مامای همراه شما / پرگ

از هر وسیله آرایشی استفاده نکنید

از هر وسیله آرایشی استفاده نکنید

مراقب بودن در استفاده از وسایل آرایشی در «بارداری» بسیار اهمیت دارد چرا که مواد آرایشی مختلفی با انواع ترکیب های شیمیایی در بازار وجود دارند و عدم دقت در استفاده از آن ها آثار زیان باری به همراه خواهد داشت که در ادامه توصیه های مفیدی در این زمینه کرده ایم.

به‌عنوان یک قانون کلی باید گفت در دنیای مدرن امروز که محیط زندگی ما مملو از مواد شیمیایی مختلف، اشعه ماورای‌بنفش ساطع شده از خورشید، لامپ‌های مختلف روشنایی (مانند فلورسنت) یا مانیتورهای کامپیوتر و تشعشعات مختلف رادیویی و ماهواره‌ای و حتی تلفن‌های همراه است، فرد باید مراقب مصرف مواد شیمیایی خارجی بیش از زمان غیربارداری باشد.

به‌عنوان مثال، یکی از معضلاتی که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری با آن مواجه می‌شوند، پیدایش لک‌های بارداری برای صورت است و برای کاهش این خطر و بهبود نسبی آن استفاده از ضدآفتاب‌ها ضروری است.

بعضی از مواد آرایشی مثل برخی رژلب‌ها حاوی مقادیر بیش از حد فلزات سنگین شامل سرب هستند که امکان جذب مخاطی و پوستی آنها وجود دارد و لذا بهتر است در دوران بارداری از مصرف این لوازم آرایشی نیز تا حد امکان پرهیز شود.

در مورد استفاده از رنگ‌های مو توصیه می‌کنیم که از رنگ کردن موها به‌ویژه رنگ‌های تیره به خصوص در سه ماهه اول و حتی سه ماهه دوم بارداری پرهیز شود زیرا مواد شیمیایی موجود در این رنگ‌ها به ویژه پارافنیلن دی‌آمین می‌توانند جذب شده و برای جنین خطرآفرین باشند.

توصیه من این است که مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکال جایگزین ضدآفتاب‌های شیمیایی در دوران بارداری شود. در مورد کِرِم‌های لایه‌بردار نیز توصیه می‌کنم از کِرِم‌های ترتینویین که امکان آثار ناخوشایند روی جنین در صورت جذب دارو وجود دارد، پرهیز شود اما استفاده از کِرِم‌ها و لوسیون‌های حاوی اسیدمیوه اشکال ندارد، البته به شرطی که در طول روز از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده ‌شود.

بهترین کار در این دوران استفاده از هایلایت است که خطر تماس مواد شیمیایی رنگ با کف‌سر بسیار کم است. البته باید گفت مطالعات علمی هنوز اثبات نکرده‌اند که مصرف رنگ مو در دوران بارداری بتواند مشکلات جنینی ایجاد کند اما منطق حکم می‌کند که مادران آینده از مصرف هرگونه ماده شیمیایی قابل جذب که احتمال مضر بودن آن برای سلامت جنین وجود دارد، پرهیز کنند. در مورد لوازم آرایشی نیز چند نکته قابل ذکر است.

اولا برخی مواد آرایشی‌ حاوی عوامل ضدآفتاب هستند که میزان آن به هیچ وجه برای پیشگیری یا درمان لک‌ بارداری کافی نیست لذا این کرم‌پودرها نباید جایگزین مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکی باشد.

ثانیا افرادی که مستعد جوش صورت هستند و حتی ممکن است در طول دوره بارداری آکنه آنها تشدید شود، نباید از کرم‌پودرهای چرب استفاده کنند زیرا موجب تشدید جوش‌های صورت‌شان می‌شود. مصرف اندک پنکک برای افرادی که عادت به آرایش دارند کمترین خطر را از این نظر دارد.

برچسب ها: , ,

Back to top