کمبود پتاسیم در بارداری

پتاسیم نقش مفیدی در «بارداری» دارد و مصرف آن تاثیر مثبتی بر سلامتی «مادر باردار» می گذارد. در این مقاله درباره ی علائم کمبود پتاسیم در «بارداری» و موادغذایی سرشار از آن صحبت کرده ایم. دانستن این نکات بسیار مفید خواهد بود.

کمبود پتاسیم چه علائمی دارد و از کجا بدانیم  دارای کمبود پتاسیم هستیم یا نه؟، و در صورت کمبود این ماده مغذی چکارباید بکنیم  .

پتاسیم یک ماده‌ی مغذی لازم برای بدن است که خوشبختانه در مواد غذایی مختلفی وجود دارد. اما با وجود این اگر تغذیه‌ی نامناسبی داشته باشید امکان دارد که دچار کمبود پتاسیم بشوید.

کمبود پتاسیم علائم مختلفی در بدن ایجاد می‌کند مثل نیاز زیاد به نوشیدن آب، حالت تهوع، تغییر غیرطبیعی ضربان قلب، گرفتگی شبانه‌ی عضلات یا کوفتگی، خستگی فیزیکی، دردهای عضلانی و روماتیسم یا استفراغ.

با ما همراه باشید تا در مورد کمبود این ماده‌ی مغذی، علائم و راه‌حل‌های جبران آن بیشتر آشنا شوید.

توصیه‌های غذایی برای جلوگیری از کمبود پتاسیم

ساده‌ترین راه حل مقابله با کمبود پتاسیم داشتن یک تغذیه‌ سالم و سرشار از پتاسیم است. باید بدانید که در تغذیه‌ی مدرن این روزها افراد بزرگ‌سال به اندازه‌ی کافی پتاسیم دریافت نمی‌کنند. به عقیده‌ی متخصصان بدن یک فرد بزرگ‌سال روزانه به حدود ۴٫۷ گرم پتاسیم نیاز دارد درحالی‌که اکثر افراد روزانه فقط بین ۲٫۱ تا ۳٫۵ گرم از این ماده مغذی دریافت می‌کنند.

علائم کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم علائم مختلفی در بدن ایجاد می‌کند مثل نیاز زیاد به نوشیدن آب، حالت تهوع، تغییر غیرطبیعی ضربان قلب، گرفتگی شبانه‌ی عضلات یا کوفتگی، خستگی فیزیکی، دردهای عضلانی و روماتیسم یا استفراغ. این علائم می‌تواند کمابیش جدی و طولانی مدت باشد برای همین لازم است اگر علائم این‌چنینی در بدنتان مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.

مواد غذایی سرشار از پتاسیم

برگ چغندر

میوه‌ی شاه‌بلوط

آلو خشک

کدوتنبل (۴۰۰ میلی‌گرم پتاسیم در ۱۰۰ گرم)

آووکادو

سیب‌زمینی

بروکلی

اسفناج (۸۳۸ میلی‌گرم پتاسیم در ۱۰۰ گرم)

موز

طالبی

بوقلمون

مرغ (۳۵۰ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)

ماهی

هویج

اگر به طور مرتب از این مواد غذایی در برنامه‌ی غذایی‌تان استفاده کنید خطر کمبود پتاسیم را به میزان زیادی کاهش خواهید داد.