مامای همراه شما / پرگ

استفاده از کرم های مناسب در بارداری

استفاده از کرم های مناسب در بارداری

توجه به ظاهر و رسیدگی به خود در «دوران بارداری» نیز برای خانم ها اهمیت دارد. طریقه ی درست این آراستگی و زیبایی نیز مهم است. استفاده از برخی کرم های نامناسب یا عادت های ناسالم در این زمینه خطرات خاصی را به دنبال دارد.

دوران بارداری برای هر خانمی جزء حساس‌ترین دوران‌هاست، دورانی که مادر برای حفظ سلامت خود و جنینش باید تا حد ممکن احتیاط‌های لازم را به خرج دهد و از هرچیز مشکوکی دوری کند. آرایش و استفاده از محصولات پوست و مو  و ایمنی آنها  یکی از دغدغه‌های خانم‌ها در این دوران است، اینکه از چه محصولاتی می‌توانند استفاده کنند و چه محصولاتی را نباید به کار ببرند. برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها سراغ رهنمودهای دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو رفتیم تا باتوجه به توصیه‌های او خانم‌های باردار در این دوران با اطمینان بیشتری از روش‌های زیبایی استفاده کنند.

لایه بردارها را فراموش کنید

به طور کلی کرم‏های مرطوب‏کننده معمولی دارای مواد لایه‏بردار نیستند بنابراین استفاده از آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی کرم‏هایی که پوست را تحریک و پوسته‏ریزی ایجاد می‌کنند و لایه‌برداری مختصری انجام می‏دهند، ممکن است دارای میزانی ترتینویین یا رتینول باشند بنابراین بهتر است از آنها استفاده نشود.یادتان باشد بهتر است خانم‏های باردار در مورد تمام کرم‏های مصرفی خود با پزشک متخصص پوست یا زنان مشورت کنند.

با خدمات زیبایی خداحافظی کنید

تولیدکنندگان بوتاکس و ژل‌ها‌ توصیه می‏کنند خانم‏ها در دوران بارداری از این مواد استفاده نکنند چراکه اگر به هر دلیلی مشکلی برای جنین ایجاد شود، اولین متهم، کارخانه سازنده این محصولات تزریقی زیبایی است که مسلما آنها را بدنام می‏کند اما خیلی وقت‌‌ها تزریق دوز مناسب بوتاکسی استاندارد و باکیفیت در خانمی که از بارداری خود اطلاعی نداشته، مشکلی ایجاد نکرده است. اما با این حال بهتر است ریسک نکنیم  و توصیه کنیم که خانم‏ها در دوران بارداری  و شیردهی از تزریق بوتاکس یا سایر ژل‏ها، فیلرها و پرکننده‏ها خودداری کنند.

محصولات حاوی سویا  استفاده نکنید

بیشتر افراد فکر می‌کنند مواد گیاهی فقط فایده دارند و هیچ ضرری برای بدن ندارند. هرچند در حالت عادی محصولات مراقبت پوست که حاوی عصاره سویا هستند برای بدن خطری ندارند و حتی گاهی هم توصیه می‌شوند اما مصرف این مواد در دوران بارداری باعث تشدید ماسک بارداری (لکه‌های تیره روی پوست صورت) می‌شوند. البته استفاده از روغن ترنج هم در دوران بارداری دقیقا همین کار را می‌کند و این اثر  احتمالا به دلیل حالت  استروژنی سویاست بنابراین توصیه می‌شود اگر دچار لک‌های بارداری یا ملاسما شده‌اید برای جلوگیری از تشدید رنگ این لک‌ها سراغ مصرف محصولات حاوی سویا نروید.

دور این کرم‌ها خط قرمز بکشید

مواد موجود در داروهای موضعی از طریق پوست  جذب بدن ‌می‌شوند و اگر برای جنین مضر باشند ممکن است موجب نقایص مادرزادی یا حتی  مرگ جنین شوند، بنابراین بهتر است در دوران بارداری حسابی حواس‌مان به کرم‌ها و لوسیون‌های موضعی باشد مثلا کرم‏های حاوی ترتینویین  که معمولا برای لایه‏برداری و جوانسازی پوست، درمان جوش‏ها و جای جوش‌ها تجویز می‏شوند، در دوران بارداری ممنوع است چراکه به راحتی جذب پوست می‌شوند و مواد درون آنها می‌تواند در رشد جنین اختلال ایجاد ‏کند.

از طرفی کرم‏های اسید میوه یا AHA که به‌عنوان لایه‌بردار شناخته می‌شوند چندان مشکلی در دوران بارداری ندارند البته بعد از استفاده از چنین کرم‌هایی محافظت پوست در مقابل آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه پوست مادر باردار بیشتر مستعد لک است و پوست لایه‌برداری شده هم در صورت مواجهه با آفتاب به راحتی لک می‌شود.

مواد شیمیایی  دیگری هم مانند هیدروکینون و رزورسینول که برای درمان لک به کار می‌روند، نباید در دوران بارداری مصرف شوند و از همین روست که برای خانم‌هایی که دچار لک حاملگی شده‌اند به هیچ وجه چنین کرم‌هایی تجویز نمی‌شود، آنها بهتر است در دوران بارداری برای از بین بردن لک‌ها از  محلول یا کرم ویتامین c و ضدآفتاب‏های فیزیکی  استفاده کنند.

برچسب ها: ,

Back to top