مامای همراه شما / پرگ

سونوگرافی در دوران بارداری

 سونوگرافی ۲ بعدی یا همان معمولی که تصاویر به دست آمده سیاه و سفید است و بیشتر خانوم‌ها در «دوران بارداری» از این مدل سونوگرافی استفاده می‌کنند، قابل ذکراست که  سونوگرافی بی مورد و بیش از اندازه و بدون هماهنگی دکترتان می‌تواند برای مادر و جنین خطر آفرین باشد، سونوگرافی ۲بعدی معمولا برای تعیین موقعیت جنین، تشخیص حاملگی خارج از رحمی و ناهنجاری‌های احتمالی، تایید ضربان قلب، تخمین سن بارداری کاربرد دارد.

در سونوگرافی ۳ بعدی امواج نسبتا قویتری به بدن ارسال میشه تا جزئیات بیشتری به دست آورده شود، در این سونوگرافی تصاویر کاملا واضح و روشن از جنین ارائه میشود و تشخیص و شناسایی علایم برای کارشناس راحت‌تر می‌شود. این سونوگرافی بیشتر جنبه موقعیت

در سونوگرافی ۴ بعدی حرکت کودک اضافه می‌شود و مادر می‌تواند حرکت بچه خود را ببیند و دکتران قدرت تشخیص خیلی بهتری دارند.

البته قابل ذکره است که سونوگرافی ۳D و ۴D مستعد به وجود آوردن مشکلاتی برای جنین هستند، طبق تحقیقات  مراکز علمی اسونوگرافی ۳D و ۴D برای گرفتن تصویر مناسب از انرژی بیشتری استفاده می‌کنند که اگر این انرژی به مقدار کافی به شکم مادر ارسال شود مانند ماکرویوو است و حتی از نظر تئوری می تواند مایع آمنیوتیک (کیسه آب اطراف جنین) را به جوش بیاورد و بافتهای بدن وی را دچار آسیب کند.

و در برخی موارد سقط جنین و از بین رفتن حلزونی گوش جنین و برخی مشکلات دیگه دیده شده است.

استاد بخش رادیولوژی افزود: به دلیل آموزشهای ارائه شده در اروپا و آمریکا مادران باردار حاضر به انجام سونوگرافی های حتی معمولی هم نیستند. در کشور انگلستان حداکثر یک بار و برای تعیین تاریخ زایمان سونوگرافی انجام می شود و در کشوری مثل آمریکا حتی این یکبار هم از طرف مادران تقاضا نمی شود. وی گفت: این در حالیست که در ایران در طول دوره بارداری چندین مورد سونوگرافی انجام می شود که اغلب به اصرار بیمار و برای تعیین جنسیت جنین می باشد و هیچ ضرورتی برای انجام آنها وجود ندارد.

برچسب ها:

Back to top