کمر خود را خم نکنید

یک «مادر باردار» باید بداند که حالت های مناسب بدنش در مواقع مختلف باید چگونه باشد. بدیهی است که به دلیل حساسیت این دوره، باید به این نکات توجه کرد و در صورت بی توجهی به توصیه ها، مشکلاتی برای «مادر باردار» پدید می آید.

حالت مناسب عبارت است از حالتی که وقتی بدن شما در آن وضعیت قرار می گیرد (نشسته ، خوابیده ،ایستاده) کمترین فشار بر روی اعضای بدن شما مثل کمر یا زانو یا مفاصل شما وارد شود.گرچه در این دوران با افزایش سایز شکم نقطه ثقل بدن عوض شده و تعادل مادر به هم می خورد و باعث فشار بر روی اعضای ذکر شده می شود،در صورتی که توصیه های گفته شده در این مقاله را رعایت کنید این عدم تعادل کمترین فشار را بر روی اعضای شما وارد می کند.

نحوه صحیح نشستن در دوران حاملگی

– به نحوی بر روی صندلی بنشینید که شانه های شما به سمت عقب تمایل داشته باشد و کمر خود را صاف کنید جوری که باسن شما پشتی صندلی را لمس کند

– اگر پای شما به زمین نمیرسد یک جهبه کوچک زیر کف پای خود قرار دهید تا زانوان شما هم سطح باسن شما قرار گیرد

‫- یک عدد بالشتک کوچک یا حوله رول شده بین منحنی کمر خود یا پشتی صندلی قرار دهید

‫- در یک وضعیت بیش از ۳۰ دقیقه ننشینید.

الگوی صحیح بلند کردن بار در دوران حاملگی

-موقع بلند کردن بار حتما کمک بگیرید  اگر مجبورید خودتان باری را بلند کنید توجه کنید که بار بیش از ۱۰ کیلوگرم نباشد

– قبل از بلند کردن بار جای پای خود را محکم کنید

– در صورتی که بار بر روی زمین قرار دارد و برای بلند کردن آن نیاز به خم شدن دارید توجه کنید که هرگز از کمر خم نشوید برای این کار زانوی خود را کاملا خم کنید(بنشینید) در حالی که کمر شما صاف است (مانند تصویر) بار را بگیرید،تا جایی که امکان دارد بار را به بدن خود بچسبانید.شکم خود را صاف کنید و با کمک عضلات پای خود بار را به آرامی و یکنواخت بلند کنید

-سعی کنید تمام فشار به پای شما وارد شود

-هنگام بلند کردن یک جسم کوچک، چمباتمه زده و آن را با پاهای خود بلند کنید. برای بلند کردن اشیاء، کمر خود را خم نکنید و یا با کمر خود آن را بلند نکنید. دانستن محدودیت‌های خود اهمیت زیادی دارد. در صورت نیاز، درخواست کمک کنید.

– به هیچ وجه اجسام سنگین را با فشار به کمر بلند نکنید

نحوه صحیح ایستادن در دوران بارداری

– صاف بایستید سر تان را به سمت جلو و عقب و اطراف کج نکنید و چانه خود را بالا بگیرید

– لاله گوش در خط وسط شانه ها قرار گیرد

– شانه ها را عقب بدهید و سینه خود را به سمت جلو

– زانوهایتان را راست کنید

– بالای سرتان در راستای سقف باشد

– نوک پاهای خود را در یک جهت بصورت مستقیم قرار دهید و وزن خود را بصورت متعادل بر روی هر ۲ پا تقسیم کنید.از کفش مناسب که کمترین فشار را بر روی کمر وارد می کند استفاده کنید(کفش مناسب کفشی است که تمامی قوس های طبیعی پا را پوشش دهد و پاشنه آن نه خیلی کوتاه باشد و نه خیلی بلند)

– در یک وضعیت به مدت طولانی نایستید

– اگر در آشپزخانه کار می کنید مثلا شستن ظرف درب کابینت را باز کرده و یک پای خود را از زانوخم کرده و داخل کابینت قرار دهید و هر ۱۵ دقیقه یکبار پای خود را تعویض کنید

– اگر نیاز است در موقعیتی در مدت طولانی بایستید حتما یک جعبه کوچک یا میز عسلی کوچک زیر پای خود قرار دهید و پای خود را هر چند دقیقه یکبار عوض کنید

-در صورتی که روی صندلی نشسته اید و تصمیم دارید پشت سر خود را نگاه کنید به جای اینکه از کمر بچرخید کل بدنتان را بچرخانید

–  در صورتی که کمر درد دارید سعی کنید تا جایی که امکان دارد از نشستن بپرهیزید