لبنیات و شیر و ماست ، مواد بسیار مهم و مغذی برای دوران بارداری است. لبنیات و ماست ۲۸ درصد از نیاز به کلسیم و پروتئین و فیبر و موادمعدنی و ویتامین‌ها را تامین می‌کند. محصولات لبنی میزان زیادی از احتیاجات غذایی را برآورده می‌کند، به خصوص کلسیم و پروتئین که در بدن مادر ذخیره می‌شود، برای استخوان سازی بدن جنین لازم است. به همین دلیل مصرف لبنیات در بارداری ضروری است.

مصرف لبنیات

از آنجا که لبنیات سرشار از کلسیم می باشند برای رشد بهتر استخوان جنین از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. لبنیات همچنین سرشار از پروتئین و ویتامین های A ,D می باشند. در ماه های آخر مادران باردار بهتر است حداقل روزی دوبار شیر بنوشند. مادرانی که طعم شیر را دوست ندارند و یا با مصرف شیر دچار مشکلات گوارشی می شوند می توانند به جای شیر از مقدار زیادی ماست استفاده کنند تا بتوانند مواد مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. مصرف لبنیات محلی که با استفاده از شیر پاستوریزه نشده تهیه می شوند و احتمال آلودگی آن ها زیاد است ممکن است باعث ایجاد بیماری هایی در مادر، سقط جنین و عوارض همیشگی برای جنین شوند پس بهتر است مادران باردار از خوردن لبنیات محلی خودداری کنند. لبنیات مفید برای این دوره شامل شیر، خامه، پنیر، ماست و بستنی می باشد که مصرف آن ها چهار بار در روز توصیه می شود.

کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان و دندان است و در صورتی که کلسیم مادر کافی نباشد جنین از کلسیم استخوان‌های مادر استفاده می‌کند که باعث می‌شود مادر در آینده دچار پوکی استخوان شود

هر زن باردار حداقل روزانه باید یک لیوان شیر بخورد و در صورتی که از مزه شیر راضی نیست می‌تواند به صورت شیر کاکائو و یا با ریختن در سوپ یا هر روش دیگر آن را مصرف کند.

آن دسته از مادرانی که مشکل گوارشی دارند و شیر برایشان قابل تحمل نیست، می‌توانند معادل آن یعنی یک فنجان، ماست یا پنیر مصرف کنند

بستنی هم به علت داشتن شیر منبع خوبی از کلسیم است اما از آنجایی که زن باردار باید معادل یک فنجان و نیم از آن را مصرف کند و بستنی سرشار از شکر است برای سلامت مادر ضرر دارد و باید توجه داشت زیاد از اندازه مصرف نشود.

و همچنین مصرف شیر باعث شاداب تر شدن پوست جنین شده و کلسیم و فسفر باعث بهتر شدن لطافت پوست می گردد. بنابراین مصرف شیر می تواند روز زیبایی جنین شما نیز اثرگذار باشد.

رابطه وزن جنین  و مصرف شیر

نتایج بررسی های اخیر انجام شده نشان داد ، که مصرف شیر بیش از ۳ لیوان در روز با وزن گیری جنین در ۳ ماهه سوم بارداری در رابطه مستقیم است.  وزن هنگام تولد این نوزادان حدود ۱۳۵ گرم بیشتر از نوزادانی بود که مادران آنها در طول بارداری شیر مصرف نکرده اند یا مقدار مصرف شیر آنها محدود به یک لیوان بوده است.همچنین اندازه دور سر این نوزادان، cm3/2 بیشتر از دیگر نوزادان بوده است. البته مصرف شیر توسط مادر بر رشد قدی جنین تاثیر نداشته است.


خواص ماست در دوران بارداری
ماست محصولی سالم است و حاوی مواد مغذی فراوانی می باشد.
پروبیوتیک. باکتری موجود در ماست به رشد جنین کمک میکند و مزایای زیادی نیز دارد. این باکتری هضم را راحت می کند و باعث می شود در طول بارداری مشکلات گوارشی نداشته باشید.

مصرف سایر محصولات لبنی در بارداری
هر محصول لبنی غیر پاستوریزه در طول بارداری نباید مصرف شود. مادر و جنین در طول بارداری باید از لیستریا (بیماری خطرناک برای مادر و جنین) دور بمانند. در ادامه محصولات لبنی که نباید مصرف کنید ذکر شده است:
 

محصولات لبنی غیر مطمئن
    -محصولات لبنی غیرپاستوریزه. همان طور که گفته شد قانونی کلی در خصوص ماست و سایر محصولات لبنی در بارداری وجود دارد. تا زمانی که محصولات پاستوریزه باشند خوردن آن ها در بارداری مشکلی ندارد. محصولات لبنی غیرپاستوریزه حاوی باکتری است که باعث لیستریا می شود. 
    -پنیر نرم. این پنیرها با قالب های خاصی تهیه می شوند که این قالب ها ضرر دارند. بعلاوه این پنیرها از شیر بز تهیه می شوند که غیر پاستوریزه هستند. اگر می خواهید این پنیرها را مصرف کنید باید آن ها را بپزید.
    -بلوچیز نرم. این پنیرها مانند پنیر نرم نباید مصرف شود. 

محصولات لبنی مطمئن
    -پنیرهای سفت. به جز پنیر چدار، پارمسان و استیلتون. در این پنیرها درصد رطوبت خیلی پایین است و احتمال رشد باکتری نیز بسیار کم است. بیشتر انواع این پنیرها پاستوریزه هستند.
    -پنیرهای نرم خاص. برخی پنیرهای نرم را می توان در طول بارداری مصرف کرد. اما مطمئن شوید این پنیرها پاستوریزه هستند. این پنیرها عبارتند از پنیر کوتاژ، پنیر خامه ای، موزارلا و …
    -پنیر نرم پخته شده. هنگامی که پنیر را می پزید باکتری های آن را از بین می برید. پیش از مصرف پنیر مطمئن شوید به خوبی بخارپز شده است. 
نهایتا به یاد داشته باشید ماست، پنیر و سایر محصولات لبنی برای بدن مادر و جنین لازم است. بنابراین از مصرف آن ها خودداری نکنید. مطمئن شوید محصولات پاستوریزه هستند یا پخته شده اند.