زیبایی و سلامت در دوران بادراری

ورزش کردن و فعال بودن در بارداری فواید بسیاری دارد از جمله ایجاد انگیزه و حس شادابی، که به مادر باردار در طی این دوران کمک ویژه‌ای می‌کند البته قابل ذکر است که فقط به مادر کمک نمی‌کند و تاثیرات مثبی رو جنین و کودک شما دارد.

ورزش دوران بارداری به شما کمک می‌کند که به دیابت دوران بارداری مبتلا نشوید و کاهش نوسانات خلقی که ممکن است در دوران بارداری دچار گریبان گیرتان است. و رفع خستگی های مزمن روز مره و هزاران کمک دیگه

سعی کنید با مشورت با دکتر مامای خود ورزش را روزانه انجام دهید و طی این دوران هیچگاه از ورزش دوران بارداری روی برنگردانید. ورزش منظم میتواند  استرس را که میتواند به عوارض حاملگی کمک کند، از بین ببرد. حتی شواهدی وجود دارد که ورزش در طول بارداری میتواند زایمان و وضع حمل را تسریع ببخشد و کل فرایند را کمی آسان تر کند.

اگر قبل از بارداری بطورمنظم ورزش می کردید، احتمالا قادر به ادامه برنامه خود هستید. با این حال، مهم است که در مورد نگرانی های خاص و نوع فعالیت هایی که باید از آن بپرهیزید با دکتر خود صحبت کنید. (ورزشهای با فشار بالا خارج از محدوده مجاز است.) اگر قبل از بارداری ورزش نمی کردید اشکالی ندارد الان هم میتوانید ورزش کردن را شروع کنید، اما لازم است برخی اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید. در اینجا نکاتی که میتواند در دوران بارداری تناسب اندام را حفظ کند اشاره می کنیم و همچنین چند چیز را به خاطر داشته باشید:

تمرینات قلبی عروقی

تمرینات قلبی عروقی طاقت شما را برای زایمان و وضع حمل بالا می برد و سلامت کلی و تناسب اندام را بهبود می بخشد. انرژی بیشتری برای انجام کارهایی که می خواهید انجام دهید به شما می دهد، این به ویژه زمانی که کودک شما به دنیا آمده و احساس خشکی و خستگی می کنید مهم است.

فعالیتهایی مانند پیاده روی، دویدن آهسته و سریع و شنا در دوران بارداری مفید است است. شما همچنین میتوانید برای جذاب تر شدن ورزش به کلاسهای ایروبیک، یوگا و یا رقص بروید.

بالا رفتن بیش از حد دمای بدن نگرانی عمده هنگام انجام تمرینات قلبی عروقی در زمان بارداری است. دماهای بالا برای نوزاد در حال رشد خوب نیست. بنابراین، هدف باید ورزش تا زمان رسیدن به ضربان قلب مورد نظرباشد و باید مکررا به خود استراحت دهید. لباس مناسب بپوشید و آب زیاد بنوشید.

همچنین نباید خود را به تناسب اندام بیش از حد قبل از بارداری وادار کنید. الان زمان آن نیست که سعی کنید به اهداف تناسب اندام جدید یا زمانهای خیلی متناسب برسید. اگر قبلا دونده بودید، شاید لازم باشد زمان یا مسافت دویدن خود را کاهش دهید. همچنین ممکن است دریابید که نیاز به گرم کردن و سرد کردن بیشتری دارید.

مهم این است که کاملا به بدن خود گوش دهید و آن را به کار بیش از آنچه باید وادار نکنید. اگر در طرفی از بدن درد احساس می کنید، ورزش را آهسته کنید. اگر در تنفس دچار مشکل شدید، به خود استراحت دهید. از فعالیتهایی که ممکن است تعادل خود را از دست دهید مانند دوچرخه سواری یا کیک بوکسینگ اجتناب کنید.