مامای همراه شما / پرگ

از این خوردنی‌ها در بارداری استفاده نکنید

از این خوردنی‌ها در بارداری استفاده نکنید

در «دوران بارداری» باید از خیلی از خوراکی هایی که مضر هستند و مصرف آن ها توصیه نمی شود، دوری کرد و به جای آن ها از خوراکی های مفید استفاده نمود. در این مقاله فهرستی از خوراکی های مضر در «دوران بارداری» را قرار داده ایم.

بسیاری از گیاهان و نیز بعضی از مواد غذایی مصرفی ما خاصیت قاعده آوری دارند و به اصطلاح مُدِرّ حیض هستند؛ پس چون رحم را تحریک کرده و جنین را به حرکت درمی آورند، مصرف آن ها در این دوران مجاز نیست. البته بعضی از آن ها با مصرف کم، این اثر را از خود نشان نمی دهند و تنها وقتی مضر هستند که به میزان زیاد و طولانی مدّت مصرف شوند. برخی نیز بسیار خطرناک و مُسقط جنین اند.

– موادّی که قاعده آورند و مصرف زیاد و طولانی مدّت آن ها خطرناک است: آواکادو، اسطوخدوس، انیسون، بابونه، بومادران، حنا، خارمریم، رازک، رازیانه، ریحان(اسانس آن بطور خوراکی یا موضعی مطلقاً ممنوع است.)، کتان، کرفس، ریشه گزنه، مریم گلی، همیشه بهار، ترخون، زنیان، کندر(البته همانطور که گفته شد به میزان کم و با توجه به مزاج مادر قابل مصرف است و زیادی آن خطرناک است و حتّی باعث زردی و بیش فعّالی نوزاد می شود.)، وانیل، پرسیاوش، خارخسک، دم اسب، شاهی، علف چشمه(بولاغ اوتی)، عنّاب.

– موادّی که باعث سقط جنین می شوند و بطور کلّی ممنوع می باشند: آویشن، اکلیل کوهی(رزماری)، جعفری(زیاد آن)، زعفران(زیاد آن)، آلوئه ورا(مصرف بیش از حد ژل آن یعنی روزانه ۱ گرم به مدّت طولانی باعث سقط جنین و زایمان زودرس می شود.)، کرچک، گلرنگ، اسفند، پنیرباد، پونه(خیلی زیاد آن)، خشخاش، زیره سبز(پودر آن حداکثر تا ۲ گرم در روز منعی ندارد.)، کافور، سرخدار، سیاه دانه، شاهدانه، نعناع گربه ای، هل، یونجه، برگ بو، جوز بویا، خردل سفید و سیاه، درمنه، سداب.

– موادّی که بهتر است مصرف نشوند: زنجفیل(کمش مجاز است)، شاتره، شنبلیله، شیرین بیان، باباآدم، زرشک، بادنجان(حساسیت زاست)، زوفا، آناناس(اگر خواستند خیلی کم می توانند بخورند)، بنفشه(استفاده از روغن آن برای ماساژ منعی ندارد.)

– موادّی که به علل دیگری ممنوعند: اوکالیپتوس، بارهنگ، پنج انگشت، جین سینگ، دارچین، کاکل ذرّت، برگ سنا، گل ختمی، فلفل، دانه هویج، آنغوزه، تاجریزی پیچ، تاجریزی سیاه، چای کوهی، سیاه توسه، گل حسرت(سورنجان)، هلیله ها، بسفایج.

برچسب ها: , , , , ,

Back to top