رژیم غذایی مناسب برای دیابت بارداری

اهمیت رژیم غذایی مناسب و سالم در «دوران بارداری» بر کسی پوشیده نیست. اگر «مادر باردار» مبتلا به دیابت باشد طبیعتا برنامه ی غذایی خاص خود را لازم دارد. در این مقاله سعی کرده ایم نکات مفیدی را در این زمینه شرح دهیم تا «مادران باردار» از یک الگوی سالم پیروی کنند.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم در طول بارداری مهم است و مشخصاً اگر زن باردار در روند ابتلا به دیابت بارداری قرار داشته باشد اهمیت موضوع دو چندان می‎شود.

بالا بودن سطح قند خون می‎تواند هم برای مادر باردار و هم برای جنین در حال رشد مضر باشد. برای کمک به مدیریت سطح قند خون، این موضوع اهمیت دارد که مقدار، نوع، و تواتر مصرف کربوهیدرات‌ها پایش شود. برخورداری از یک برنامۀ غذایی به آسان شدن این مهم کمک می‎کند.

خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین

خوردن غذاهای دارای بار گلیسمی پایین یک عامل حیاتی دیگر در رژیم غذایی دیابت بارداری است.

بار گلیسمیک با ضرب کردن مقدار کربوهیدرات مصرفی در یک نوع مشخص غذا به گرم در شاخص گلیسمی غذا (GI) به دست می‎آید. عدد به دست آمده تصویر دقیق‎تری از تأثیر واقعی یک غذا بر قند خون به دست می‎دهد.

غذاهای دارای بار گلیسمیک پایین‎تر به شکل کندتری نسبت به کربوهیدرات‎ها (که به طور معمول غذاهای دارای شخص گلیسمی بالا تلقی می‎گردند) خرد و تجزیه می‎شوند.

بار گلیسمیک ۱۰ یا کمتر از آن پایین تلقی شده و برای افراد دچار دیابت بارداری که در تلاش برای مدیریت قند خون هستند ایده‎آل محسوب می‎شود.

غذاهای با بار گلیسمی پایین مناسب برای خوردن شامل موارد زیر است:

  • نان‎ها و سریال‎های غلات کامل ۱۰۰ درصد
  • انواع لوبیا
  • سبزیجات فاقد نشاسته
  • برخی سبزیجات نشاسته‎دار مثل نخود و هویج
  • عدس
  • انواع نخود
  • برخی میوه‎ها مثل انواع سیب، انواع پرتقال، گریپ‌فروت، هلو و گلابی

پایش مصرف کربوهیدرات‎ها

فاصله قائل شدن بین وعده‌های غذایی و میان‎وعده‌های حاوی کربوهیدرات‎ها در سراسر روز می‎تواند به اجتناب از خیزش قند خون کمک کند. “انجمن دیابت آمریکا” توصیه می‎کند که زنان دچار دیابت بارداری باید سه وعده غذای کم تا متوسط در طول روز و دو تا ۴ میان وعده در کل روز مصرف کنند.

دیگر راه‎های کمک به تنظیم قند خون شامل موارد زیر است:

  • خوردن صبحانۀ غنی از پروتئین و کربوهیدرات‎های حاوی فیبر
  • اجتناب از مصرف مقدار زیاد کربوهیدرات‎ها در یک وهله
  • ترکیب کربوهیدرات‎ها با پروتئین‎ها یا چربی‎های سالم
  • استفاده از کربوهیدرات‎های حاوی فیبر زیاد
  • عدم چشم‌پوشی از وعده‏های غذایی