در «دوران بارداری» یکی از مشکلات رایج این است که «مادران باردار» چطور در حین مراقبت از خود، کارهای خانه را انجام دهند. بعضی از مادران باردار با انجام کارهای سخت سلامت خود و جنین را به خطر می اندازند که کار درستی نیست.

به طور کلی سه ماهه سوم بارداری، ماه سنگینی است و بهتر است این سه ماه، بیشتر به فکر استراحت کردن و آرامش ذهنی باشید. بدن شما کم‌کم باید خود را برای زایمان آماده کند.

بزرگ‌تر شدن جنین و نزدیک شدن زمان وضع حمل خود باعث بروز مشکلات تنفسی، حساسیت زیاد، حالی به حالی شدن و عصبانیت‌های مکرر می‌شود ولی همه این سختی‌ها ارزش تحمل کردن را دارند.

در طول ماه نهم سعی کنید مسافرت نروید: اگر مجبور به مسافرت اجباری شدید، حتما نکات لازم را مورد توجه داشته باشید و در صورت بروز خونریزی سریعاً به مراکز پزشکی مراجعه نمایید.

حرکت‌های زیاد در این ماه باعث زایمان زودرس می‌شود و جان مادر و جنین را به مخاطره می‌اندازد.

ورزش سنگین و پیاده‌روی نکنید: ورزش کردن در این ماه باید با مشورت پزشک باشد. برخی حرکات ممنوع می‌باشند و تعدادی از آنها نیز برای برخی خانم‌ها خطرناک هستند.

حرکاتی که جهشی هستند برای شما مناسب نیستند. اگر پیاده‌روی می‌کنید حتما پیاده‌روی سبک کنید تا جائیکه اصلا درد عضلانی نداشته باشید فقط از ورزش سنگین و پرش به شدت دوری کنید.

به خواب خود بیشتر اهمیت دهید: کم‌‌خوابی و بدخوابی در این ماه به دلیل اضافه شدن وزن تقریبا طبیعی است ولی شما می‌توانید با بهره‌گیری از برخی شیوه‌ها، آنها را به حداقل برسانید مثلا کم حجم غذا بخورید تا شب سنگین به تخت‌خواب نروید.

فعالیت و کار زیاد را کنار بگذارید: اگر شاغل هستید در این ماه مرخصی بگیرید. زیاد پشت میز ننشینید. کار سنگین و فعالیت زیاد در این ماه خطرناک است.

بین شام و زمان خواب حداقل ۲ ساعت فاصله باشد: در جای مناسب و نرم بخوابید تا بدن‌تان احساس راحتی داشته باشد.

گرفتگی عضلات نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار دهید.