مامای همراه شما / پرگ

اضافه وزن دوران بارداری

اضافه وزن دوران بارداری معمولا در طول «بارداری» اضافه وزن یک مسلئه عادی است که در صورت عدم توجه می‌تواند مشکلی برای مادر به وجود بیاورد. اضافه وزن در سه ماه اول بارداری مشکلی برای مادر ایجاد نمی‌کند در واقع اگر هم دچار اضافه وزن بشوند بسیار جزئی است اما در سه ماه دوم بارداری و سه ماه سوم بارداری اگر مادر باردار به فکر تناسب اندام نباشد می‌تواند مشکلاتی در بارداری و بعد از بارداری برای مادر ایجاد کند. در سه ماه اول بارداری حتی دیده شده که برخی از مادران وزن کم کردند اما در همه مادران اضافه وزن در بقیه ماها دیده شده است. یکی از دلیل کاهش وزن هم تهوع شدید و کاهش اشتها است. از آنجا که مادر انرژی زیادی مصرف می‌کند و به دلیل تهوع است که باعث کاهش وزن مادر می‌شود، در نتیجه ممکن است وزن کم کند اما از ۳ ماهه دوم به بعد اضافه شدن وزن کاملا محسوس و البته طبیعی خواهد بود. دلیل آن هم از بین رفتن حالت‌های تهوع و بازگشت اشتهای مادر است. در این ماه‌ها بسیاری از خانم‌ها برحسب عقاید اشتباهی مثل آنکه باید به اندازه ۲ نفر غذا بخورند، پرخوری می‌کنند، درصورتی که اصل فراموش نشدنی خوب خوردن است نه زیاد خوردن.

 شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که می‌گویند خانم باردار باید طی ۹ ماه بارداری ۱۲کیلوگرم اضافه کند. این موضوع را کاملا فراموش کنید چون هر خانمی برحسب وزن و ویژگی‌هایی که دارد ممکن است بیشتر یا کمتر از این حد وزن اضافه کند. در واقع اضافه وزن طبیعی در دوران بارداری بین ۸ تا ۱۶ کیلوگرم است. پس خود را بی‌دلیل با بهترین دوست‌تان که در ۹ ماه بارداری ۸ کیلوگرم اضافه کرده و شما در عرض ۶ ماه، ۱۲ کیلوگرم مقایسه نکنید.

 میزان وزنی که در دوران بارداری اضافه می‌شود در واقع به شرایط شما قبل از بارداری مربوط است. کم کردن غذا نسبت به آنچه قبلا می‌خوردید برای آنکه وزن‌تان زیاد افزایش نیابد، کار صحیحی نیست و می‌تواند نه تنها به رشد کودک‌تان آسیب برساند، بلکه سبب تولد زودهنگام شود.

این موضوع را هم در نظر بگیرد که اضافه وزن جزیی از بارداری است. بزرگ شدن سینه‌ها، حبس شدن بیشتر درون بدن، افزایش میزان خون، تجمع آب آمونیاکی، وزن جفت، وزن جنین و همگی در اضافه وزن شما دخیل هستند.

بهترین کاری که می‌توانید بکنید تصحیح تدریجی عادات غذایی قبل از اقدام به بارداری است اما توجه کنید که اگر قصد بارداری دارید، گرفتن رژیم‌های سخت غذایی که گاهی خطرناک هم هست به شما توصیه نمی‌شود. تمامی زنان باردار از ماه ۶ بارداری به بعد، یعنی در پایان سه ماهه دوم حدود ۶ کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. البته این رقم برای همه یکسان نیست. از این رقم حدود ۶/۲ وزن جنین و ۶/۴ اضافه وزن مادر است. وزنی که مادر اضافه می‌کند بعد از زایمان به شرطی که به فرزندش شیر دهد خیلی سریع از بین خواهد رفت.

در ۳ ماهه سوم بارداری خانم‌های باردار معمولا هر ماه یک کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند. دلیل آن هم نیاز بدن به انرژی بیشتر برای تولید شیر، وزن‌یابی جنین، ذخیره‌سازی آب و افزایش میزان خون است. نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که اضافه شدن وزن باید به صورت مرتب در دوران بارداری صورت بگیرد و به همین دلیل پزشک متخصص زنان خانم باردار را در هر بار چکاپ وزن می‌کند، کاهش یا اضافه شدن ناگهانی وزن در بارداری طبیعی نیست و باید دلیل آن را مشخص کرد اما در هیچ شرایطی مادر نباید سرخود به گرفتن رژیم اقدام کند.

منبع بتوته

برچسب ها: ,

Back to top