مراقبت ها در دوران بارداری

برخی نکات ساده در «دوران بارداری» وجود دارند که شاید توسط مادران باردار زیاد جدی گرفته نشوند اما در صورت عدم رعایت این موارد ممکن است دردسرساز باشند. در این مقاله نکاتی از این قبیل را برای نظافت منزل برای «مادران باردار» بیان کرده ایم.

شستن کف، جارو کشیدن:
با اینکه اینگونه کارها معمولاً در مدت کوتاهی انجام می‌گیرد اما آسان هم نیستند. بنابراین برای آنکه تا حد امکان کمتر احساس خستگی کنید، باید با وضعیت صحیح ایستادن و یا خم شدن آشنا باشید. مثلاً جاروبرقی یا کف‌شوی را باید از بالاترین قسمت آن در دست بگیرید، طوری‌که تا آنجا که ممکن است کمرتان افتاده بوده زانوها را خیلی کم خم کنید.
اتو کردن:
معمولاً در آخرین ماه‌های بارداری، ایستادن سرپا ممکن است دردهائی را به همراه داشته باشد و به همین دلیل بایستی تا حد امکان کارها را به‌طور نشسته انجام داد صحیح‌ترین طریقه برای اتو کردن، نشستن بر روی صندلی و تکیه به پشت آن با ستون فقرات صاف است، طوری که زانوها کمی بالاتر از ران قرار گیرند. بنابراین در صورت لازم می‌توان متکائی زیر کف پاها و حتی پشت کمر گذاشت این وضعیت برای خیاطی کردن و یا غذا خوردن نیز مناسب است.
چیدن وسایل داخل کمد:
برای انجام کارهائی که باید برای مدتی نسبتاً طولانی در حالت نیمه نشسته و زانوی دیگر را به‌سمت خودتان خم کنید و بالا بیاورید (اصطلاحاً روی یک زانو نشستن)، این حالت سبب ایجاد تعادل می‌شود.

روی زانوها تکیه کنید:
برای روشن کردن ماشین‌های لباسشوئی و یا برداشتن نایلون‌های خرید (ساک خرید) انجام کارهائی که نیاز به خم کردن کمر در حالت معمولی دارد در دوران بارداری باید به‌طریقی صورت گیرد که به شکم فشار وارد نیاید. ریختن لباس در لباسشوئی‌هائی که در آن‌ها از جلو باز می‌شود، جابجا کردن وسایل خرید در داخل کمد و یا کابینت، گذاشتن و برداشتن ظروف از کابینت‌های پائین و… ، جزو این دسته کارها محسوب می‌شوند. بنابراین به‌جای خم کردن کمر در چنین مواقعی بایستی ضمن صاف نگه داشتن ستون فقرات زانوها را خم کرد و برای بلند شدن، آهسته از جا برخواست. توجه داشته باشید که ساک‌های خرید نباید بیش از حد سنگین باشد و وزن آن‌ها نبایستی از ۴ کیلوگرم بیشتر باشد. ضمناً توجه به این نکته نیز ضروری است که همیشه ساک‌های خرید را بین دو دست به‌طور مساوی تقسیم کنید و هرگز همه را با یک دست بلند نکنید.