تغذیه در دوران بارداری نقش بسیار موثری بر جسم و روح جنین دارد . اگر میخواهید جنین شما بلند قد شود و همینطور زایمان آسانی داشته باشید این خوراکی خوشمزه را حتما در دوران بارداری خود مصرف کنید.

تا به حال در تاریخ پزشکی، هیچ مطالعه و یا تحقیقی نشان نداده است که لازم است مادران باردار میوه خرما را از برنامه غذایی خود، به طور کامل حذف کنند. در واقع، اکثر این مطالعات ادعا می کند که مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری زنان می تواند به سلات مادر باردار و جنین داخل رحم او کمک کرده و بدن هر دوی آن ها را از مواد مغذی و ویتامین های مختلف بهره مند سازد.

فواید خوردن خرما در دوران بارداری:
خرما منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها است، در حالی که حاوی چربی بسیار کمی می باشد. همچنین، خرما حاوی ترکیبی از فیبر محلول و نامحلول بوده و در نتیجه در حفظ سیستم گوارشی شما مفید است. این ماده غذایی، مقدار مناسبی از قندهای طبیعی را داراست، خرما سرشار از پتاسیم بوده و سدیم کمی دارد و در نتیجه به تنظیم سیستم عصبی کمک می کند پس می تواند گزینه خوبی برای تغذیه دوران بارداری و آنچه در بارداری باید خورده شود ، باشد.

ارزش غذایی خرما

در پس پرده‌ی خواص خرما برای بارداری ، می‌دانیم که ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای نهفته است. خرمایی که ما اغلب مصرف می‌کنیم خرمای خشک شده‌ی درخت نخل است. هر ۱۰۰ گرم خرمای خشک حاوی مواد زیر است:

کالری: ۲۸۲

چربی کل: ۴ گرم

کلسترول: ۰ میلی گرم

سدیم: ۲ میلی گرم

پتاسیم: ۶۵۶ میلی گرم

فیبر رژیمی: ۸ گرم

قند: ۶۳ گرم

پروتئین: ۲.۵ گرم

ویتامین A : ۰٪

ویتامین C: ۰٪

کلسیم: ۳٪

آهن: ۵٪

ویتامین B6: ۱۰٪

منیزیم: ۱۰٪

 

مهم ترین مزایای خوردن خرما در دوران بارداری:
۱٫ قند خوب خرما مناسب بارداری:
در دوران بارداری بدن شما نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد، قند طبیعی موجود در خرما سریع ترین تامین کننده این انرژی است.

۲٫ پروتئین خرما ، برای کشیدگی بدن در بارداری:
پروتئین شامل اسیدآمینه است، که بلوک های ساختمان بدن را تشکیل می دهد.
– بدن مادر باید در دوران بارداری کشیده شود تا جا برای رشد جنین باز شود، بنابراین برای حمایت از این رشد، بدن شما به مقدار کافی از پروتئین نیاز دارد، بنابر این گفته خرما را حتما در سبد تغذیه دوران بارداری خود جای دهید.

۳٫ ویتامین K خرما و استخوان های قوی:
ویتامین K نقش کلیدی در لخته شدن خون و تشکیل استخوان های قوی دارد.
– اکثر نوزادان معمولا با سطوح پایینی از ویتامین K به دنیا می آیند، در نتیجه نیاز است در دوران بارداری مراقبت های لازم برای جلوگیری از این نوع کمبودها طورت گیرد.
– کمبود ویتامین K در نوزادان می تواند لخته شدن خون را تحت تاثیر قرار داده و منجر به یک وضعیت خطرناک شود.
– همچنین، مصرف خرما در دوران بارداری به رشد و تراکم استخوان جنین کمک می کند.

۴٫ آهن موجود در خرما ضروری برای دوران بارداری:
آهن نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک بدن ایفا می کند لذا گنجاندن آن در لیست تغذیه دوران بارداری با تعداد مشخص الزامی است.
– آهن به همراه مولکول گلوبین کمک می کند تا در اکسیژن لازم به همه سلول های بدن برسد.
– مصرف آهن بخصوص در دوران بارداری مهم است، زیرا آهن بخشی جدایی ناپذیر از میوگلوبین، کلاژن و آنزیم است.
– مصرف آهن موجود در خرما در دوران بارداری مانع از کم خونی جنین و باعث قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن آن ها می شود.

۵٫ فیبر خرما ، جلوگیری از یبوست بارداری:
فیبر برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش ضروری است و برای جلوگیری از یبوست مرتبط با حاملگی کمک می کند، مصرف خرما در دوران بارداری می تواند از این عارضه پیشگیری کند.
– فیبر سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و شما را از عفونت ها محافظت می کند.
– همواره احتمال ابتلا به فشار خون مرتبط با حاملگی و دیابت در دوران بارداری وجود دارد و فیبر به پیشگیری از این بیماری ها کمک می کند.
– خرما به حفظ وزن سالم در دوران بارداری کمک می کند، پس اگر به تناسب اندام خود حتی در هنگام بارداری اهمیت میدهید ، خرما را حتما در لیست خوراکی های دوران بارداری خود قرار دهید.
– شما در دوران بارداری اغلب احساس گرسنگی خواهید کرد و فیبر موجود در خرما احساس سیری برای مدت طولانی را فراهم می کند.

۶٫ فولات خرما ، خون ساز در دوران بارداری:
فولات یا اسید فولیک به تشکیل سلول های جدید و جلوگیری از نوعی کم خونی کمک می کند.
– فولات در پیشگیری از نقائص خطرناک هنگام تولد مثل آسیب های مغزی و نخاعی نوزاد مانند اسپینا بیفیدا و آنانسفالی کمک می کند.

۷٫ پتاسیم موجود در خرما:
پتاسیم یکی از الکترولیت های مهم در بدن است.
– مصرف پتاسیم به حفظ فشار خون کمک می کند.
– مصرف پتاسیم همچنین در حفظ تعادل آب در دوران بارداری نقش موثری دارد، لذا حتما در تغذیه دوران بارداری خود خرما را مصرف کنید.
– مصرف پتاسیم برای حفظ سلامت قلب، دستگاه گوارش و عملکرد مطلوب عضلات ضروری است.
– در دوران بارداری، مصرف مقدار کافی از پتاسیم به عملکرد اعصاب و عضلات کمک می کند.
– کمبود پتاسیم باعث مشکلات کلیوی شده و همچنین می تواند منجر به مرگ شود.

۸٫ منیزیم خرما و پیشگیری از فشار خون بارداری:
منیزیم به حرکت فعال یون های کلسیم و پتاسیم در سراسر غشاء سلولی، انقباض عضلانی و ریتم طبیعی قلب کمک می کند.
– منیزیم به شکل گیری دندان ها و استخوان و همچنین حفظ سطح قند خون کمک می کند.
– تحقیقات نشان می دهد که مصرف ناکافی منیزیم در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش فشار خون، اختلالات کبد و کلیه و بینایی شود.
یک مطالعه در مجله زنان و مامایی در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد که خرما می تواند موجب انبساط دهانه رحم شده و به زایمان طبیعی کمک کند. اگر آماده یک زایمان طبیعی هستید، درمورد مصرف خرما با پزشک خود مشورت کنید، اما همیشه ضروری است به یاد داشته باشید که هر چیزی را باید در حد اعتدال مصرف کنید. روزانه فقط باید به تعداد انگشت شماری خرما در دوران بارداری مصرف کنید، نه بیشتر.
از دکتر خود بخواهید ترکیب این ماده غذایی خوشمزه و سالم را در تغذیه دوران بارداری شما قرار دهد.