مامای همراه شما / پرگ

علت سوزش ادرار در زنان باردار

سوزش ادرار یک نوع اختلال است که بیشتر زنان حداقل یکبار در زندگی حود با آن درگیر می شوند. این مسئله بدلایل مختلفی بروز می کند و در هر فردی تقریبا عوارض یکسان دارد. اختلال سوزش ادرای گاهی به حدی دردناک می باشد که غیرقابل تحمل می باشد.اما اهمیت این مسئله هنگامی بیشتر می شود که فرد مبتلا به این اختلال باردار باشد. زیرا فرد باردار در این دوران قادر به استفاده از هیچ نوع دارویی نیست بنابراین مجبور است درد بسیار زیادی را تحمل نماید. بنابراین توصیه پزشکان زنان و زایمان مخصوصا به زنان باردار اینست که تا حد امکان پیشگیری های لازم را انجام دهند. ما در این مقاله علت های ابتلا به سوزش ادرای و راههای درمان آن را مطرح خواهیم نمود.

شایع‌ترین دلایل بروز سوزش ادرار در زنان

عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری شایع‌ترین دلیل سوزش ادرار در زنان می باشد و زمانی به وجود می‌آید که یکی از اندام‌های دستگاه ادراری دچار عفونت شود. کلیه‌ها، میزنای، مثانه و مجرای ادراری شامل این اندام‌ها می باشند. بنابراین از بین این اندام‌ها مثانه و مجرای ادراری بیش از بقیه در معرض عفونت قرار می‌گیرند.
اگر زیاد دچار این عفونت می‌شوید سعی کنید از روش‌های پیشگیری مانند نوشیدن آب زیاد، تمیز کردن بدن خود بعد از اجابت مزاج و سعی در ادرار کردن بعد از داشتن رابطه‌ جنسی استفاده کنید. همچنین با نظر پزشک می‌توانید برای از بین رفتن درد و عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید.

عفونت قارچی در واژن

عفونت قارچی یا مخمر یکی دیگر از دلایل برای ایجاد سوزش ادرار می باشد. این قارچ به دلیل رشد بیش از حد در واژن بروز می کند و اصولا با ترشحات غلیظ همراه می باشد. این عفونت در بین زنان بسیار شایع است به طوری که از هر ۵ نفر خانم، تقریبا ۳ نفرشان حداقل یک بار این اختلال را تجربه کرده اند.
از مهمترین علائم عفونت قارچی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
– احساس سوزش یا خارش واژن
– تورم یا قرمز شدن قسمت بیرونی دستگاه تناسلی
– احساس درد در واژن
– دانه زدن داخل یا اطراف واژن
– ادرار بیش از حد رقیق، یا از سوی دیگر ادراری که حالت مایع را تا حدودی از دست می‌دهد و بی‌بو است.
برای حل این مشکل باید از داروهای ضد قارچ استفاده کرد همچنین برای جلوگیری از این مشکل باید سعی کنید همیشه بهداشت و نظافت را رعایت کنید. حدالامکان از لباس زیر پنبه‌ای استفاده کنید و لباس‌های زیرخود را بعد از هربار تعریق فوری عوض کنید.

واژینوزباکتریال

دقت داشته باشید که عفونت واژینوزباکتریال هنگامی رخ میدهد که تعادل باکتری های خوب و بد در واژن به دلیل رابطه‌ی جنسی، استفاده از مواد شیمیایی و یا دلایل دیگر برهم میخورد. در این زمان علاوه بر سوزش ادرار، ادرار بویی شبیه به ماهی میگیرد.
علائم این بیماری شباهت‌های زیادی به عفونت قارچی دارد و برای همین حتما باید به متخصص زنان مراجعه کرد. به طور معمول برای حل این مشکل از آنتی بیوتیک‌ها استفاده میشود.ولی زنان باردار تحت هر شرایطی باید به پزشک متخصص مراجعه نموده و از درمان های خودسر پرهیز نمایند.

سوزش ادرار در زنان بخاطر بیماری‌های مقاربتی

سوزش ادرار یکی از علائم بیماری‌های مقاربت جنسی می باشد که به طرق مختلف می تواند به فرد منتقل شود. به عنوان مثال، تبخال یکی از عفونت‌های ویروسی شایع است که باعث ایجاد زخم در دهان و اندام‌های تناسلی می‌شود.

علاوه بر این، عفونت‌های باکتریایی هم باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل کلامیدیا یا سوزاک می‌شوند. این دو نوع بیماری می‌توانند باعث بروز ترشحات زرد یا سبز رنگ نیز شوند.
تریکومونیاز شایع‌ترین بیماری مقاربتی است که البته قابل درمان هم می‌باشد و در کنار اختلال‌های یادشده، می‌تواند علت سوزش ادرار و نیز بوی بد ادرار باشد.

