مصرف کربوهیدرات در دوران بارداری

تنوع در رژیم غذایی باعث شده است تا لزوم مطالعه در مورد انواع غذاها و خوراکی ها و تاثیر آن ها بر بدن ایجاد شود. در این مقاله درباره ی کربوهیدرات ها صحبت کرده ایم. با مطالعه ی این مقاله با کربوهیدرات های ساده و پیچیده و منابع و مقدار موردنیاز و همچنین دلیل اهمیت کربوهیدرات در «دوران بارداری» آشنا خواهید شد.

کربوهیدرات های ساده

این کربوهیدرات ها کالری زیادی دارند و سریع به انرژی تبدیل می شوند. مصرف قند، باعث بالا رفتن قند خون شما می شود و بدن تان برای متعادل ساختن میزان قند، انسولین تولید کرده و وارد جریان خون می کند. این فرایند، برای حفظ میزان انرژی اهمیت فراوانی دارد. کاهش میزان قند خون، باعث احساس گرسنگی، خستگی و افسردگی و یا از دست دادن تمرکز می گردد. با افزایش قند خون بدن، مقدار اضافه آن را در کوتاه مدت به صورت گلیکوژن و در بلند مدت به صورت چربی ذخیره می کند. دیابت وقتی رخ می دهد که بدن برای تنظیم قند خون نمی تواند انسولین کافی تولید کند. به این ترتیب قند خون بالا می رود و گلوکز کافی به دیگر اندام های بدن نمی رسد.

منابع کربوهیدرات ها

نان، برنج، حبوبات، میوه و سبزیجات، غلات و مواد نشاسته ای منابع سرشار این گروه می باشند. در بین کربوهیدرات ها مصرف نان های سبوس دار و پرهیز از مصرف شکر تصفیه شده، توصیه شده است.

کربوهیدرات های پیچیده

نشاسته ها و فیبرها، در این دسته قرار می گیرند. بدن برای هضم نشاسته باید سخت کار کند. نشاسته ناخالص مانند نان، ماکارونی و برنج قهوه ای، این فعالیت را نیز بیشتر می کند. این موضوع می تواند باعث پایین آمدن متابولیسم بدن، ایجاد انرژی با دوام و تثبیت قند خون گردد.

مقدار مورد نیاز در دوران بارداری

روزانه باید ۶ تا ۱۱ سهم، کربوهیدرات پیچیده مصرف نمایید؛ که معادل ۵۵۰ گرم است، که نسبت به پیش از بارداری ۱۶۵ گرم بیشتر شده است. در صورت مصرف بیشتر، این مواد می توانند باعث چاقی شما گردد.

دلایل اهمیت کربوهیدرات ها در دوران بارداری

کربوهیدرات های مرکب یا پیچیده از آن جایی که منابع انرژی دراز مدت می باشند، اهمیت بالایی دارند، بنابراین می توانند انرژی لازم برای رشد جنین را فراهم آورند. کالری اضافی که در سه ماهه سوم مصرف می کنید، باید بیشتر از این گروه تامین شود تا انرژی شما را برای زایمان و دوران شیردهی افزایش دهد.