تنگی نفس در دوران بارداری

در طی «بارداری» اگر به مادران بارداری دقت کنید در حین حرف زدن یا انجام کاری دچار تنگی نفس می‌شنود البته قابل ذکر این تنگی نفس کاملا عادی است و شما نباید هیچ استرسی بابت این تنگی نفس‌ها داشته باشید.

تنگی نفس اصولا در «سه ماه اول بارداری» و «سه ماه آخر بارداری» شدت می‌گیرد، شدت این مسلئه در «سه ماه سوم بارداری» کمی نسبت به دوران قبل بیشتر است.

تنگی نفس «دوران بارداری» برای هر مادر بارداری متفاوت است نسبت به مکانیزم بدن مادر، پس سعی کنید در این دوران بابت همچین مسائلی استرس نداشته باشید که استرس خودش به تنهایی باعث بسیاری از مشکلات است.

 علت تنگی نفس در سه ماهه اول دوران بارداری

در طول بارداری، هورمونی به نام پروژسترون مسئول افزایش ظرفیت ریه‌ ها برای تنفس است. این افزایش ظرفیت ریه‌ها، اکسیژن بیشتری را برای مادر و جنین فراهم می‌کند، زیرا نیاز مادر در دوران بارداری به اکسیژن بیشتر از قبل است.

پس برای  اینکه بدن اکسیژن بیشتری به خون برساند، ریه‌ ها مجبور می ‌شوند تا تنفس بیشتری را انجام دهند. بنابراین تعداد دفعات نفس کشیدن مادر بیشتر از افراد عادی می‌ شود و این گونه به نظر می‌ رسد که مادر تنگی نفس دارد، در صورتی که این تنگی نفس نیست، بلکه تلاش مادر برای انجام نفس‌های بیشتر می‌ باشد.

علت تنگی نفس در سه ماهه سوم بارداری

در سه ماهه سوم بارداری جنین رشد کرده و رحم فضای بیشتری را در بدن مادر اشغال می کند. بنابراین رحم به دیافراگم فشار وارد می‌کند. دیافراگم نیز به سمت بالا (ریه‌ ها) می‌رود و سبب می‌شود که عمق نفس‌ها کم شود و اصطلاحا فرد به نفس نفس بیفتد.

هنگامی که نوزاد به دنیا می‌آید، فشار از روی دیافراگم برداشته می‌شود و تنگی نفس رفع می‌ شود.

استرس بی مورد درباره تنگی نفس بارداری

– برخی از خانم‌های باردار فکر می‌کنند، تنگی نفس نشانه کم رسیدن اکسیژن به جنین می‌ باشد و همین امر سبب نگرانی آن‌ ها می‌ شود. در صورتی که چنین نیست و بدن مادر، غذا و اکسیژن کافی را به جنین می‌ رساند و این تنگی نفس به علت تطابق بدن مادر با شرایط جدیدی است که در بارداری رخ می‌ دهد.

– ریه خانم باردار ۴۵ درصد بیشتر از قبل کار می‌کند که در این حالت، تنگی نفس چیزی دور از انتظار نیست.

– دوری از استرس و هیجانات کاذب می‌ تواند تا حدی تنگی نفس مادر را کاهش دهد.

  • تنگی نفس مشکل خاصی در بارداری محسوب نمی‌ شود، اما اگر جلوی فعالیت‌های روزانه شما را می‌ گیرد، حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

راستی ما سعی می‌کنیم در پست‌های بعد از راه حل های کاهش تنگی نفس برایتان بگویم.

یکی از بهترین راها برای کاهش تنگی نفس گذاشتن چند بالش در زیر سر و شانه ها و قرار گرفتن به حالت نیمه نشسته، پرهیز از پرخوری، فاصله دادن بین زمان غذاخوردن و خوابیدن و صاف نگه داشتن عضلات پشت بدن در هنگام نشستن به بهبود تنگی نفس در این دوران کمک می کند