ماهی های حاوی سرب را مصرف نکنید

مصرف ماهی به عنوان یک غذای سالم بسیار توصیه شده است اما نکاتی نیز وجود دارد که «مادر باردار» باید مراقب آن باشد. جیوه به عنوان یک ماده ی خطرناک در بسیاری از ماهی ها وجود دارد. در این مقاله درباره ی مصرف ماهی در «بارداری» توضیحاتی داده ایم.

احتمالا می دانید جیوه که در بسیاری از ماهی هاوجود دارد که برای سلامت جنین خطرناک است. جیوه یک نوروتوکسین است که رشد مغز جنین را مختل می کند. زمانی که جیوه از آلودگی وارد آب دریا می شود زنجیرهء غذایی خود را از گیاهان به ماهی های کوچک و بعد به ماهی های بزرگ طی می کند و آن ها را آلوده می سازد.

از خوردن ماهی نپخته و نیم پز و غذاهایی مانند سوشی که حاوی ماهی خام هستند خودداری کنید.

اما همه ماهی های تن بد نیستند. اگر عاشق ساندویچ ماهی تن هستید، بهتر است از ماهی تن های کنسروی استفاده کنید که مقدار جیوه آن بسیار کم است و آن را حداکثر یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

ماهی هایی که بیشترین مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذا های ممنوعه شما قرار گیرند. ماهی هایی مثل کوسه ماهی، شمشیر ماهی، ماهی تن، الباکور، شاه ماهی، خال مخالی.

اشتباهی که بسیاری از زنان باردار مرتکب می شوند به کلی از خوردن ماهی خودداری می کنند. به عنوان مثال ماهی سالمون، یا ماهی کولی حاوی جیوه نیستند و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳به حساب می آیند که در طول بارداری مورد نیاز است