مامای همراه شما / پرگ

دانستنی های ضروری برای زنان باردار شاغل

بارداری موهبت بزرگی است که با چالش های نیز همراه می باشد. از اینرو چالش زنان باردار شاغل به مراتب بیشتر می باشد. عده ای از افراد باردار شاغل در هنگام بارداری خود سختی های بیشتری نسبت به زنان غیر شاغل تحمل می کنند. اوج این سختی ها و مشقتها در سه ماهه آخر بارداری بیشتر می شود.زیرا مادر در ماههای آخر با علائمی همچون ورم پا، خارش پوست،تکرار ادرار ،یبوست ، خونریزی لثه ،کمبود خواب و … مواجه می باشد . بنابراین رعایت یکسری نکات مراقبتی برای زنان باردار مخصوصا در سه ماهه آخر بارداری لازم و ضروری می باشد.

فیزیولوژی بدن مادر در سه ماهه آخر بارداری

فیزیولوژی در بدن مادران باردار از سه ماهه آخر یعنی از هفته ۲۸ آغاز می شود. اندازه و وزن کودک زیاد شده و مادر دچار کمر درد و همچنین تغییرات اساسی در بدن خود می شود.اختلالات خواب در این دوره بروز می کند و  لگد زدنهای جنین زیاد می شود. همه این عوامل باعث می شوند که استرس فرد باردار به مراتب بیشتر شده و خستگی هایش افزایش یابد.

مشکلات اساسی زنان باردار شاغل در سه ماهه آخر

  • اختلال در خواب و حس خود کم بینی
  • عدم تمرکز و مشکل در انجام دادن کارها
  • بالا رفتن سطح استرس
  • مشکل در نشستن پشت میز یا ایستادن در تمام روزدر محل کار
  • تحمل فشار زیاد بر روی ستون فقرات
  • تکرر ادرار

غذای زنان باردار شاغل

از آنجائیکه جنین در بدن مادر در حال رشد می باشد ، بنابراین تغذیه مادر بسیار اساسی می باشد و مادر باید غذای بیشتری مصرف کند. از اینرو کیفیت غذا در این مورد اهمیت فراوانی دارد. پیشنهاد می کنیم همراه با مصرف غذای کامل ، مقدار زیادی سبزیجات سبز، ماهی، کربوهیدراتها و فیبر استفاده کنید و تا حد امکان سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که برای جنین مفید باشد.مصرف وعده های غذایی کوچک با تکرار مکرر آنها در طول روز می تواند هم برای مادر باردار و هم جنین مفید باشد.این روش غذا خوردن با کاهش درد معده و کاهش یبوست و کم کردن سوزش سردل ، می تواند کمک شایانی به مادر باردار نماید.از آنجائیکه تغذیه مادر بسیار حیاتی می باشد علاوه بر نوع و کیفیت غذا ، باید نوع مصرف آنها نیز حساب شده باشد.بنابراین برای هضم غذا بهتر است بطور کامل آنرا بجویید تا با بزاق حل شود . توصیه می شود حداقل ۳۰ بار غذا را بجویید،در این حالت فرایند هضم به راحتی انجام می شود. بهتر است تا حد امکان از خوردن غذا در پشت میز کار پرهیز نمائید. تمامی این تمرین ها تاثیر بسیار زیادی درکاهش استرس مادر باردار خواهد داشت.

نوشیدن مایعات و آب زیاد ، باعث می شود سموم بدن مادر تا حد زیادی دفع شود. بنابراین نوشیدن اب بیشتر موجب کاهش درد مفاصل  و همچنین کاهش تورم می شود.دقت داشته باشید که مصرف غذاهای مغذی  و با کیفیت تاثیر مستقیمی در رشد و تمرکز جنین شما ایجاد خواهد نمود. زیرا هنگامی که مادر باردار انرژی کافی داشته باشد، هم خودش و هم جنینش احساس بهتری خواهند داشت.

توصیه های مهم برای زنان باردار شاغل

  • از لباس و کفش های راحت استفاده کنید.
  • لباس تنگ ممکن است تاثیر منفی بر روی مادر و جنین ایجاد کند.
  • از تعیین نمودن تاریخ دقیق زایمان پرهیز نمائید.
  • از نشستن به مدت  طولانی در پشت میز و یا ایستادن طولانی مدت بپرهیزید..

آیا شما نیز در دوران بارداری خود شاغل بوده اید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top