در «دوران بارداری» تغذیه و «رژیم غذایی» از اهمیت بالایی برخوردار است. تا جایی که «سلامت جنین» و «مادر» به همین موضوع ارتباط مستقیم دارد. بسیاری از مادران تصور می کنند که در «دوران بارداری» باید جای دو نفر غذا مصرف کنند اما این موضوع از اساس اشتباه است. زیرا ارگانیسم بدن در این زمان خود به خود با شرایط جدید تنظیم می شود و تمام مواد مغذی مورد نیاز از جمله ویتامین ها پروتئین ها کلسیم و… را به مقدار کافی جذب می نماید. اگر شما قبل «بارداری» دارای اضافه وزن باشید این پرخوری خطر وریسک بالایی را برای شما به ارمغان می آورد. پس باید توجه نمود مصرف مواد مغذی نیز حد و اندازه ای دارد و استفاده ی بیش از حد آن ها نیز مادر و فرزندش را دچار مشکلاتی می کند. هر فرد با توجه به شرایط خود باید با صلاح دید پزشک و متخصص تغذیه اش یک «برنامه ی غذایی» مشخص و رژیم مختص به خود را داشته باشد.

بهتر است پیش از مصرف هر گونه مکمل یا تغییر رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید. اگر فکر می کنید کمبود مواد مغذی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

تغذیه هفته به هفته بارداری در سه ماهه اول

– هفته اول بارداری و هفته دوم بارداری، رژیم غذایی شما مانند قبل از بارداری و ابتدای بارداری است. باید پیش از باردار شدن رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

– در واقع رژیم غذایی بارداری شما در هفته سوم بارداری آغاز میشود. ساختن جنین مانند دوی ماراتون است و برای بهتر دویدن باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

– در هفته چهارم بارداری باید از مصرف کافئین و الکل بپرهیزید الان دیگه شما باخبر هستید که باردارید پس اگر در هفته های گذشته هم مصرف می کردید الان زمان متوقف کردن مصرف آن است.

برای داشتن اطلاعات بیشتر از بخور-نخورهای این ماه، مقاله تغذیه در ماه اول بارداری را مطالعه کنید.

– در ماه دوم بارداری در شکم شما  چه اتفاقی می افتد؟ چرا نمی توانید غذاهای موردعلاقه خود را بخورید.

– در هفته پنجم بارداری کم کم ویار غذایی شما آغاز میشود. غذایی که قبلا خیلی دوست داشتید الان از آن متنفر هستید و بر عکس.

– حال در هفته بعدی یعنی هفته ششم بارداری نوبت حالت تهوع است. داشتن حالت تهوع روی رژیم غذایی شما اثرگذار خواهد بود.

 

چگونگی کاهش حالت تهوع در ماه دوم بارداری

حالت تهوع در مراحل اولیه بارداری رایج است اما متاسفانه در کل روز دیده می شود. برای کاهش تاثیرات آن می توان:

– کم بخورید. سعی کنید غذاها را به صورت میان وعده مصرف کنید. غذاهایی مانند برنج، پاستا، سیب زمینی، نان و … کمتر بخورید.

– غذاهای چرب که سخت هضم می شوند را کاهش دهید.

– از غذاهایی که راحت و سریع آماده می شوند استفاده کنید.

– کنار تخت خود یک ظرف بیسکوئیت داشته باشد و پیش از بیدار شدن بخورید.

 

زنجبیل و کاهش حالت تهوع

از زنجبیل تازه برای پخت و پز و درست کردن چای استفاده کنید. زنجبیل به کاهش حالت تهوع کمک می کند.زنجبیل را آسیاب کنید و با آب مخلوط کرده و فریز کنید. یک یا دو قالب از آن را با آب گرم مخلوط کنید و چای تهیه کنید.

از دستور زیر استفاده کنید:

زنجبیل همراه با ماست

زنجبیل همراه با توفا شیرین

– در هفته هفتم بارداری غذاهای سالم را با غذاهای قبلی مورد علاقه خود جایگزین کنید و هنگامی که حالتان خوب است سعی کنید غذا درست کنید و فریز کنید. غذاهایی مانند:

مرغ، ذرت و سوپ رشته

سیب زمینی و سوپ

– در هفته هشتم بارداری باید مصرف غذاهای سرشار از فولیک اسید مانند اسفناج، سیب زمینی شیرین و عدس را افزایش دهید.

فولیک اسید ویتامینی مهم از زمان اقدام به بارداری تا آخر هفته دوازدهم بارداری است. مادرها باید روزانه چهارصد میکروگرم فولیک اسید مصرف کنند.

غذاهای غنی از فولیک اسید عبارتند از:

سبزیجات برگ سبز

کلم

بروکلی

کلم پیچ

کلم بروکسلی

نخود سبز

– در هفته نهم بارداری غذاهای انرژی زا در بارداری خود بگنجانید. این مواد غذایی را می توان به روش زیر تهیه کرد:

ماهی قزل آلا، اسفناج و سس تارتار

گوجه فرنگی، کلم پیچ و پاستا

مرغ، لوبیا و عدس

سیب زمینی شیرین، اسفناج و عدس

سوپ نخود مراکش

میوه هایی مانند توت فرنگی

گریپ فروت، پرتقال و سالاد زردآلو

میوه های یخ زده

فرنی دارچین، با موز و توت

– در هفته دهم بارداری یبوست در انتظار شماست. باید با درمان بیوست در باردار آشنا باشید و از غذاهای ملین مانند آلو، انجیر،آب آلو و روغن زیتون در غذاها بیشتر استفاده کنید.

– هوس کردن خوراکی هایی مانند بستنی در هفته یازدهم بارداری رایج است.

– اما از هفته دوازدهم بارداری شما شروع به وزن گیری می گیرید که باید مواظب باشید اگر قبل از بارداری اضافه وزن دارید باید منابع کربوهیدراتی را کمتر مصرف کنید و بیشترین سهم رژیم غذایی پروتئین ها باشد.