در هر روز حدود ۵۰ تا ۷۰ تار موی هر فرد سالم می‌ریزد، اما در دوران حاملگی به علت تغییرات هورمونی که در بدن رخ می‌دهد موها هم بیشتر عمر می‌کنند و کمتر می‌ریزند. به همین دلیل بیشتر خانم‌ها از موهای خود در دوران بارداری رضایت دارند. اما پس از بارداری و در فاصله حدود ۳ ماه پس از زایمان موها شروع به ریزش می‌کنن.

بیشتر مادران بر این باورند که شیردهی دلیل اصلی ریزش موی آنهاست، اما زمانی که فرد باردار می‌شود، به دلیل ساختار فیزیولوژیک بدن ریزش مو کم می‌شود. اما پس از زایمان و زمانی که هورمون‌های حاملگی از بین می‌رود و بدن به حالت عادی برمی‌گردد در ماه‌های سوم و چهارم بعد از زایمان موهایی که مدت زمان بیشتری عمر کرده‌اند، شروع به ریزش می‌کنند.

ریزش مو در دوران بارداری هرگز موجب طاسی سر نمی‌شود و این ریزش مو به هیچ عنوان  ادامه دار نخواهد بود زیرا دلیل اصلی ریزش مو در دوران بارداری تغییرات هورمونی در بدن مادر است

 

ویتامین های گروه B:

یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. بیوتین ویتامینی است که دربسیاری از محصولات آرایشی به عنوان مکمل بهبود دهنده وضعیت مو اضافه می شود، زیرا عارضه مشخص کمبود بیوتین، ریزش مو است. منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین را برایتان ذکر می کنیم. منابع غنی از B6 موز ، دانه آفتابگردان، ماهی ، مرغ، جوانه گندم ، آلوی خشک ، گوشت ، غلات سبوس دار ، گوشت، مرغ، جوانه گندم، سبوس گندم است.

نقش ویتامین B7 یا بیوتین در بارداری

در بیشتر موارد بارداری، باعث کمبود این ویتامین می‌شود که از جمله عوارض آن می‌توان به ریزش مو و ضعف در عضلات دست و پا اشاره کرد.

به همین دلیل توصیه به دریافت روزانه ۳۰ میکروگرم بیوتین در دوران بارداری می‌شود، البته در صورتی که مادر باردار قصد شیردهی بعد از بارداری داشته باشد، این میزان باید ۳۵ میکروگرم بیوتین در روز باشد.

از بهترین منابع غذایی این ویتامین می‌توان به جوی دوسر، اسفناج، کلم بروکلی، باقلا، آواکادو، پنیر چدار و سبوس‌گندم اشاره کرد.

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا- ۳ و اُمگا-۶ با سلامت مو در ارتباط هستند؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند.

منابع اسیدهای چرب اُمگا-۳ و اُمگا-۶

اسیدهای چرب اُمگا-۳ شامل آلفا- لینولنیک اسید و ایکوزا پنتانوئیک اسید EPA)) است در ماهی های آب سرد مانند روغن سویا و کانولا، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.

اسیدهای چرب اُمگا-۶ شامل اسید لینولئیک و اُمگا- لینولئیک اسید می باشد و در روغن های غیر اشباع گیاهی مانند روغن ذرت، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بادام زمینی و روغن کنجد یافت می شوند.

 

چند نکته

نیاز به خرید محصولات آنچنانی مراقبت از مو ندارید. بعضی تصور می کنند در دوران بارداری مو خشک می شود و باید برای مراقبت از آن محصولات دیگری استفاده کنند در حالی که لازم نیست شامپو، نرم کننده یا ماسک مو را در این دوران عوض کنید فقط برخی خانم ها که دچار مشکل شوره سر هستند، باید درباره شامپوی تجویزی خود با متخصص زنان و متخصص پوست مشورت کنند تا علاوه بر رفع مشکل مو آسیبی به جنین وارد نشود چون برخی از شامپوها دارای ترکیباتی مانند ماینوکسیدیل هستند که در دوران بارداری منع مصرف خواهند داشت. به دنبال بارداری، سطح هورمون استروژن در بدن افزایش می یابد و موها را در فاز رشد قرار می دهد، حتی موهایی که قرار بوده در فاز استراحت قرار بگیرند و بعد بریزند بنابراین ریزش مو متوقف می شود.

حتما سعی کنید با بستن موی بلند خود یا بافت ساده و شل موها از باز ماندن آن، گره خوردن و آسیب های محیطی بیشتر بکاهید.

اگر دوست دارید موی بلند خود را حفظ کنید، درباره مقابله با ریزش موی سر و کم حجم شدن موی خانم شیرده راه هایی وجود دارد. مثلا استفاده از شامپو یا موس حجم دهنده، رنگ کردن ریشه های مو، فرکردن یا حالت دادن به موی صاف، استفاده از شال، هدبند یا دستمال سر، تغییردادن حالت فرق وسط به فرق کج و کوتاه کردن جلوی مو یا چتری زدن..

موهای خانم باردار پرحجم تر به نظر می رسد. درضمن نتایج برخی تحقیقات نشان داده که در دوران بارداری ضخامت تار مو هم بیشتر می شود. البته این تغییرات موقتی است. اگر دوست دارید مویتان را نزدیک به زایمان کوتاه کنید یا بلند نگه دارید، تصمیم با شماست که علاوه بر رسیدگی به نوزاد بخواهید به موی بلندتان هم برسید یا نه.