شنا در سه ماه آخر بارداری

شنا از بهترین و پرطرفدارترین رشته های ورزشی در دنیاست و خواص درمانی فوق العاده ای دارد اما در «دوران بارداری» این سوال پیش می آید که آیا شنا برای «خانم های باردار» مجاز است یا خیر. در این مقاله درباره ی شنا در سه ماهه آخر «بارداری» توضیحاتی داده ایم.

دانستنی های لازم برای سه ماهه سوم بارداری آب از مفصل ها و تاندون ها در هنگام ورزش حمایت نموده، از صدمات پیش گیری می کند. بسیار با اهمیت است که دوباره یاد آوریِ نمایم  آب از ِگرمای زیاد نیز پیش گیری می نماید. بسیاری از خانم های باردار از شنا و بیشتر آن ها از احساس سبکی و بی وزنی در آب بویژه در سه ماهه سوم لذت می برند. شنا ی آئروبیک  هم چنین می تواند انجام  ورزش آئروبیک را امن تر و بی خطر تر  سازد زیرا آب می تواند برای مفاصل تان مانند ضربه گیر عمل نماید.

از شما خانم های باردار می خواهیم، پس از انجام تمرینات در نظر داشته باشید چند دقیقه ای را صرف روش های آرام سازی نمایید. شناوری (معلق ماندن) برپشت را امتحان کرده و تلاش نمایید ذهن تان را صاف کرده، تجسم کنید که کودک تان نیز در استخر خودش یعنی رحم شما شناور است.

در هنگام بارداری می توانید سه بار در هفته شنا نمایید. مدت زمان شنا کردن۳۰ دقیقه است که بهتراست دقایقی(۱۰ – ۵ ) را به گرم کردن و آمادگی اختصاص دهید و  تقریبا به همین اندازه پس از تمرینات شنا به خنک کردن بدن با نرمش ملایم بپردازید.

شنای قورباغه در واقع برای سه ماهه ی سوم  کاربردی دارد زیرا  عضلات سینه را کشیده  و عضلات پشت را کوتاه  می کند ( دو ناحیه ای که در اثر تغییرات ناشی از بارداری نا هم تراز می شوند).

دشوارترین مرحله ، یافتن لباس شنا (مایو) مناسب است. مایوهای بارداری هم اکنون در دسترس هستند ولی با این حال بسیاری از مادران باردار حتی در کشورهای غربی نیز در پوشیدن آن تردید دارند.

هشدارهای لازم در باره شنا در بارداری توجه به دریافت کافی مایعات و غذای مفید و سالم ضروری است. حتما با توجه به نمایه توده بدنی(BMI) و اضافه وزن و کالری مورد نیازتان از گروه مامایی تان راهنمایی بگیرید. هنگام ورود به استخر های بالای زمین، از طریق نردبان های ورودی خروجی، با ایمنی و احتیاط  لازم حرکت کنید زیرا سقوط از نردبان،یکی از علل اساسی صدمات  در این نوع استخرها هستند.
غواصی در عمق آب توصیه نمی شود.