مامای همراه شما / پرگ

علت گریه مادر در دروان بارداری

بسیاری از خانم ها در دوران بارداری با تغییر احساسات روبرو هستند. از اینرو همین تغییر احساسات می تواند عده ای را وادار به خندیدن و شادی کرده و در عده ای دیگر تاثیر منفی گذاشته و فرد را اندوهگین و غمگین نماید.بگونه ای که حتی ریزترین مسائل نیز می تواند احساسات فرد را تحت تاثیر قرار دهد.بنابراین در این مواقع گاهی شاهد گریه کردن فرد حامله هستیم که می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. ما امروز به علت گریه مادر و همچنین راهکارهایی برای این مسئله اشاره خواهیم نمود.

چه عواملی موجب گریه مادرباردار می شوند

عوامل زیر ممکن است موجب شود تا زن باردار در دوران حساس بارداری خود به دفعات اقدام به گریه کردن نماید.

خستگی

با توجه به تغییر فرم بدن فرد و محدودیت در نشستن و برخواستن و خوابیدن ، بزرگ شدن اندازه شکم ، موجب خواهد شد تا فرد احساس خستگی کرده و در مواقعی شروع به گریه کردن نماید.

حس عدم اعتماد به نفس و ترس

تغییرات ظاهری مثل افزایش وزن، تورم دست و پاها باعث می شود مادر اعتماد به نفسش را از دست بدهد و حس ناراحتی کند. در بسیاری از مواقع نیز مادر نگران سلامتی جنین و همچنین دوران بعد از زایمان است که همه این عوامل موجب پایین آمدن اعتماد به نفس و ترس شده و فرد را مجبور به گریه می کند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی یکی دیگر از عوامل اساسی در تغییر احساسات روحی مادر می باشد. این تغییرات ممکن است در افراد مختلف تاثیرات مختلفی داشته باشد.که در بعضی مواقع این تغییرات هورمونی موجب گریه زن باردار می شود. لازم به ذکر است که این تغییرات در هفته های ششم تا دهم و نیز هفته های پایان بارداری به شدت زیادتر می شود.

 اختلاف با همسر

همانطور که می دانید قبلا نیز اشاره کردیم که قبل از بارداری باید با همسر خود مشورت نمائید. زیرا وارد شدن عضو جدید به خانواده می تواند در بسیاری مواقع موجب بروز اختلاف شود.

تاثیرات گریه در بارداری بر روی جنین

گریه کردن در دوران بارداری می تواند بصورت طبیعی باشد اما  در نظر داشته باشید که گریه کردن در صورتی که همراه با استرس و ناراحتی ، اضطراب و افسردگی و حال بد باشد می تواند اثرات بسیار منفی بر روی جنین بگذارد. این تاثیرات به شرح زیر می باشند:

  • تأثیر بر رشد مغز کودک
  • تولد زودرس و سقط جنین
  • تأثیر بر شخصیت کودک 
  • روند رشد اهسته کودک

کدام گریه در دوران بارداری خطرناک می باشد؟

در حالی که تغییر در احساسات و گریه های زیاد قسمتی طبیعی از دوران بارداری به حساب می آیند، اما گاهی گریه های  بیش از حد ، ممکن است نگران کننده و جدی باشد .زیرا همه این عوامل نشانه هایی از افسردگی می باشند که باید بطور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

چطور از گریه کردن در دوران بارداری جلوگیری کنید؟

فرد باردار می تواند با رعایت مراحل زیر گریه خود را در این دوران حساس کنترل نماید:

  • با انجام بعضی از تمرینات ورزشی از نظر جسمی  خود را فعال نگه دارید
  • با مادران و یا زنان باردار دیگر حرف بزنید
  • ورزش های منظم و مناسب بارداری انجام دهید
  • استراحت کافی داشته باشید
  • افکار منفی را از خود دور کنید
  • رژیم غذایی مناسب داشته باشید و مواد مغذی مطلوب استفاده کنید

آیا شما تجربه چنین بارداری را داشته اید و یا در اطرافیان خود شاهد این مسئله بوده اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top