تهوع در «دوران بارداری»

«دوران بارداری» همان طور که یکی از شیرین ترین دوران ها برای مادران است، اما مشکلاتی هم با خود به همراه دارد که البته با رعایت کردن مواردی که متخصصان و کارشناسان توصیعه کردند می توان سختی های این دوران را کاهش داد و «بارداری» شیرینی را برای مادران «باردار»رقم زد .

یکی از مشکلات «دوران بارداری» داشتن تهوع مادران «باردار» می باشد، که برای برخی از مادران شدیدتر است و برای برخی دیگر از مادران «باردار» کمی خفیف تر می باشد .

مشکل حالت تهوع مشکلی نیست که نتوان آن را مهار کرد و یا حداقل کاهش داد بلکه می توان آن را با مصرف نمودن تغذیه مناسب «دوران بارداری» کاهش داد .

در ذیل به مواردی اشاره می کنیم که با رعایت نمودن آن می توانید «دوران بارداری» راحتتر و لذت بخش تری را تجربه کنید :

در «دوران بارداری» سعی کنید از خوردن غذاهای سرخ شده اجتناب نمایید و همچنین غذاهایی استفاده کنید که میزان چربی آن ها کم باشد .

یکی دیگر از روش هایی که می توانید برای کاهش حالت تهوع در «دوران بارداری» از آن کمک بگیرد مصرف نان در ساعت‌های اولیه است که از خواب بیدار شدید مصرف نان در این ساعت باعث کاهش حالت تهوع «بارداری» می‌شود.

خانم های «باردار» باید به این نکته توجه داشته باشند که هیچ وقت نباید اجازه دهند معده شان خالی بماند . خالی ماندن معده در «دوران بارداری» سبب بروز حالت تهوع می شود پس با رعایت کردن این مورد می توانید «دوران بارداری» با کمترین حالت تهوع را تجربه کنید .

میزان آب موجود در بدن به دلیل تهوع کاهش پیدا می کند برای جبران نمودن این موضوع توصیه می گردد که خانم های «باردار» از مصرف نمودن آب غافل نشوند.

اگر همگی موارد بیان شده در بالا را خانم های «باردار» رعایت کنند به راحتی می توانند از «دوران بارداری» بدون حالت تهوع لذت ببرند و از آزارهای این مورد در امان باشند .

«دوران بارداری» یکی از حساس ترین دوران ها است که باید توجه خاصی به آن شود .

رژیم در دوران بارداری

رژیم گرفتن خانم‌ها در دوران بارداری برای سلامت جنینی‌که در حال رشد است، خطر دارد. بسیاری از رژیم‌های لاغری باعث فقیر شدن بدن از نظر آهن، اسید فولیک و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز می‌شود. یادتان باشد که اضافه‌وزن یکی از بارزترین نشانه‌های سلامت در دوران بارداری است. خانم‌هایی که در دوران بارداری تغذیه خوب و مناسبی دارند و به مقدار لازم وزن می‌گیرند، نوزادهای سالمی به دنیا می‌آورند. بنابراین نگران چاق شدنتان نباشید.

به تدریج وزن اضافه کنید

به طور معمول ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم اضافه‌وزن در طول دوران بارداری طبیعی است. این وزن باید در طول ۹ ماه بارداری طی ۳ دوره اضافه شود:

▪ از شروع بارداری تا هفته دوازدهم، بین ۱ تا ۲ کیلوگرم اضافه‌وزن، طبیعی است.

▪ از هفته ۱۲ تا ۲۸ بارداری، به طور متوسط باید هر هفته بین ۳۰ تا ۴۰۰ گرم به وزن خانم باردار اضافه شود.

▪ از هفته ۲۸ تا ۴۰ بارداری، به طور متوسط هــر ماه بین ۱ تــا ۳ کیلوگرم اضافه‌وزن طبیعی است.

تناسب اندام بعد از بارداری

مسأله‌ای که برای بسیاری از خانم‌ها مهم است این است که چگونه به تناسب اندام قبل از بارداری خود برسند؟

واقعیت این است که قسمت اعظم کاهش وزن مادر باید در زمان زایمان (حدود ۵/۵ کیلوگرم) و در دو هفته اول بعد از زایمان (حدود ۴ کیلوگرم) اتفاق بیفتد. مابقی اضافه‌وزن نیز که حدود ۵/۲ کیلوگرم است، باید از هفته دوم تا ۶ ماه بعد از زایمان کاهش یابد. البته مادرانی که قبلاً زایمان داشته‌اند، مقداری از افزایش وزن زمان بارداری خود را حفظ خواهند کرد.

 هشدار به خانم باردار

یک برنامه غذایی درست، تمام گروه‌های غذایی را شامل می‌شود: لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، اسیدهای چرب، کربوهیدرات (قند) و … زنان باردار باید به اندازه لازم از تمام این غذاها در سبد غذایی‌شان بهره ببرند؛ مشروط بر این‌‌که:

حدود ۱۰ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از پروتئین‌ها دریافت شود (و پروتئین‌ها اصولاً در گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و سویا یافت می‌شوند).

حدود ۳۵ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از اسیدهای چرب دریافت شود (و اسیدهای چرب اصولاً در کره، روغن، لبنیات و آجیل یافت می‌شوند).

حدود ۵۵ درصد از کالری‌های مورد نیاز روزانه از کربوهیدرات‌ها یا قندها دریافت شود (و کربوهیدرات‌ها اصولاً در نان، برنج، سیب‌زمینی، ذرت و ماکارونی یافت می‌شوند).

متخصصان تغذیه می‌گویند اگرچه در دوران بارداری نباید از غذاهای آماده (فست‌فود) و دسرهای شیرین و امثالهم به عنوان پایه اصلی یک وعده غذایی استفاده کرد، ولی هیچ لزومی ندارد که خودتان را از خوردن غذاهایی که دوست دارید، صرفاً به خاطر باردار بودن، محروم کنید. می‌توانید شربت انواع میوه‌ها را بخورید و حتی خوردن یک تکه کوچک از کیک یا شیرینی مورد علاقه‌تان هیچ ضرری برای شما یا فرزندتان نخواهد داشت. اما فراموش نکنید که همواره بهتر است میوه‌ها (به ویژه سیب، موز، هلو و زردآلو) و کمپوت میوه‌ها را در برنامه غذایی روزانه‌تان بگنجانید.