مامای همراه شما / پرگ

اثر اشعه ایکس بر جنین

اثر اشعه ایکس بر جنین می‌تواند منجر به صدمات جبران‌ناپذیری در دوران بارداری شود. در واقع طبق تحقیقات دانشمندان ،قرار گرفتن جنین در معرض اشعه‌ها در دوران بارداری مخصوصا در روزها و ماههای ابتدایی حاملگی، اثرات زیانباری را روی جنین خواهد گذاشت. از اینرو اثرات مخرب اشعه ایکس بر روی مادر باردار و جنین به گونه ای است که می تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای مادر باردار و همچنین جنین در پی داشته باشد. در ادامه مقاله به بررسی کامل تاثیر اشعه ایکس بر جنین و اختلالاتی که ممکن است به همراه داشته باشد اشاره خواهیم نمود. بنابراین با ما همراه باشید.

اشعه‌های خطرناک را بشناسید

اشعه ایکس یکی از شایع‌ترین اشعه‌ ها می باشد که قرار گرفتن در معرض آن بسیار خطرناک خواهد بود. البته باید در نظر داشته باشید که زنان باردار نه تنها در برابر اشعه ایکس، بلکه نباید در مقابل هیچ اشعه ای قرار بگیرند. زیرا اشعه ها با اینکه بدون وزن و بو هستند اما نامرئی می باشند. اما واقعیت این است که یک انرژی در قالب امواج با ذرات کوچک است که می‌تواند روی جنین اثرات زیادی بگذارد و نقایص جنینی را به وجود بیاورد.

اشعه‌های قدرتمند مثل اشعه ایکس، گاما، آلفا و بتا توانایی تغییر در اتم‌ها را دارند. بنابراین می‌توانند بر سلول‌های جنینی اثر کنند و مشکلات ساختاری را برای جنین در حال رشد به وجود بیاورند.

خطرات اثر اشعه ایکس بر جنین

در نظر داشته باشید که حساس‌ترین زمان برای ابتلای جنین به اختلالات، مشکلات و بیماری‌ها از ابتدای حاملگی تا حدود ۱۵ هفته بعد از بارداری می باشد. و در صورتی که فرد در این مدت در معرض اشعه قرار گرفته باشد ، احتمال بالایی وجود دارد که نوزاد در هنگام تولد به عقب ماندگی ذهنی مبتلا شود. کم شدن رشد و همچنین آسیب‌های شدید مغزی جنین از پیامدهای تماس مستقیم با اشعه ایکس در ۱۵ هفته اول بارداری می باشد.

از اینرو در صورتیکه جنین بعد از گذشت ۲۶ هفته از بارداری، در معرض اشعه قرار بگیرد، احتمال خطر به مراتب کمترمی شود و عوارض کمتری وجود خواهد داشت. اما خطر همچنان وجود خواهد داشت و باید مراقب جنین بود. اگر در دوران حاملگی، بنا به توصیه پزشک مجبور به پرتو درمانی و یا استفاده از اشعه ایکس بودید، حتما محافظ محکمی روی ناحیه شکم و رحم خود قرار بدهید تا جنین دچار آسیب کمتری شود.

بروز سرطان در اثر تابش اشعه ایکس بر جنین

طبق پژوهش‌های متعدد متخصصان به این نتیجه رسیدند که قرارگیری جنین در معرض تابش اشعه، احتمال ابتلای او را به سرطان بالا خواهد برد. بنابراین طبق تحقیقات متعدد مشخص شده است که ، از بین ۵۰۰ جنینی که در معرض تابش اشعه در دوران جنینی خود بودند، حدود ۲ درصد بیشتر احتمال مبتلا شدن به سرطان در مراحل بعدی زندگی را نسبت به هم سن ‌و سال‌های خود نشان دادند. احتمالا تغییراتی که توسط اشعه در DNA  شخص ایجاد می‌شود، در آینده او را به سرطان مبتلا می‌کند.

اثر اشعه ایکس بر جنین

چند توصیه به مادران باردار 

  • حتما خود را از تابش اشعه‌های مختلف دور نگه دارید. 
  • باید در نظر داشته باشید که تاثیر نیروگاه ها بر بدن مادر باردار همانند تاثیر اشعه ایکس می باشد.بنابراین از نزدیک شدن به نیروگاه‌های هسته‌ای خودداری کنید.
  • تا جایی که امکان دارد از اشعه های ضعیف تر مانند موبایل، ماکروویو و کامپیوتر نیز دوری کنید و در مواقع لازم و ضروری از آن‌ها استفاده نمائید.
  • این نکته را هم در نظر بگیرید که اگرچه دوری از وسایلی مثل موبایل خیلی بعید به نظر می‌آید، اما آن‌چه که مهم است سلامتی فرزند شماست. تاثیرات اشعه موبایل به اندازه اثر اشعه ایکس بر جنین هرگز نمی‌باشد اما تاثیرات خود را نیز دارد.
  • قبل از انجام عکس‌برداری با استفاده از اشعه ایکس،حتما پزشک خود را در جریان باردار بودن خود قرار بدهید. زیرا بسته به شرایطی که دارید می‌توانید انجام رادیولوژی قبل از بارداری را تا بعد از زایمان عقب بیاندازید. در بعضی موارد هم می‌توانید به نحوی عمل کنید که از مقدار تابش اشعه ایکس مورد نیاز کم شود.
  • اگر قبل از اینکه از باردار شدن خود آگاهی داشته باشید، رادیولوژی را انجام داده اید، در این صورت پزشک متخصص زنان خود را حتما در جریان قرار دهید.

تجربیات خود را از دوران بارداری با ما در میان بگذارید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top