نقش تغذیه در بارداری در همه ماه ها مهم می باشد اما تغذیه ماه آخر بارداری با ماه های دیگر متفاوت می باشد زیرا اصول تغذیه ای درست بارداری سالم و موفقیت آمیزی را به وجود می آورد و این به نوبه خود باعث رشد جنین و سلامت خود مادر باردار خواهد شد.


در مورد تغذیه ماه اخر بارداری چه می دانید؟ آیا به آن عمل می کنید؟ اکنون زمان آرامش و لذت بردن از این چند روز قبل از زایمان است! هنگامی که شما به ماه نهم بارداری خود می رسید، متوجه خواهید شد که چالش های زیادی وجود دارد که باید با آنها مواجه شوید. از آنجایی که ماه ها گذشته است، شما بدون شک احساس سنگین تر بودن می کنید، که کاملا ناراحت کننده است. تغذیه این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این مرحله، رشد کودک شما تقریبا کامل است. وزن او به سرعت افزایش می یابد و مغز و ریه ها به رشد خود ادامه خواهند داد. هنوز هم می توانید احساس خوبی داشته باشید، اما مهم این است که به یاد داشته باشید که در مورد آنچه که می خورید، احتیاط کنید. سیستم گوارش شما می تواند به علت افزایش سریع وزن تحت تاثیر قرار گیرد، به همین دلیل است که شما باید رژیم متعادل و مغذی ای را که در ماه های اولیه داشته اید، ادامه دهید. در اینجا یک لیست از غذاهایی که باید در رژیم غذایی ماه نهم بارداری آورده شود، تهیه شده است.

معرفی مناسب ترین تغذیه در ماه آخر بارداری

غلات و نان: ۶ تا ۱۱ وعده در روز

میوه: ۲ تا ۴ وعده در روز

سبزیجات: بیش از ۴ وعده در روز

لبنیات: ۴ وعده در روز

غذاهای غنی از پروتئین: ۳ وعده در روز

مایعات: حداقل ۲ لیتر آب خالص در روز

غذاهای مناسب این مرحله از بارداری:

هنگامی که غذاهای مغذی و سالم بخورید، بارداری سالم و بی مشکلی خواهید داشت. مشکلاتی مانند یبوست و سوزش معده با مصرف غذاهای مناسب حل می شوند. این کار به رشد بهتر جنین کمک می کند و از بیماری ها جلوگیری می کند. رژیم غذایی مناسب شامل:

– غذاهای غنی از فیبر: مانند سبزیجات، میوه، نان، خرما و …

– غذاهای غنی از آهن: مانند ماهی، مرغ، زرده تخم مرغ، کلم بروکلی، عدس، نخود، اسفناج، توت، سویا و میوه های خشک مانند کشمش و آلو. حداقل روزی سه وعده از غذاهای غنی از آهن مصرف کنید.

– غذاهای غنی از کلسیم: کلسیم در این مرحله از بارداری بسیار مهم است. غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از: لبنیات، جو، بادام و کنجد.

– غذاهای غنی از ویتامین ث: ویتامین ث نیز در این مرحله از بارداری بسیار مهم است. غذاهای غنی از ویتامین ث عبارتند از: مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی، بروکلی و کلم پیچ.

– غذاهای غنی از فولیک اسید: برای جلوگیری از نقص تولد مصرف فولیک اسید ضروری است. سبزیجات و موز و لوبیا سرشار از فولیک اسید هستند.

– غذاهای غنی از ویتامین آ: اسفناج، هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی.

_اگر مقدور است برای دوستان در ماه آخر در منزل کباب چنجه آماده کرده هفته ای چند بار میل کنید. این کار علاوه بر قوت زایمان دادن، ضعف پس از زایمان را نیز کم می کند.(می توانید از تکه های گوشتی که برای مصرف خورشتی در یخچال­تان نگه  داری می کنید را در مخلوطی از آبلیمو و پیاز گذاشته-یا کیوی- و بعد از چند ساعت خواباندن کباب کنید.

_خوردن پاچه و آب گوشت با قلم گوسفند نیز برای کلسیم خودتان و استخوان سازی فرزندتان در دو، سه ماه بارداری بسیار مفید است.هفته ای ۲ بار.

_مصرف انار و کاهو و عناب و … در ماه اخر بارداری در جلوگیری از زردی بچه تاثیر خوبی دارد.

نباید های تغذیه ماه آخر بارداری

کافئین:

باید از آن دوری کنید ؛ بااین حال,اگر شما آن را در هرصورت مینوشید از ۲۰۰میلی گرم فراتر نرویدو زیاده روی نکنید.شکلات نیز حاوی کافئین است,بنابراین مصرف خود را محدود کنید.

الکل:

به طور گسترده شناخته شده است که الکل درطول دوران بارداری خطرناک است, برای جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی, زایمان زودرس و همچنین طیف گسترده ای از تقص های زایمان, این مهم است که شما در طول دوران بارداری به طور کامل از آن پرهیز کنید.

مواد غذایی شیرین:

مواد شیرین کننده که باید به طور کامل از رژیم غذایی خود در دوران بارداری حذف کنید.

انواع پنیر نرم:

این نوع از پنیر است که به طور معمول پاستوریزه نیست و مصرف آن می تواند به عفونت منجر شود.

غذای دریایی خام:

از مصرف انواع سوشی خودداری کنید ( اغلب از ماهی خام تهیه می شود).

توتون و تنباکو:

در دوران بارداری خطرناک است. اگر شما یک فرد سیگاری هستند و یا اگر شما تنباکو مصرف می کنید باید ماه نهم ترک کنید زیرا موجب جلوگیری از رشد جنین می شود.