لزوم مصرف مایعات در دوران بارداری

خوردن مایعات همواره توصیه شده است چه در «دوران بارداری» و چه غیر از آن. اما از آن جایی که در «دوران بارداری» تغذیه اهمیت فراوانی دارد، بنابراین «مادران باردار» نباید از خوردن مایعات غافل شوند. در این مقاله سوال های مختلفی را که در این زمینه وجود دارد طرح کرده ایم و به آن ها جواب داده ایم.

تغذیه مادران در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است اما علاوه بر تغذیه و رژیم های غذایی که بایستی رعایت شود، مصرف مایعات کافی نیز می‌تواند سهم به سزایی را در ساختار و عملکرد بدنی جنین و مادر داشته باشد. پزشکان مصرف حداقل ۱٫۵ لیتر آب در طول روز را به مادران باردار توصیه می‌کنند. در این مطلب به دلایل اهمیت مصرف آب در دوران بارداری پرداخته می‌شود.

تغذیه بهتر جنین از طریق جفت
پزشکان معتقدند مصرف آب کافی توسط مادران به تغذیه بهتر جنین از طریق جفت کمک می‌کند.

مصرف آب بیش از حد خطرناک است
همانطور که بدن مادران به آب کافی برای بهبود عملکرد داخلی خود و جنین نیازمند است ، مصرف بیش از حد آب نیز می‌تواند خطرناک بوده و با عوارضی مانند تهوع، استفراغ، ورم یا کاهش غلظت سدیم در پلاسمای خون پاسخ داده شود.

بهترین زمان مصرف آب
معمولا گفته می شود در هر زمانی که مادر باردار احساس کرد تشنه است باید آب بنوشد اما نه آب زیاد بلکه به اندازه‌ای که نیاز بدن خود را رفع کند. اما یکی از بهترین زمان های مصرف آب در صبح هنگام و زمانی است که مادر هنوز ناشتا است. مصرف آب در این زمان با کاهش تهوع صبحگاهی، سردرد، یبوست و … همراه است.

چه نوشیدنی بهتر است؟
آب، بهترین نوشیدنی است زیرا نوشیدن آب های معدنی سرشار از منیزیم به عملکرد بهتر بدنی مادران کمک می‌کند. از سوی دیگر، بسیاری از نوشیدنی ها حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که می توانند احتمال زایمان زودرس یا افزایش قند خون مادران باردار را به دنبال داشته باشد.

نوشیدن آب عاملی برای جلوگیری از زایمان زودرس
یکی از نگرانی‌های همیشگی مادران باردار را می‌توان در زایمان زودرس و تولد نوزاد نارس دانست. دهیدراته شدن بدن باعث زایمان زودرس می‌شود. دهیدارته شدن می‌تواند با علائمی مانند سردرد، تهوع، سرگیجه یا انقباضات عضلانی همراه باشد. در سه ماهه سوم بارداری در صورتی که بدن مادر با کمبود آب مواجه شود، می‌تواند انقباضات رحمی را به دنبال داشته باشد که نتیجه ای جز زایمان زودرس ندارد.

نمی‌توانم آب بنوشم
بسیاری از مادران باردار گله مند هستند که میلی به نوشیدن آب ندارند. در پاسخ به این مادران باید گفت، شما می‌توانید آب خود را مزه دار کنید. برای مثال مقداری گلاب، لیمو ترش یا عرقیات گیاهی مختلف را به آب اضافه کرده و میل کنید تا نه تنها میل به نوشیدن آب در شما به وجود آید بلکه بتوانید نیاز روزانه بدن خود به مایعات را نیز تامین کنید. اما قبل از انتخاب عرقیات گیاهی با دکتر خود مشورت کنید تا مبادا مصرف ناصحیح این عرقیات با تغییر عملکرد بدنی همراه باشد.