زیاده روی نکنید

افراط در هر کاری خوب نیست مخصوصا برای «مادران باردار» که در دوره حساسی قرار دارند و باید بسیار مراقب خود باشند. خوب است «مادران باردار» برننامه غذایی مناسبی برای خود دست و پا کنند تا بتوانند در دوره های مشخصی از آن استفاده کنند.

در سه ماهه سوم همانند شش ماهه اول بارداری از همه گروههای غذایی بایستی در برنامه روزانه باشد اما مقدار آن نسبت به قبل افزایش پیدا می کند.

• گوشت و پروتئین ها در این دوره استفاده از انواع گوشت‌ها توصیه می شود. سعی شود هفته ای ۲-۱ بار از ماهی استفاده کنید. با مصرف مقادیر لازم از ماهی در وعده های غذایی و دریافت امگا ۳ به رشد مغزی جنین کمک شایانی می نمایید.

• میوه و سبزیجات در سه ماهه آخر بارداری استفاده از سبزیجات تازه یا پخته و میوه‌ها توصیه می شود . مصرف مقادیر قابل توجهی از میوه و سبزیجات به کاهش خشکی مزاج کمک می کند از طرفی میوه و سبزی های مصرفی بخش اعظمی از مواد مورد نیاز بدن مادر مانند انواع ویتامین‌ها ، املاح و فیبر را تامین می کند.

برای دریافت امگا۳ مورد نیاز می توانید از منابع دیگر مانند گردو بادام، پسته، فندق یا برخی دیگر از دانه‌های روغنی مانند کنجد وتخم کتان، نیز کمک بگیرید.

• نان و غلات از دیگر گروها ی غذایی است که توصیه می شود خانمهای باردارسعی کنند از غلات سبوس دار استفاده کنند.

• شیر و لبنیات معمولا مصرف این گروه در بین خانمهای باردار کمتر از حد انتظار است و باید بدانید که لبنیات کم چرب مهمترین منبع غذایی تامین کننده کلسیم میباشد و خانمهای باردار در سه ماهه سوم بایستی روزی چهار واحد لبنیات استفاده کنند.

۲پیشنهاد غذایی عالی برای سه ماهه سوم بارداری

تخم مرغ: تخم مرغ حاوی ماده ای به نام کولین است که در رشد و تقسیم سلولی دخالت دارد. مطالعات نشان می دهد که در اواخر دوران بارداری میزان کولین کاهش پیدا می کند در حالیکه این ماده مغذی نقش بسیار مهمی در شکل گیری حافظه دارد. علاوه بر این دریافت مقادیر کافی کولین، احتمال اختلالات کبد و پانکراس را در فرزندتان پایین می آورد.

سالمون:  مغز جنین شما در سه ماهه سوم به شدت در حال رشد و تکامل است و خوردن غذاهای غنی از امگا ۳ می تواند در این فرایند موثر باشد. ماهی قزل آلا یکی از منابع خوب اسید چرب DNAاست که به تکمیل سیستم عصبی جنین کمک می کند.

عوارض شایع بارداری در ماه‌های هفتم تا نهم

 سوزش سر دل:سوزش سر دل در مراحل پایانی بارداری شکایت شایعی است که خیلی از مادرهای چشم انتظار را دچار مشکل می کند. علت این سوزش فشاری است که در نتیجه بزرگ شدن رحم به معده وارد می شود و باعث می شود اسید معده به داخل مری برگردد. محدود کردن مقدار غذایی که در هر وعده می خورید، نوشیدن مایعات بین دو وعده غذایی، پوشیدن لباس های گشاد، آهسته جویدن و لم ندادن برای حداقل سه ساعت بعد از خوردن غذا می تواند در رفع این سوزش موثر باشد.

یبوست: یبوست و مشکلات دفع از شایع‌ترین عوارض دوران بارداری است که معملا در اواخر دوره بارداری ایجاد می‌شود. دلیلش هم کاملا مشخص است. شما در این دوران کم‌فعالیت‌تر از قبل شده است و رحم‌تان هم روی روده بزرگ فشار می‌آورد. اگر می‌خواهید از این عارضه پیشگیری کنید از میوه‌ها و سبزیجات به ویژه آلو و انجیر غافل نشوید. سعی کنید حداقل ۸ لیوان آب در روز بنوشید و نان و غلاتتان را هم از نوع سبوس‌دار انتخاب کنید.