مامای همراه شما / پرگ

رعایت بهداشت فردی در بارداری

مادران باردار باید به نکات مربوط به سلامت خود و کودک توجه کنند که یکی از آن ها رعایت بهداشت فردی در بارداری می باشد. جهت سازگاری با تغییرات دوران بارداری و حفظ سلامت خود و جنینتان رعایت بهداشت فردی در بارداری ضروری به نظر می‌رسد.

استحمام و بارداری
– یک روز در میان حمام کنید.

– وقتی تنها هستید حمام نروید.

– کف حمام ننشینید بلکه برای خود صندلی مخصوص داشته باشید و آن را بعد از اتمام استحمام در مجاورت آفتاب قرار دهید.

_ در هفته آخر، حتما باید هر روز یا یک روز در میان دوش بگیرید. این کار به زایمان طبیعی کمک می کند و باعث می شود برای رفتن به بیمارستان آماده باشید. در ایران پزشکان معمولا از هفته ۳۷ و ۳۸ بارداری به بعد استفاده از وان آب را توصیه نمی کنند اما در خارج از کشور این موضوع اهمیتی ندارد و خانم های باردار تا آخرین روز هم می توانند از وان و استخر استفاده کنند.

به هر حال از آنجایی که احتمال پارگی کیسه آب در هفته آخر وجود دارد و ممکن است در آب متوجه آن نشویم بهتر است در این هفته خانم باردار از وان و استخر استفاده نکند. لازم به ذکر است که درجه آب برای دوش گرفتن و استخر باید به اندازه درجه حرارت بدن یعنی ولرم باشد.

کفش و بارداری
– کاملاً طبی باشد.

– لژدار باشد (به ارتفاع ۵-۳ سانتی‌متر) تا فشار از روی پنجه‌ها برداشته شود.

– تنگ نباشد

سینه بند و بارداری
در این دوران به دلیل دردناک بودن حرکت پستان‌ها، استفاده از سینه بند‌های شل و راحت توصیه می‌شود. سینه بند شیردهی را از جنس نخی و با نوار پهن در زیر آن انتخاب کنید.

ترک پستان ها و شکم و بارداری
در دوران بارداری پستان‌ها و شکم  متناسب با سن بارداری رشد می‌کنند و دچار کشش پوستی، ترک و خارش می‌شوند؛ جهت پیشگیری و درمان این مشکل توصیه می‌شود به صورت روزانه (هر بار به مدت ۴ ساعت) با روغن زیتون یا عرق نعنا پوست شکم و سینه را چرب و مرطوب کنید و روی آن را نایلکس بکشید.

استراحت و فعالیت و بارداری
– استراحت طولانی باعث می‌شود فکر در تشویش باشد لذا با اجازه پزشک خود کار‌های سبک منزل (گردگیری، درست کردن غذا و …) را با فواصل برای سرگرمی و آمادگی بدن خود انجام دهید.

– انجام ورزش‌های خوابیده به پشت، طولانی مدت، نفس‌گیر و ورزش‌هایی که بر هم زننده تعادل هستند مطلقاً ممنوع می‌باشند.

– روزی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی (صبح یا عصر) به خصوص در هوای آزاد با اجازه پزشک توصیه می‌شود.

– کوهنوردی و استفاده از تردمیل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

– در ایران شنا کردن در استخر به دلیل داشتن کلر فراوان و تعویض دیر به دیر آب، توصیه نمی‌شود اما قدم زدن در آب با کمک همراه مفید است.

فعالیت جنسی و بارداری
– حاملگی مانعی برای انجام فعالیت جنسی نیست مگر در حاملگی‌های عارضه دار نظیر (جفت سرراهی، خونریزی واژینال، تهدید به سقط یا زایمان زودرس و …)

– ۳ هفته بعد از پایان لکه‌بینی یا خونریزی با اجازه پزشک  می‌توانید به فعالیت جنسی خود ادامه دهید.

– در مورد روابط جنسی و حرکت‌هایی که برای شما ناراحت کننده است، با همسر خود صحبت کنید.

– وضعیتی را انتخاب کنید که در آن راحت باشید و در طی آن شکم و سینه‌ها تحت فشار قرار نگیرد…

دستگاه ادراری و تناسلی بارداری
در دوران بارداری به طور طبیعی ترشحات واژن افزایش می‌یابد که ترشحاتی فاقد تحریک و بی‌رنگ و بی‌بو هستند.

با این وجود در این دوران به دلیل کاهش مقاومت بدن و تأثیر هورمون‌های بارداری بر محیط واژن ممکن است به تناوب دچار عفونت و ترشحاتی بد بو و غیرطبیعی به رنگ زرد، سفید یا سبز در این ناحیه شوید که ممکن است با سوزش و خارش همراه باشد یا نباشد؛ در صورت مواجهه با چنین ترشحاتی در اولین فرصت پزشک یا مامای خود را مطلع سازید.

مسافرت و بارداری
– اگر مجبور به سفر نیستید هرگونه مسافرت را به بعد از بارداری موکول کنید (زیرا هرگونه استرس سفر یا ضربه می-تواند روی بچه تأثیر منفی داشته باشد).

– در صورتی که مسافرت ضروری باشد قبل از اقدام به سفر با پزشک خود مشورت کنید.

– بهترین وسیله در این دوران جهت مسافرت، خودروی شخصی خودتان است (هر ۲ ساعت یکبار ۱۵ دقیقه در هوای آزاد قدم بزنید)

– با کسی مسافرت کنید که از وضعیت بارداری شما مطلع باشد و مراعات حال کند.

– در طول سفر حتماً از کمربند ایمنی استفاده کنید (قسمت شانه‌ای کمربند از بین دو سینه و قسمت محیطی آن از زیر شکم و روی ران‌ها رد شود).

نکته
– آب فراوان بنوشید.

– حتی‌الامکان به جای شلوارهای تنگ و نایلونی، دامن های نخی و راحت به تن کنید.

– لباس زیر خود را هر شب عوض کنید (زیرا شب‌ها رطوبت در این ناحیه بیشتر است).

– لباس زیر خود را با شامپو بچه یا مایع دست‌شویی بشویید و در نور مستقیم آفتاب خشک کنید، سپس روی آن اطوی خشک بکشید.

Back to top