پارگی و خراش واژن

در بعضی موارد و به دلایل مختلف این امکان وجود دارد که واژن فرد باردار دچار پارگی و خراش شده باشد . این عامل یکی از اصلی ترین عوامل برای اختلال سوزش ادرار به حساب می آید.از اینرو در چنین مواقعی مناسبترین کار برای افراد غیر باردار اینست که برای کاهش درد مقداری آب ولرم مایل به گرم ، بر روی واژن خود بریزند. اینکار موجب خواهد شد حرارت بر روی گذرگاه های عصب تاثیر گذاشته و تا حد زیادی سوزش را تسکین دهد.

استفاده‌ بیش از حد از محصولات بهداشتی زنانه‌ غیر ضروری

بسیاری از خانم ها بصورت مداوم از دئودورانت‌ها و عطر‌ها برای تمیز کردن واژن خود استفاده می‌کنند. اما نکته ای که وجود دارد اینست که با توجه به شیمیایی بودن این مواد ،استفاده مداوم و غیر ضروری از این محصولات می‌تواند باعث تحریک این ناحیه و در نتیجه احساس سوزش زمان ادرار کردن بشود. زنان باردار در طی دوران بارداری خود به هیچ عنوان نباید از محصولات بهداشتی استفاده نمایند.

مهم‌ترین راه‌‌های پیشگیری و درمان سوزش ادرار در زنان باردار

نوشیدن آب زیاد 

نوشیدن آب زیاد برای هر فردی پیشنهاد می شود. اما در نظر داشته باشید که در صورت بارداری ممکن است به محدودیت هایی در اینباره نیز برخورد نمائید. نوشیدن آب موجب خواهد شد تا واژن شما محتوای غلیظ و پراز باکتری داشته باشد این باکتری ها رقیق  شده و با ادرار دفع خواهد شد. بنابراین یکی از روشهای درمان سوزش ادرار مصرف زیاد آب می باشد.
عده ای بر این باورند که در صورت تشدید سوزش ادرار ، بهتر است ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در نیم لیوان آب حل کنید و بخورند. اما زنان باردار به هیچ عنوان نباید این روش را امتحان نمایند . زیرا ممکن است هم برای خود و هم جنین مشکل پیش بیاید.

بنابراین توصیه بر اینست که در صورت ابتلا به اختلال سوزش ادرار حتما و لزوما با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت نمائید.

همواره خود را خشک کنید 

مرطوب ماندن لباس زیر موجب رشد باکتری و همچنین مخمرهای واژن شده و از اینرو سوزش ادرار را با خود بهمراه دارد. اهمیت این مسئله در دوران بارداری به مراتب بیشتر می بشود. از اینرو دقت داشته باشید که همیشه لباس های زیرتان خشک باشد و بصورت مداوم لباس زیر خود را عوض کنید تا از ابتلا به این اختلال در امان بمانید.

مصرف غذاهای مناسب برای جلوگیری از سوزش ادرار در دوران بارداری

در نظر داشته باشید که مصرف بعضی از غذاها در دوران باردار با اینکه می تواند برای شما مضر نباشد ولی این احتمال وجود دارد که می تواند اخطاری اساسی برای ابتلا به سوزش ادرار در دوران بارداری باشد.بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها که می تواند سوزش ادرار را در زنان باردار تشدید کند به قرار زیر می باشند:

مصرف الکل، قهوه، چای، شکلات، نوشابه‌های گازدار، مرکبات، گوجه‌فرنگی، غذاهای پرادویه، سرکه و مواد قندی مجرای ادراری را تحریک کرده و سوزش را بیشتر می‌کنند.در نظر داشته باشید که در این موارد حتی قهوه‌ بدون کافئین نیز می تواند تحریک‌کننده باشد.
از اینرو مصرف این مواد غذایی سوزش و ناراحتی‌های دیگر را تا مدت ۱۰ روز از بین خواهد برد. بنابراین بعد از رفع سوزش بهتر است هر بار یکی از این مواد را به مرور به رژیم غذایی خود اضافه نموده و نتیجه را مشاهده نمائید.در صورت بروز مجدد حساسیت مواد را بطور کلی از لیست مواد خوردنی و اشامیدنی خود حذف نمائید.

شما در دوران بارداری و یا در دوران عادی زندگی خود در رابطه با سوزش ادرای چه اقداماتی انجام داده اید؟

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top