کوهنوردی در دوران بارداری

خیلی از «مادران باردار» در «دوران بارداری» خودشان ورزش می کنند. درباره ی ورزش شنا و تاثیرات آن در مقالات قبلی صحبت کرده بودیم. در این مقاله می خواهیم درباره ی ورزش کوهنوردی در «دوران بارداری» صحبت نماییم و می خواهیم بدانیم کوهنوردی برای مادران مفید است یا خیر و اینکه «مادر باردار» باید چه مواردی را رعایت کند.

ورزش کوهنوردی در دوران بارداری مغایرتی با شرایط مادر ندارد.

بطور کلی قانونی که از نظر پزشکی ورزشی در مورد ورزش در بانوان باردار ذکر می شود این است که یک مادر باردار می تواند به ورزشی که قبلا به آن می پرداخته ادامه دهد و همچنین نمی تواند ورزش جدیدی را شروع کند پس یک خانم باردار با توجه به شرایط ویژه دوران بارداری می تواند به ورزش کوهنوردی ادامه دهد.

در دوران بارداری باید به شرایطی در ورزش کوهنوردی دقت کرد:

۱٫ اگر مادری سابقه سقط جنین در گذشته دارد از حضور در ارتفاع بالای ۲۸۰۰ متر (حدودا شیرپلا) باید پرهیز کند.

۲٫ مادری که در دوران بارداری به سر می برد باید از سلامت جسمانی خود از جمله احتمال وجود کم خونی مطمئن باشد و این را می توان با انجام آزمایش های چک آپ دوران بارداری (یا قبل از بارداری که تصمیم به بارداری دارد) تحت نظر پزشک کنترل کرد. کم خونی زمینه ای و برخی بیماری های مادر در دوران بارداری می تواند شرایط را برای مادر و جنین سخت تر کند. مثلا کم خونی علاوه بر احتمال بروز بیشتر احتمال ارتفاع زدگی برای بیمار برای جنین هم می تواند خطرناک باشد و در رشد جنین تاثیر منفی بگذارد.

۳. در سنین بالای بارداری مثلا از ماه سوم و چهارم بارداری به بعد به دلیل وزن گیری جنین و تغییر در مرکز ثقل بدن از کوهپیمایی در مسیرهای سنگی و پرشیب که می تواند تعادل مادر را بهم زند و خطر زمین خوردن و احتمال ضربه جنین وجود دارد پرهیز کند.

۴٫ شما می توانید تا هفته های آخر بارداری به ورزش کوهنوردی بپردازید و همین فعالیت ورزشی برای شما می تواند بسیاری از دردهای کمر و ستون مهره ها را (که از مشکلات شایع دوران بارداری است) بکاهد. همچنین ورزش می تواند باعث تسهیل زایمان و زایمات آسان شود.

۵٫ اکیدا به مادران باردار توصیه می شود از حضور در ارتفاعات بالای ۳۰۰۰ متر بیش از چند ساعت بپرهیزند.

۶٫ صعود به ارتفاعات در نیمه اول بارداری ریسک بالایی ندارد. ولی صعود به ارتفاعات بالاتر از ۳۵۰۰ متر می تواند احتمال سقط خودبخودی در سه ماهه اول بارداری را بیشتر کند (خصوصا در افرادی که سابقه سقط قبلی دارند).

۷٫ خانم باردار بایستی توجه بیشتری به مصرف مایعات داشته باشد. هوای خشک ارتفاعات و انجام تهویه ریوی بیشتر در حین کوهنوردی و انجام فعالیت بدنی و تعریق می تواند باعث کم آبی بدن و روز مشکل در جریان خون جنینی و فیزیولوژی دوران بارداری شود.

۸٫ بطور کلی فعالیت شدید بدنی و ورزش شدید برای مادران باردار توصیه نمی شود پس باید در برنامه های کوهنوردی از فعالیت با شدت بالا پرهیز کرد.

۹٫ مجددا تاکید می شود بعلت تغییر در مرکز ثقل بدن و یا تغییرات در وضعیت مفاصل مادر باردار، مادر مستعد از دست دادن تعادل و ایجاد ضربه و تروما و یا سقوط می شود. همچنین ریسک ایجاد ضربه به جفت و جدا شدن آن وجود دارد به همین دلیل باید در برنامه های کوهنوردی از قرار گرفتن در شرایطی که ریسک سقوط و ضربه را بیشتر می کند پرهیز کرد (توجه به پوشیدن کفش ساقدار و بستن بندهای آن).