راه های افزایش دریافت فیبر

مصرف فیبر در «دوران بارداری» توصیه شده است و خوب است که «مادران باردار» خوراکی های حاوی فیبر را بشناسند و آن ها را مصرف کنند از این رو در این مقاله این خوراکی ها را معرفی کرده ایم و هم چنین بعضی از خاصیت های فیبر را شرح داده ایم.

راه های افزایش دریافت فیبر

مصرف روزانه سبزی خوردن، سبزی های محلی یا سالاد (کاهو، کلم، گوجه فرنگی، خیار، هویج، فلفل دلمه ای سبز و…) همراه با غذا.

◼مصرف میوه های تازه به عنوان میان وعده.

◼استفاده ازخشکبار (برگه زردالو، کشمش و…) وسبزی های تازه (هویج، گل کلم، خیار، گوجه فرنگی و…) به عنوان میان وعده.

◼ترجیحا استفاده ازخود میوه به جای آب میوه.

◼استفاده ازسبزیهایی مانندکاهو، گوجه فرنگی، جعفری، پیاز و کلم و فلفل دلمه ای درساندویچ های گیاهی.

◼استفاده ازسبزی ها در اکثر غذاها

◼استفاده بیشترازانواع حبوبات (لوبیا، عدس، ماش و نخود) درانواع سوپ ها و آش ها و به طورکلی مصرف بیشتر غذاهایی که حاوی حبوبات هستند.

◼مصرف نان های سبوس دار (نان سنگک، نان جو) به جای نان هایی که با آرد سفیدتهیه شده اند مثل نان لواش، بربری، نان فانتزی

فیبر برای پیشگیری از بیماری های بارداری و پس از بارداری

مصرف فیبر به پیشگیری از عدم تحمل گلوکز که میتونه عاملی برای دیابت بارداری در خانوم ها بشه کمک میکنه. همچنین مصرف فیبر مخصوصا در سه ماهه اول بارداری خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و تخمدان رو کاهش میده. همچنین مصرف فیبر در این دوران میتونه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر، روده بزرگ، مقعد و سینه بشه.

فیبر ها مناسب برای کنترل وزن بارداری

مواد غذایی حاوی فیبر عموما کالری زیادی ندارند و سیر کننده هم هستند. بنابر این به کنترل وزن خانوم های باردار کمک میکنند و میتونن رژیم غذایی مناسبی باشند.