پیشگیری از گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا در «دوران بارداری» یکی از شایع ترین تجربه ها در «بارداری» است. «خانم های بارداری» که به این مورد دچار می شوند با انجام کارهای مناسب مربوطه و همچنین تغذیه مناسب می توانند از شر این معضل خلاص شوند. در ادامه در اینباره از زبان کارشناس مامایی توضیحات لازم را داده ایم.

خیلی از خانم‌های باردار پا درد ناشی از گرفتگی عضلات را در دوران بارداری تجربه کرده‌اند. تجربه‌ای که اغلب‌‌شان آن را بسیار دردناک توصیف می‌کنند. اما خانم‌های باردار با رعایت موارد بسیار ساده‌ای به راحتی می‌توانند از بروز چنین درد‌هایی پیشگیری و یا آن را درمان کنند. به همین دلیل ما درباره راه‌های پیشگیری از درد‌های عضلات پا از سکینه بهبودی،‌کارشناس مامایی و مربی کلاس‌های آموزشی بارداری، پرسیدیم.
بهبودی، درباره گرفتگی عضلات پا می‌گوید: گرفتگی عضلات پا بیشتر در اثر کاهش خون‌رسانی و گردش‌خون در بدن ایجاد می‌شود. این درد ممکن است حتی شب‌ها در خواب هم به سراغ خانم‌ها بیاید و آنها درد شدیدی را احساس کنند به‌طوری که انگار عضله‌های‌شان مانند سنگ سفت شده‌اند. این بیماری در بین زنان باردار بسیار شایع است به همین دلیل به همه آنها توصیه می‌کنیم قبل از اینکه درد به سراغ‌شان بیاید، با انجام تمرینات و تغذیه صحیح از آن پیشگیری کنند. می‌توان گفت که نیمی از مادران این درد را در بارداری تجربه می‌کنند.
رژیم غذایی سرشار از کلسیم
بهبودی با بیان اینکه خانم‌های باردار باید کلسیم و پتاسیم بیشتری را در رژیم غذایی‌شان بگنجانند می‌گوید: میوه‌هایی مانند موز، گریپ‌فروت و ‌پرتغال سرشار از کلسیم هستند و خانم‌های باردار می‌توانند در میان وعده‌ها از آنها استفاده کنند. دانه کنجد هم سرشار از کلسیم است و خانم‌ها می‌توانند آن را در سالاد بریزند یا به شکل ارده و یا همراه نان و پنیر بخورند. اما آنها باید در رژیم روزانه‌شان حتما یک یا دو وعده مواد لبنی مانند شیر، ماست، بستنی و پنیر داشته باشند و غذا‌هایی مانند ماهی سالمون، ماهی ساردین، دانه سویا، بادام و دانه کنجد بخورند.

جهت پیشگیری از گرفتگی عضلات ساق پا مصرف شیر و لبنیات توصیه می شود.
مصرف شیر و لبنیات که منابع سرشار از کلسیم هستند، در کنار سایر روش‌های درمانی به کمک می‌آید. اگر به مصرف شیر حساسیت دارید، یکباره همه لبنیات را قلم نگیرید و اشکال مختلف آن را امتحان کنید. قرص‌های منیزیم و کلسیم خوراکی روزانه یک تا حداکثر دو بار برای خانم‌های باردار ضرری ندارد.