شما است – تنها ایده آل است که در طول دوره بارداری از اهمیت بالایی برخوردار می شود.

بنابراین مصرف کالری بیشتر, تغذیه ماکرو بیشتر (پروتیین, کربو هیدرات ها, چربی ها), و مواد غذایی میکرو (ویتامین ها و مواد معدنی) نسبت به بارداری در دوران بارداری بسیار مهم است.

کربوهیدرات:

کربو هیدرات ها از غذاهای حاوی کالری مانند وفر و غیره باید به حداقل برسد چون آن ها می توانند باعث شوند که یک زن باردار وزن غیر لازم را به دست آورد و برای مادر یا کودک هیچ گونه مواد غذایی نداشته باشد. در عوض غذاهای کالری نظیر حبوبات، غلات از ته دل و یا زردآلو خشک را می توان در رژیم غذایی متعادل طبیعی که در بخش تغذیه دوران بارداری آورده ایم به کار برد.

برخی از سبزیجات، مانند سیب زمینی سفید، ذرت و نخود، در اعتدال خوب هستند اما بخشی از گروه غذایی نشاسته هستند. پنج تا شش وعده سبزیجات و شش تا هشت تن از دانه های سالم توصیه می شود. این رنگ ها بسته به نیازهای کالری افراد او، برای هر زنی متفاوت هستند.

پروتئین ها:

جز اصلی رشد، ۹۰ تا ۱۰۰ گرم پروتئین لاغر هر روز در طول دوران بارداری توصیه می شود. پروتئین برای رشد کلی baby’s، به ویژه مغز او مهم است. این انتخاب ها در زمان انتخاب پروتیین های سالم، شامل بادام، ماکیان، گوشت گوساله، ماهی کم چرب و غذاهای لبنی، از جمله پنیر، شیر و ماست انتخاب می شوند.

حداقل یک منبع پروتئین، مانند پنیر کم چرب و یا کره بادام زمینی، در هر وعده غذایی و میان وعده را برای ترویج رشد جنین ذکر کنید. علاوه بر کتان، گردو، بذر پیا، مکمل های روغن ماهی، جلبک دریایی برای امگا۳ نیز می تواند اضافه شود.

چربی ها:

غذاهای بالا در چربی اشباع شده نیز باید در طول دوران بارداری حذف شوند. چربی های سالم مثل آووکادو ، روغن زیتون و آجیل برای مادر و کودک برای افزایش وزن جنین مفید هستند. معمولاً دو تا سه وعده چربی های سالم در هر روز توصیه می شود.

اضافه کردن یک یا دو وعده اضافی از چربی های سالم در هر روز ممکن است به اضافه کردن وزن به نوزاد در طول دوران بارداری کمک کند. روغن گاوی یک گزینه عالی است که محتوای چربی سالم را بدون افزایش فشار خون در سطح کلسترول افزایش می دهد. شیر خامه کامل به خوبی به چربی ها و نیازمندی های کلسیم خدمت می کند.

ویتامین ها و مواد معدنی:

دو وعده شیر، یک وعده کشک برای کلسیم روزانه و نیاز ویتامین D کافی است. ۲۰ – ۳۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض نورخورشید در اوایل صبح به حفظ سطوح ویتامین D کمک می کند. یک تا دو وعده سبزیجات پر شاخ و برگ سبز مانند اسفناج بسیار عالی است که آهن اضافی، ویتامین ب ۱۲ و ویتامین E را تغذیه کند.

حداقل یکی از میوه های فصلی به خوبی برای ردیابی مواد معدنی فراهم خواهد شد. بیشتر مکمل های غذایی موجود در بازار، این مواد مغذی کم مصرف مانند ویتامین ب ۱۲، اسید فولیک، پتاسیم، پتاسیم و غیره را در مقادیر مورد نیاز دارند

شکر:

شکر طبیعی در میوه ها یک میان وعده عالی را در طول دوران بارداری رقم می زند و نوزاد و مادر را با گزینه شکر سالم فراهم می کند. دسرها حاوی شکر زیادی هستند و به مادر یا نوزاد مواد مغذی ضروری نمی دهد. بهترین راه برای آرام کردن هوس شیرینی، میوه های تازه و یا حتی شکلات تلخ است.

دو تا سه وعده شکر سالم کافی است. شیرینی خود را به یک وعده کوچک در حدود ۱۰۰ کالری در روز محدود کنید. این نوع کالری کمی برای بهبود وزن نوزاد خیلی کم انجام می شود اما وزن غیر ضروری را به مادر اضافه می کند

کلسیم:

پزشکان در سراسر دنیا روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم برای زنان باردار و شیرده توصیه می کنند. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی دوران بارداری از منابع خوب کلسیم برای محصولات لبنی، سبزیجات سبز تیره، آب میوه و سرلاکو دانه های کنجد در رژیم غذایی شما تشکیل شده است.

اسید فولیک:

اولین ویتامین قبل از تولد که پزشک شما پیشنهاد می کند اسید فولیک است که به کاهش خطر کودکان مبتلا به نقص لوله عصبی کمک می کند. در حقیقت، مشخص شده است که ۷۰ درصد از همه نقص های لوله عصبی را می توان با مصرف اسید فولیک مناسب دفع کرد. غذاهای غنی در اسید فولیک شامل لوبیا قرمز، عدس، سبزیجات برگ سبز، آجیل و مرکبات هستند.