شروع «ماه دوم بارداری» نسبت به ماه قبل شاید مقداری سخت‌تر باشد، اما بسیاری از مادران «باردار» در «ماه دوم بارداری» یا «هفته‌های پنجم بارداری» یا «هفته ششم بارداری» متوجه بارداری می‌شوند.

همان طور که قبلا گفتیم «تغذیه دوران بارداری» در همه دوران مسئله مهمی است که باید حتما باید به آن توجه خاصی داشته باشید.تغذیه یکی از عواملی است که شما می‌توانید آینده کودکتان را تضمین کنید.

یکی از مشکلات بارداری در این دوران ویارهای صبحگاهی است که امکان دارد کمی اذیت شوید.این نکته دقت داشته باشید که شما با تغذیه مناسب می‌توانید ویارهای صبحگاهی را کاهش دهید ،چون تغذیه در ماه دوم بارداری ، نقش حیاتی را در سلامتی شما و فرزندتان بازی خواهد کرد. ماه دوم بارداری زمانی است که مصادف با آغاز رشد لوله عصبی و تشکیل مغز جنین می باشد ، همچنین نخاع و اعصاب فرزندتان در ماه دوم بارداری تکامل می یابد. علاوه بر این، رشد سیستم گردش خون و ضربان قلب جنین، اساسا در این دوره از بارداری توسعه خواهد یافت. از این رو، داشتن مناسبترین تغذیه در ماه دوم بارداری ، برای حفظ سلامتی مادر باردار و به دنیا آمدن نوزادی سالم و قوی، بسیار مهم است. در ادامه این مقاله شما به عنوان یک مادر باردار خواهید دانست که بیشتر کدام تغذیه در ماه دوم بارداری برای شما مناسب است و از قرار دادن کدام مواد غذایی در رژیم غذایی خودتان در این دوران خودداری کنید.

برخی از مواد مغذی حیاتی که شما به عنوان یک مادر باردار باید در ماه دوم بارداری ، در رژیم غذایی خودتان قرار دهید، عبارتند از:

۱٫ اسید فولیک در ماه دوم بارداری :

اسید فولیک یا فولات ویتامین B ، ویتامین مهمی است که حتما باید در چند هفته اول دوران بارداری مصرف شود. استفاده از آن به عنوان رشد دهنده طبیعی لوله های عصبی جنین، بسیار موثر خواهد بود.

۲٫ آهن،مهمترین ماده غذایی در ماه دوم بارداری :

در طی دوران بارداری، به ویژه در ماه دوم بارداری جریان خون مادر باردار برای حمایت از جنین افزایش خواهد یافت. اگر شما به عنوان یک مادر باردار آهن کافی از مواد غذایی مصرفی خود کسب نکنید، نیروی شما به پایان خواهد رسید و در تمام روز احساس خستگی خواهید داشت.

۳٫ لزوم مصرف کلسیم در ماه دوم بارداری :

در ماه دوم بارداری، رشد استخوان های فرزند شما آغاز خواهد شد که در این صورت بدن جنین نیاز شدیدی به کلسیم خواهد داشت. شما باید در دوران بارداری خود، هر روز ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید. لازم است بدانید که شما به عنوان یک مادر باردار به راحتی می توانید از طریق مصرف مواد غذایی مانند محصولات لبنی و سبزیجات برگ سبز، کلسیم مورد نیاز خود و فرزندتان را تامین کنید.

۴٫ مصرف پروتئین در ماه دوم بارداری :

در حالی که بسیاری از زنان باردار این تصور را دارند که مصرف پروتئین فقط در طول سه ماهه دوم و سوم دوران بارداری لازم است، اما شما بدانید که این ایده اصلا درست نیست. شما به عنوان یک مادر باردار باید مصرف پروتئین اضافی را بعد از این که دانستید باردار هستید، آغاز کرده باشید. پروتئین، تضمین کننده جریان مناسب خون در جنین شما بوده و همچنین باعث تسهیل در رشد طبیعی عضلات فرزندتان خواهد شد. شما می توانید از طریق مصرف پنیر کم چرب و ماهی، پروتئین لازم برای بدن خود و جنین داخل رحمتان را دریافت کنید. با این حال، مطمئن شوید که ماهی مصرفی شما دارای مقدار کمی جیوه باشد. بهتر است مصرف پروتئین روزانه در ماه دوم بارداری، در هر روز از ۷۵ گرم تا ۱۰۰ گرم باشد.