تاثیر ورزش در بارداری

با نزدیک شدن به پایان زمان «بارداری»، دغدغه یک زایمان طبیعی و خوب مهمترین اولویت «مادران باردار» محسوب می شود. در این مقاله تاثیر پیاده روی را در بهبود روند بارداری و در ماه های آخر «بارداری» شرح داده ایم تا مادران رغبت بیشتری برای ورزش کردن داشته باشند.

خانمهایی که میخواهند طبیعی زایمان کنند، در دوران بارداری باید فعالیتهای جسمی و پیادهرویهای منظمی داشته باشند و در روزهای پایانی، این پیادهرویها را کم نکنند و حتی آن را افزایش دهند زیرا نتایج تحقیقات نشان داده است انجام فعالیتهای جسمی باعث نرم و حتی بازشدن دهانه رحم میشود و باعث تسریع زایمان خواهد شد. اگر پیاده روی را همراه با همسر انجام دهند این با هم بودن بهانه ای میشود برای اینکه در مورد نامگذاری فرزند آینده خود، شیوههای تربیتی او و تصمیمهایی که برای آینده فرزندشان دارند با یکدیگر صحبت کنند یا با هم وسایل نوزاد را خریداری کنند این مساله باعث کاهش اضطراب در طول دوره زایمان میشود. در مورد خانمهایی که قرار است سزارین انجام دهند، روز موعد که معمولا پایان ۳۸ هفتگی است توصیه پزشکان متفاوت خواهد بود. به هر حال سزارینهای از پیش تعیین نشده و اورژانسی، قطعا خطرناکتر از سزارینهایی است که با تعیین وقت و برنامهریزیهای از پیش تعیینشده انجام میشود.

گردش و قدم زدن در هوای آزاد بهترین نوع ورزش محسوب می شود، زیرا علاوه بر اینکه حرکات تنفسی تندتر می شود، مقدار بیشتری اکسیژن به نسوج بدن مادرو نوزاد میرسد. در اثر ورزش عضلات بدن تقویت می شو، اجایت مزاج مرتی می گردد و خواب راحت و طولانی به وجود می آید. پیاده روی و گردش یه طور متوسط، روزانه دو کیلومتر خوبست که آنهم باید فواصل کم و به دفعات متوالی صورت گیرد تا خستگی به وجود نیاید. اگر به باغداری علاقمندید در صورتیکه زیاد خسته کننده نباشد سرگرمی بسیار خوب و ورزش مفرحی محسوب می شود. اگر به شنا عادت دارید چنانچه آب خیلی سرد نباشد ورزش بسیار خوب به خصوص در فصل تایستان می باشد. بخاطر داشته باشید که هیچوقت به مدت طولانی شنا نکنید و از شیرجه رفتن در آب نیز خودداری کنید.در دو ماه آخر بارداری، شنا کردن در آب دریا و یا در استخر به علت خطر ابتلا به عفونت ممنوع می باشد. از ورزش های سخت و خسته کننده به خصوص اگر همراه با حرکات شدید و ناگهانی مانند پریدن و دویدن باشد باید حتی الامکان خودداری کنید. از  نظر احتیاط بهتر است که در ماههای آخر از ورزش هائی مانند تنیس بازی، اسب سواری، و اسکی نیز بپرهیزید. رقص اگر همراه با جنبش و حرکات شدید نباشد مانعی ندارد.