همزمان با ورود به اواخر «دوران بارداری»، مشکلاتی مثل کمردرد هم اضافه می شود. شما می توانید با انجام کارهای کاملا ساده ای به بهبودی خودتان کمک کنید. همچنین طرز خوابیدن نیز در «سلامتی» شما تاثیرگذار است که در ادامه به این موارد پرداخته ایم.

برای کاهش کمردرد در روزهای آخر پوشیدن لباس های راحت و سبک و همچنین استفاده از کفش هایی با پاشنه سه سانتی متر (نه کمتر و نه بیشتر) توصیه می شود. از طرفی باید از انجام کارهای سنگین پرهیز کنید. بسیاری از خانم ها در روزهای آخر بارداری دوست دارند اتاق کودک شان را بچینند و بالای نردبان و صندلی بروند اما این کارها علاوه بر آنکه باعث تشدید کمردرد دوران بارداری می شوند، بسیار هم خطرناک هستند. متاسفانه بعضی خانم ها به دلیل همین سهل انگاری ها در روزهای پایانی بارداری دچار سقط جنین شده اند.

از هفته بیستم بارداری به بعد بهتر است بیشتر روی پهلوی چپ بخوابید چون در این حالت، فشار روی ورید برگرداننده خون از پاها به سمت کبد و قلب کمتر می شود و خونرسانی به مادر و جنین افزایش پیدا می کند اما اگر نتوانستید به چپ بخوابید بهتر است به پهلوی راست بخوابید. اگر هم کمردرد گرفتید یا در خواب بی اختیار به پشت خوابیدید برای مدت کوتاه ایرادی ندارد اما همان گونه که ذکر شد بهترین حالت خوابیدن به پهلوی چپ است.

دقت کنید که در روزهای آخر و همچنین طی دوران شیردهی توصیه می شود مادران از مصرف غذاهای بودار مثل سیر، پیاز و کلم خودداری کنند زیرا طعم غذا ممکن است وارد شیر شود. بنابراین نوزاد آن را احساس می کند و ممکن است از شیر مادر زده شود. گذشته از این، در دوران بارداری بهتر است از مصرف خوراکی های یبوست زا خودداری کنید اما این توصیه درمورد خوراکی های نفاخ خیلی صدق نمی کند زیرا معمولا به خانم های باردار توصیه می شود از سبزیجات استفاده کنند تا کمی اجابت مزاج شان روان باشد و این درحالی است که سبزیجات تاحدودی نفاخ هستند.