فواید مصرف مرکبات در دوران بارداری

داشتن رژیم غذایی سالم و مفید در «دوران بارداری» از واجبات این دوره است و نقشی تعیین کننده بر سلامتی «مادر باردار» دارد. مرکبات نیز از جمله محصولاتی است که باید در برنامه ی غذایی «مادر باردار» قرار گیرد. در این مقاله به توضیح فواید مصرف مرکبات در این دوران پرداخته ایم.

در طول مراحل اولیه بارداری، دریافت مقادیر کافی فولات به منظور کاهش نقایص لوله عصبی در نوزادان ضروری است. در آمریکا مقادیر ۴۰۰ میلی‌گرم فولات در روز برای زنان باردار توصیه می‌شود. مصرف منظم مرکبات به تامین فولات کافی و کاهش خطرات زایمان کمک می‌کند.
بیماری‌های قلبی‌ عروقی
یک رژیم حاوی چربی‌های اشباع نشده و کلسترول پایین و سرشار از میوه و سبزیجات منجر به کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. مقادیر بالای ویتامین C از افزایش اکسیداسیونLDL  (کلسترول بد) جلوگیری می‌کند.

سنگ‌کلیه
سنگ‌کلیه یک ساختار کریستالی است که توسط افزایش مقدار نمک در ادرار تشکیل می‌شود. متداول‌ترین نوع سنگ، سنگ کلیسمی است. در بعضی افراد مستعد وجود اینگونه سنگ‌ها به دلیل مقادیر ناکافی سیترات در ادرار بوده است. خوردن مرکبات و نوشیدن آب پرتقال توسط افزایش سیترات ادراری از ایجاد سنگ‌کلیه پیشگیری می‌کند.

بی‌خوابی
بی‌خوابی در سراسر جهان یکی از جدیدترین بیماری‌هایی است که به عوامل متعددی از جمله رشد ناکافی بعضی قسمت‌های مغز، کاهش فعالیت‌ فیزیکی و کاهش عملکرد شناختی مغز بستگی دارد.  مصرف میوه‌های غنی از ویتامینC  می‌تواند از بروز این عارضه و عواقب مخرب آن پیشگیری کند.

ویتامینC  موجود در مرکبات می‌تواند جذب آهن غیر‌هم را دو تا چهار برابر افزایش دهد. این نوع آهن در گیاهان نیز وجود دارد. منابع گیاهی آهن سیب زمینی پخته با پوست، جوانه گندم برشته، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس و لوبیا، پودرکاکائو، نخودسبز، نان گندم کامل، دانه‌های روغنی، خشکبار مثل برگه آلو و هلو و زردآلو، توت‌خشک، انجیرخشک و کشمش.گیاهخواران و کسانی که به مقدار کم فرآورده‌های گوشتی را مصرف می‌کنند، بیش از دیگران دچار کمبود آهن شده و باید آهن بیشتری مصرف کنند تا در طول زمان به بیماری بی‌خوابی دچار نشوند.
کم‌خونی
ویتامینC ، جذب آهن غیرهم (گیاهی) را تا چهار برابر افزایش می‌دهد. گیاهخوارانی که مقدار کمی گوشت و فرآورده‌های حیوانی را مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند. مصرف منظم مرکبات غنی از ویتامینC  می‌تواند از انمی پیشگیری کند.
آب مروارید
اکسیده شدن لنز چشم‌ها نقش مهمی در بروز آب‌مروارید مرتبط با افزایش سن دارد. اخیرا تاثیر آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامینC  در پیشگیری از آب‌مروارید بررسی شده و نشان داده افرادی که این نوع ویتامین را به اندازه کافی مصرف می‌کنند، کمتر از دیگران در خطر ابتلا به آب‌مروارید قرار دارند. ضمنا مرکبات برای پیشگیری از بیماری‌های دیگری نظیر آسم و پوکی استخوان نیز  مفید است.