مامای همراه شما / پرگ

آیا شنا در دوران بارداری ممکن است؟

آیا شنا در دوران بارداری ممکن است؟

شنا یکی از ورزش های پرطرفدار در سراسر دنیاست. خیلی از مردم شنا را در برنامه ی ماهانه ی خود قرار می دهند. در «دوران بارداری» این سوال پیش می آید که آیا شناکردن در این دوران ممکن است؟در این مقاله در پاسخ به این سوال توضیحاتی داده ایم.

شنا در واقع یکی از مهم ترین ورزش ها و در بارداری حتی مهم تر است. زیبایی این ورزش در این است که هیچ فشار وا سترس وکشش اضافی را در هنگام ورزش به بدن تحمیل نمی کند و از بدن در برابر وزن محافظت می کند و از صدمه و رگ به رگ شدن عضلات نیز پیش گیری می کند. آب هم چنین بدن را خنک نگه داشته از ورم،جلو گیری می نماید. هم چنین در ماه های گرم تابستان، می تواند در برابر گرما اثر محافظتی بگذارد و احساس خنکی بیاورد. اگر شما به صورت منظم پیش از بارداری شنا می کرده اید، می توانید پس از بارداری نیز، بدون تغییر چندانی به شنا ادامه دهید.

خانم باردارمی تواند مطابق معمول شنا کند و یا یک رو ش تازه مانند یک (دوره شنای سازمان دهی شده آئروبیک، آکوا یوگا و… ) را بگذراند.

شنا ورزشی خارق العاده است زیرا سبب به کارگیری هر دو گروه ماهیچه های بلند دست و پا می شود. تمرینی برای دستگاه قلبی- عروقی به شمار می رود و احساس بی وزنی را نیز به همراه دارد. در دوران بارداری بی خطر است و می تواند ترکیبی ایده آل از آئروبیک و آرام سازی ( ریلاکسیشن ) باشد.

اگر شما در سه ماهه نخست بارداری هستید:

دانستنی های لازم برای سه ماهه اول بارداری اگر انرژی لازم را دارید، روزانه می توانید۳۰ دقیقه شنا کنید. شنای صبح گاهی در سه ماهه اول، با احساس تهوع صبح گاهی مقابله کرده، شما را برای بقیه ی روز شاد و پر انرژی خواهد ساخت. بهتر است برای زیر آبی رفتن، از لوله هواکش استفاده نمایید تا فشار روی گردن را کم نماید که گاهی این فشار، ممکن است در اثر بالا پایین رفتن درآب برای هوا گیری، پیش بیاید. تاکید می شود آب و نوشیدنی کافی را با نوشیدن تقریبا ۲۳۵ میلی لیتر( ۸ اونس ) هر ۲۰ دقیقه در حین شنا کردن دریافت نمایید و ۸ اونس دیگر نیز پس از پایان شنا بنوشید .

اگر در سه ماهه دوم بارداری تان هستید

دانستنی های لازم برای سه ماهه دوم بارداری با رشد جنین و افزایش سن بارداری نیازی به کم کردن مدت شنا نیست. احتمالا نیازی به تغییر برنامه شنا هم وجود ندارد، مگر تغییرات خاصی پیش آمده باشد که باید با گروه مامایی مشاورتان در میان بگذارید. توصیه می شود در این دوران از مایویمخصوص دوران بارداری استفاده نمائید، تا شنا راحت تر باشد.

اگر در سه ماهه سوم بارداری تان هستید

دانستنی های لازم برای سه ماهه سوم بارداری آب از مفصل ها و تاندون ها در هنگام ورزش حمایت نموده، از صدمات پیش گیری می کند. بسیار با اهمیت است که دوباره یاد آوریِ نمایم آب از ِگرمای زیاد نیز پیش گیری می نماید. بسیاری از خانم های باردار از شنا و بیشتر آن ها از احساس سبکی و بی وزنی در آب بویژه در سه ماهه سوم لذت می برند. شنا ی آئروبیک هم چنین می تواند انجام ورزش آئروبیک را امن تر و بی خطر تر سازد زیرا آب می تواند برای مفاصل تان مانند ضربه گیر عمل نماید.

در هنگام بارداری می توانید سه بار در هفته شنا نمایید. مدت زمان شنا کردن۳۰ دقیقه است که بهتراست دقایقی(۱۰ – ۵ ) را به گرم کردن و آمادگی اختصاص دهید و تقریبا به همین اندازه پس از تمرینات شنا به خنک کردن بدن با نرمش ملایم بپردازید.

از شما خانم های باردار می خواهیم، پس از انجام تمرینات در نظر داشته باشید چند دقیقه ای را صرف روش های آرام سازی نمایید. شناوری (معلق ماندن) برپشت را امتحان کرده و تلاش نمایید ذهن تان را صاف کرده، تجسم کنید که کودک تان نیز در استخر خودش یعنی رحم شما شناور است.

شنای قورباغه در واقع برای سه ماهه ی سوم کاربردی دارد زیرا عضلات سینه را کشیده و عضلات پشت را کوتاه می کند ( دو ناحیه ای که در اثر تغییرات ناشی از بارداری نا هم تراز می شوند).

دشوارترین مرحله ، یافتن لباس شنا (مایو) مناسب است. مایوهای بارداری هم اکنون در دسترس هستند ولی با این حال بسیاری از مادران باردار حتی در کشورهای غربی نیز در پوشیدن آن تردید دارند.

هشدارهای لازم در باره شنا در بارداری توجه به دریافت کافی مایعات و غذای مفید و سالم ضروری است. حتما با توجه به نمایه توده بدنی(BMI) و اضافه وزن و کالری مورد نیازتان از گروه مامایی تان راهنمایی بگیرید. هنگام ورود به استخر های بالای زمین، از طریق نردبان های ورودی خروجی، با ایمنی و احتیاط لازم حرکت کنید زیرا سقوط از نردبان،یکی از علل اساسی صدمات در این نوع استخرها هستند.

غواصی در عمق آب توصیه نمی شود.

برچسب ها: ,

Back to top