مامای همراه شما / پرگ

افسردگی در دوران بارداری

افسردگی در دوران بارداری

افسردگی یکی از بحران هایی است که یک «مادر باردار» در «دوران بارداری» خود ممکن است با آن مواجه شود. او باید بداند که چه کار باید بکند و هم چنین سعی کند از رفتارهای نادرست پرهیز نماید. در این مقاله درباره ی این پدیده ی شایع صحبت کرده ایم و هم چنین راهکار های مناسبی را هم ارائه داده ایم.

اگر چه غالباً حاملگی به صورت دورانی لبریز از شادی و شعف به تصویر کشیده می‌شود، این امر برای همه زنان واقعیت ندارد. دست کم از هر ده زن حامله یک نفر از دوره های افسردگی رنج می برد. سالها متخصصین به اشتباه معتقد بودند که هورمون های حاملگی از زنان در برابر افسردگی محافظت می‌کنند و تنها پس از تولد نوزاد به خاطر این¬که میزان این هورمون ها کاهش می یابد، در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر می شوند. آنها اکنون معتقد هستند که بالا رفتن سریع سطح هورمون ها در آغاز حاملگی می‌تواند شیمی مغز را به هم زده و به افسردگی منتهی شود.

همچنین، تغییرات هورمونی می تواند موجب شود بیش از حد طبیعی احساس اضطراب کنید. اضطراب شرایط دیگری است که می توان و باید در دوران حاملگی به درمان آن پرداخت. افسردگی و اضطراب ممکن است تشخیص داده نشوند چون که زنان غالباً احساسات خود را انکار کرده و آنها را به حساب بدخلقی موقتی می‌گذارند که اغلب به همراهِ حاملگی پیش می‌آید. بنا بر این در گفتن این گونه احساسات به پزشک یا ماما احساس شرمندگی نکنید. سلامت روانی شما به اندازه سلامت جسمی‌تان اهمیت دارد و در حقیقت می‌تواند سلامت جسمی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد. به طور مثال، تحقیقات نشان می‌دهند که افسردگی و اضطراب می‌تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. همچنین این شرایط می‌تواند توانایی شما را در مراقبت از خود و نوزاد در حال رشدتان مختل کند.

برای جلوگیری از بروز افسردگی پس از زایمان چه می توانم بکنم؟

حدود نیمی از زنانی که از افسردگی در دوران حاملگی رنج می برند، افسردگی پس از زایمان را نیز تجربه خواهند کرد اما در صورتی که این افسردگی در دوران حاملگی درمان شود، احتمال تداوم آن به پس از زایمان به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. دراینجا به چند مورد دیگر که می تواند سودمند باشداشاره می‌کنیم:

 با همسرتان در مورد نحوه تقسیم وظایف خانگی، مراقبت از یکدیگر و همچنین رسیدگی به نوزاد صحبت کنید.


 حال، شبکه ای حمایتی را درست کنید (شبکه ای تشکیل شده از دوستان، اعضای خانواده، همسرتان و پزشک یا درمانگر) تا قبل از این که نوزاد به دنیا بیاید از بابت کمک دیگران آسوده خاطر باشید.

 هم اکنون عادت مراقبت از خود را فرا بگیرید تا به صورت بخشی از کارهای روزمره تان در آید. روش‌هایی را اتخاذ کنید تا بتوانید هنگامی که نوزاد به دنیا آمد، زمانی را برای استراحت پیدا کنید.

کسانی را پیدا کنید که در انجام کارهای آشپزی، نظافت یا مراقبت از کودک یاری تان دهند تا فرصت دوش گرفتن، استراحت کردن یا قدم زدن را داشته باش.

برچسب ها: ,

Back to top