رژیم غذایی متعادل، مغذی و سالم در دوران بارداری برای سلامت مادر و تغذیه صحیح جنین بسیار مهم است.بسیاری از غذاها را میتوان در دورانهای دیگر زندگی خورد و از آنها لذت برد، اما در دوران بارداری رعایت احتیاط در مورد تعدادی از غذاها ضروری به نظر میرسد؛ زیرا ممکن است به سلامت مادر و جنین در حال رشد او آسیب برساند. بنابراین زنان باردار باید در انتخاب غذا دقت بیشتری کنند.

زنان باردار باید در مصرف تخم مرغ، گوشت، مرغ، ماهی، میگو، شیر و محصولات لبنی بیشتر دقت کنند.

 

اگر مسمومیت غذایی در اوایل حاملگی که خود شخص دچار حالت های تهوع و یا استفراغ است رخ دهد، ممکن است علایم گمراه‌کننده‌ای داشته باشد و در بعضی شرایط تهوع- استفراغ و بی‌اشتهایی خانم باردار را تشدید کند.

 

البته این علایم به اینکه مسمومیت غذایی با چه نوع میکروبی ایجاد شده است، بستگی دارد.

گاهی مسمومیت با ویروس، باکتری یا باکتری‌های بی‌هوازی ایجاد می‌شود که همه اینها عوارض بسیار بدی را برای خانم باردار در پی دارند.

 

ممکن است خانم باردار در اثر تهوع و استفراغ ناشی از مسمومیت، اختلالات آب و الکترولیت پیدا ‌کند و یا به دلیل مسمومیت، سیستم ایمنی بدنش ضعیف شود و باکتری‌ها بتوانند عفونت جدی و سیستمیک ایجاد کنند. این عفونت‌ها می‌توانند هم برای خود او و هم برای جنین خطرناک باشند.

 

اگر مسمومیت غذایی در اواخر بارداری ایجاد شود، عوارض خیلی شدیدتر خواهد بود و حتی ممکن است به یک زایمان زودرس هم منجر شود.

بهتر است خانم‌ها در دوران بارداری غذاهای کنسروی نخورند یا کنسرو را حتما پیش از مصرف بجوشانند. مخصوصا کنسرو تن ماهی خیای می توان خطرناک باشد.

 

اگر بیرون از خانه غذا نخورند هم مطمئن‌تر خواهد بود، چون در غذاهایی مانند ساندویچ یا فست‌‌فودها ممکن است از سس‌های چرب و سس مایونز استفاده شده باشد که احتمال مسمومیت را افزایش می‌دهد.

 

اگر در دوران بارداری مسمومیت غذایی اتفاق بیفتد، باید درمان به سرعت آغاز شود.

 

مسمومیت غذایی ممکن است علایمی مانند سرگیجه، دل درد، تب، دل‌پیچه و اسهال ایجاد کند که با مشاهده آنها باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

جلوگیری از مسمومیت غذایی در حین بارداری

سلامت غذا در حاملگی مهم است. برای جلوگیری از بیماری، از دستورالعمل های پزشک خود برای تهیه غذا پیروی کنید و از مصرف غذاهایی که از سلامت آن ها مطمئن نیستید در طول بارداری اجتناب کنید. اقدامات احتیاطی متعددی وجود دارد که شما می توانید به منظور کاهش شانس خود برای تجربه مسمومیت غذایی در دوران بارداری از آن ها استفاده کنید. این اقدامات عبارتند از:

در هنگام تهیه غذا، این نکات را در ذهن داشته باشید:

  • غذاهای خام را از غذاهای آماده پخته شده جدا کنید.
  • گوشت خام را کاملا طبخ کنید. در صورت نیاز از دماسنج گوشت استفاده کنید. بعضی از باکتری های مضر نمی توانند در دمای بالا زندگی کنند.
  • غذاهای فاسد شدنی را در مکان های امن نگهداری کنید.
  • به تاریخ انقضاء روی مواد غذایی توجه کنید.
  • برای حفظ طراوت مواد غذایی آن ها را در فریزر نگهداری کنید.
  • به جای این که آن ها را در دمای اتاق بگذارید تا یخشان باز شود، از یخ زدایی مایکروویو استفاده کنید.
  • تا حد ممکن، از مصرف گوشت بسته بندی شده اجتناب کنید.
  • از مصرف لبنیات خام یا غیر پاستوریزه اجتناب کنید.
  • قبل از غذا خوردن میوه ها و سبزیجات را خوب بشویید.

مواد غذایی که بهتر است از مصرف آن ها در دوران حاملگی اجتناب کنید عبارتند از:

  • گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، تخم مرغ خام یا نیمه پخته
  • آب میوه یا سبزی غیر پاستوریزه
  • پنیر و گوشت
  • گوشت بسته بندی شده