سرعت وزن گیری جنین در ماه نهم بارداری به حداکثر خود می‌رسد و در نهایت به طور معمول با وزن حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم و قد ۵۰ تا ۵۸ سانتی‌متر آماده به دنیا آمدن می‌شود. دیگر پوست او به طور کامل نرم و صاف شده و موهای کرکی روی بدنش هم کمتر شده است، بدن او چربی را کاملا جذب کرده و حالا او حسابی تپل به نظر می‌رسد.

در پایان این ماه رشد او نهایی شده، اما مغز و ریه‌هایش همچنان برای تکامل تلاش می‌کنند و این تلاش شاید حتی بعد از به‌ دنیا آمدن نوزاد هم ادامه یابد.طبیعی است که او هم از این وضعیت و جای تنگ خسته شده و برای بیرون آمدن از فضای درون رحم لحظه‌شماری می‌کند.شاید در این ماه دردهایی را در کشاله ران یا پشت ساق پا احساس کنید که آن دردها نشانه قرارگیری سر کودک به لگن یا حرکت او روی عضلات کف لگن باشد. البته گاهی سر کودک روی اعصاب لگن قرار می‌گیرد که چنین وضعیتی برای شما دردهایی را ایجاد می‌کند.

ممکن است خواب در طول شب برایتان خیلی سخت‌تر از ماه‌های گذشته شده باشد و حتی یک شب هم خواب راحت نداشته باشید، سعی کنید در این ماه بیشتر در طول روز بخوابید چون این راه تنها راه باقیمانده برای جبران بدخوابی‌های شبانه شما در ماه نهم بارداری است، ضمن این‌که در این ماه باید دقیقا به حرکات کودک توجه کنید چون با این‌که فضای اطراف او خیلی تنگ شده اما باید همچنان فعال باشد در غیر این صورت حتما پزشکتان را از این مساله آگاه کنید.

علاوه‌بر این‌که در این ماه برای رشد نهایی جنین باید تغذیه متنوع و کاملی داشته باشید، اگر برای شیردهی هم برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید بدانید توجه به تغذیه‌تان در این ماه شما را برای یک شیردهی موفق یاری می‌کند.علاوه‌بر این، هر چقدر که احساس ورم در بدنتان می‌کنید یا هر قدر که زیاد به دستشویی می‌روید تا مثانه خود را تخلیه کنید، باز هم به نوشیدن آب ادامه دهید.

آب زیاد نوشیدن در پایان بارداری امری ضروری است. وجود آب فراوان در بدن شما به هنگام زایمان، انرژی و آرامش‌تان را در تحمل درد افزایش می‌دهد و برعکس این امر زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما از آب محروم باشد. اگر به میزان کافی آب دریافت کرده باشید، شاید به سرم وریدی نیاز کمتری داشته باشید. از نوشیدنی‌هایی مانند آب، شیر، آبمیوه، تکه‌های یخ یا میوه‌های یخ‌زده، میوه‌های پرآب مانند هندوانه، انگور و هر چیزی که به میزان ۸ لیوان آب و مایعات وارد بدن شما می‌کند، استفاده کنید.

یک مادر باردار برای وزن گیری مناسب خود و جنین باید نکات زیر را رعایت نماید:

تعداد وعده غذایی باید ۵ تا ۶ وعده باشد.

روش پخت و پز باید تغییر کند و به جای سرخ کردن از کباب کردن ، پختن و یا بخارپز کردن استفاده شود.

از مصرف میان وعده های پرکالری مانند کیک، شیرینی، شکلات، شیرینی و چیپس اجتناب کنید.

مصرف میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند انبه ، موز ، آناناس و سیب به عنوان میان وعده ای توصیه می شود.

مصرف تخم مرغ ۲ تا ۳ وعده در هفته برای رشد مغز جنین بسیار مفید است و نباید به شکل خام و عسلی استفاده شود .

مصرف ۲ تا ۳ وعده در هفته ماهی و هر بار حداکثر به اندازه یک کف دست توصیه می شود . ماهی قزل آلا مناسب می باشد و لی ماهی های جیوه بالا ممنوع است.

مصرف لوبیا چیتی ، قرمز ، سفید که سرشار از فیبر ، پروتئین ، آهن ، فولات، کلسیم و روی می باشد توصیه می شود.

مصرف سیب زمینی شیرین که سرشار از ویتامین A- ویتامین C، فولات و فیبر است ، توصیه می شود.

مصرف ذرت و دیگر غلات سبوس دار ( بلغور جو دوسر) که دارای فیبر ، ویتامین E، سلنیوم است ، توصیه می شود.

مصرف گردو که دارای پروتئین ، فیبر، امگا۳ است به صورت روزانه توصیه می شود.

مصرف گوشت بدون چربی که دارای پروتئین با کیفیت بالا و کولین که گوشت گاو، گوسفند، بوقلمون، مرغ شامل آن می باشد توصیه می شود .( مصرف هات داگ در بارداری به علت خطر آلودگی ممنوع می باشد )

مصرف سبزیجات سبز تیره ، برگ دار که شامل اسفناج ، کلم پیچ ، برگ چغندر که سرشار از ویتامین A، C است ، توصیه می شود .

مصرف لبنیات شامل شیر ، خامه ، پنیر ، ماست و بستنی که سرشار از کلسیم و ویتامین D و A است ، چهار وعده در روز توصیه می شود.

مصرف آجیل به صورت یک میان وعده بزرگ که سرشار از چربی و مواد مغذی و فیبر است ، توصیه می شود.

مصرف روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام زمینی توصیه می شود.

نوشیدن آب فراوان( ۸ لیوان روزانه) و اجتناب از خوردن نوشابه های گازدار توصیه می شود.

مصرف کربوهیدراتها شامل سیب زمینی با پوست که سرشار از کربوهیدرات و پروتئین است ، توصیه می شود.

کنترل میزان نمک غذا سفارش می شود.

از مصرف ادویه و فلفل و سس به میزان زیاد خودداری کنید.