مامای همراه شما / پرگ

اثرات بوتاکس بر زنان باردار

اثرات بوتاکس بر زنان باردار

امروزه خانم های زیادی برای انجام عمل های زیبایی اقدام می کنند اما در «دوران بارداری» قضیه فرق می کند. در این مقاله درباره ی اثرات بوتاکس بر «زنان باردار» نوشته ایم که آگاهی از اثرات آن می تواند مفید باشد با توجه به این که انجام این عمل زیاد دیده می شود.

نمی توانیم مطمئن باشیم که انجام عمل بوتاکس در بارداری بدون هیچ ضرری می باشد. به همین دلیل است که آژانس تنظیم مقررات دارو و بهداشت و درمان (MHRA) پیشنهاد می دهند که بانوان در دوره ی بارداری این عمل را انجام ندهند مگر اینکه دلایل پزشکی دیگری داشته باشند.

بوتاکس با اتصال به اعصاب عضله و مسدود کردن انتشار مواد شیمیایی که باعث می شود عضلات منقبض شوند کار می کند. این انقباظ عضله هاست که باعث می شود چین و چروک های صورت مشخص شوند.

بوتاکس در بارداری

اما نمی توانیم مطمئن باشیم بوتاکس همین اثر را روی نوزادان انسان هم میگذارد یا نه. اما شواهد و مدارکی که وجود دارد باعث شده است تا پزشکان بوتاکس در طول بارداری را پیشنهاد ندهند. و حتی تاکید دارند زنانی که باردار نیستند قبل از هر بار تزریق بوتاکس ، حتما تست حاملگی انجام دهند.

تأثیر بوتاکس بر زنان باردار و شیرده

از طرفی دیگر اثرات جانبی بوتاکس خیلی به ندرت اتفاق می افتد، اما همان هم می تواند جدی باشد. مثل شل شدگی عضلات در نقاط دیگر بدن و یا مشکلات تنفسی. حالا اگر شما به طور اتفاقی قبل از باردار شدن و یا حتی در سه ماهه اول بارداری این عمل را انجام داده اید، خطرات احتمالی صدمه دیدن جنین می تواند اثر خیلی کمی داشته باشد. فقط در طول دوره بارداری باقی مانده از عمل بوتاکس پرهیز کنید.

همچنین اگر در شیردهی هستید نباید این عمل را انجام دهید. این عمل هم مانند تمامی دارو های دیگر می تواند در بدن شما به گردش در آمده و با شیر شما مخلوط شود. خبر خوب این جا است که بسیاری از زنانی که در دوره ی بارداری هستند احساس می کنند این عمل کاملا غیر ضروری است.

نکته : نکاتی که در این جا گفته شد بدین منظور نیست که به آن ها بسنده کرده و با پزشک معالج خود دیدار نداشته باشید. پزشک مخصوص شما سوابق پزشکی شما را بهتر از هر کس دیگری دانسته و بهتر می تواند به شما مشاوره دهد.

چرا بوتاکس در بارداری توصیه نمی شود؟

در تست هایی که روی حیوانات صورت گرفته، بوتاکس باعث شده تا جوندگان دارای نوازدانی با وزن کم، زودتر زاده شوند، به درستی رشد نکنند یا حتی زنده نمانند. آزمایش بوتاکس روی موش ها و خرگوش ها نیز انجام شده است که فرزندان آن ها با وزن کمتر از حد معمول به دنیا آمدند. خرگوش باردار پس از دریافت بوتاکس خطرات بیشتری را متحمل شد. از دست دادن یا تحویل نوزادان با ناهنجاری های شدید از نمونه خطرات تزریق بوتاکس بوده است.

 

برچسب ها: ,

Back to top