ورزش در بارداری

«دوران بارداری» یکی از مهمترین دوران برای مادران محسوب می‌شود. مادرانی که در دوران  بارداری خود ورزش می‌کنند، این دوران را بهتر طی کرده و همچنین بعد بارداری و زایمان زودتر به تناسب اندام می‌رسند.

ورزش در دوران بارداری برای مادر بسیار مفید و همین حال می‌تواند بسیار خطرناک باشد به همین سبب به همه مادران توصیه می‌شود قبل از شروع هرگونه ورزشی در بارداری حتما با دکتر خود مشورت کنند.

برخی فواید ورزش در دوران بارداری

اگر حالت  تهوع صبحگاهی یا نفخ معده  داشته باشید، ممکن است حتی  لباس پوشیدن روزانه هم برای شما کار دشواری باشد. اما با کمی ورزش و فعالیت، می توانید انرژی بیشتری به دست بیاورید  و حتی  احساسی همانند دوران قبل از بارداری خود داشته باشید. زیرا ورزش باعث بهبود کشیدگی طبیعی عضلات، قدرت و استقامت آن ها می گردد، و بدن  شما را برای تحمل اضافه وزن دوران حاملگی قوی می سازد.با ورزش کردن بدن شما برای فشار زایمان آماده می شود و بازگشت بدن شما را بعد از زایمان به حالت طبیعی بسیار آسانتر خواهد کرد.البته  پیش از آغاز هرگونه فعالیت ورزشی، مطمئن شوید که دستورالعمل های مربوط به سلامتی و ایمنی را رعایت کرده اید، مخصوصا الان  که حامله هستید!

ورزش کردن در دوران بارداری از مزایای زیادی برخوردار است که به چند مورد آن در زیر اشاره شده است:

به شما انرژی بیشتری می بخشد

در دوران بارداری بدن شما انرژی زیادی از دست می دهد. اما تمرین های منظم ورزشی، مانند پیاده روی سریع،  به شما  کمک می کند که فعالیت های روزانه خود را انجام دهید. ورزش کردن ،باعث تقویت  سیستم قلبی- عروقی شما می شود، در نتیجه به سادگی خسته نمی شوید. با داشتن  عضلات قوی و کشیده، فعالیت های روزمره خود از قبیل خرید یا ملاقات های کاری را راحت تر انجام خواهید داد.

بدن شما را برای  مرحله دشوار زایمان آماده می کند.

زایمان مشابه با دویدن در دوی ماراتن می باشد؛ و به استقامت، اراده و توجه نیاز دارد. داشتن فعالیت فیزیکی در دوران حاملگی، بدن را  برای مرحله سخت زایمان آماده می سازد. همچنین، برخی محققان عقیده دارند که خانم هایی که در دوران حاملگی ورزش می کرده اند،جنین آنها مراحل دشوار زایمان را بهتر از سایر خانم ها تحمل می کنند….

ناراحتی های حاملگی را کاهش می دهد.

ورزش و تمرین باعث تقویت و کشیده شدن عضلات بدن می گردد، وبه خانم های باردار کمک می کند تا بهتر از عهده دردها و ناراحتیهای دوران حاملگی برآیند. حرکت های کششی دردهای پشت و کمر را کاهش می دهد، پیاده روی باعث بهبود گردش خون  می گردد و شنا کردن باعث تقویت عضلات شکمی می گردد.

افسردگی های دوران حاملگی را از بین می برد

حاملگی را می توان یک تمرین ۹ ماهه برای یک واقعه بزرگ (زایمان و تولد کودک) دانست؛ پس از آنکه هیجان اولیه اطلاع دادن حاملگی به اطرافیان از بین برود، شما می مانید و انتظار! ماه های ششم یا هفتم، بارداری می تواند برای شما ملالت آور یا کسل کننده شود و افزایش وزن و خستگی (که فعالیت های اجتماعی شما را محدود می کند) ممکن است موجب بی حوصلگی مضاعف گردد. پیدا کردن یک فعالیت سازگار وضعیت بارداری، می تواند راه حلی برای این مشکلات باشد.